Kuilgras.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

givette

Kuilgras.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 17:08

Hey Bokkers!"

Ik ben Rochelle 16 jaar en heb een fjord van 12 jaar ze heet Wauke.
Ik heb haar nu ongeveer 2 maanden op een nieuwe pensionstalling staan! waar ik het reuzen naar mijn zin heb.
Maar wauke krijgt daar standaart 2 x op een dag kuilgras gevoert op de manege waar ze eerder stond kreeg ze het ook wel eens maar dat was verschillend soms om de maand of gewoon een maandje tussen door.
Ik merk wel dat ze heel erg is verandert... ze is dikker geworden en heeft een slechte conditie
Ik heb veel gehoort over dat het heel eiwit rijk is en dat fjorden daar nel dik van kunnen worden en een slechtere conditie krijgen... Ik zou eigenlijk wel meer informatie willen hebben van bijvoorbeeld mensen met het zelfde probleem of met een oplossing.

Groetjes Rochelle.

Madje1992Jarig

Re: Kuilgras.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:49

Ik weet dat die van mij ook heel snel aankomt. Nu staat ze op een hooi dieet, wordt 4x of meer gereden en krijgt heel weinig gras als ze op de wei gaat.
Maar ja dat is gewoon bij mij thuis en niet op een stalling. Dus dan kan het wel een stuk lastiger zijn. Misschien overleggen met degene die daar het voer regelt, dat jouw paard aangepast voer krijgt wat minder eiwitrijk is?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:01

In kuil zit idd meer voedingsstoffen dan hooi. Maar ligt ook zeker welke snede kuil het is. Is het de eerste snede van het land, hier zit idd veel eiwitten in.
In principe kun je best kuil voeren, alleen je moet op het paard afstemmen hoeveel je moet geven.
Mijn Haflingers krijgen in de winter ook kuil, je moet wel goed om de dosering denken. Merk je dat je paard te dik wordt ga je rantsoeneren tot je de juiste hoeveelheid krijgt.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:03

En hoeveel brok krijgt ze daarnaast?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:13

Is afhankelijk van wat ze aan arbeid moeten leveren.
Zoals afgelopen winter met de vorst stonden ze stil, toen kregen ze een halve kilo basis per dag.
Dit is meer dan genoeg voor ze.
Nu ik weer veel lessen geef met ze krijgen ze ongeveer een kilo per dag. Maar dan lopen ze één tot twee lessen per dag.

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 15:04

bertine37 schreef:
En hoeveel brok krijgt ze daarnaast?

Ze krijgt 1/4 brok erbij s'ochetend en s'avonds

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 15:06

myk_en_shant schreef:
In kuil zit idd meer voedingsstoffen dan hooi. Maar ligt ook zeker welke snede kuil het is. Is het de eerste snede van het land, hier zit idd veel eiwitten in.
In principe kun je best kuil voeren, alleen je moet op het paard afstemmen hoeveel je moet geven.
Mijn Haflingers krijgen in de winter ook kuil, je moet wel goed om de dosering denken. Merk je dat je paard te dik wordt ga je rantsoeneren tot je de juiste hoeveelheid krijgt.

Ik rijd of laat haar elke dag lopen dus ik weet niet daar ligt het niet aan denk ik
maar ik weet ook niet precies hoeveel ze krijgt maar om minder te geven vind ik ook sneu want ze moet er de hele nacht mee doen en ze heeft het na ongeveer 2 uur al op en om dan nog minder te geven is ook weer zo wat..

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:11

Probeer anders te overleggen dat ze over de dag meerdere kleinere porties krijgt. Is eigenlijks ook beter voor de spijsvertering.
Je zou ook wanneer je er zelf bent een portie kunnen geven.
Of eventueel de laatste voerbeurt wat later, dan heeft ze wat langer in de nacht voedsel.

Staat je fjord trouwens op stro in de stal, eet ze dit ook naast het voer op.
Zo niet, dan kun je de stal goed mee vullen. Als ze minder kuil krijgt, zal ze wel wat meer stro eten. Zolang ze dan niet te veel van gaat eten kan het niet veel kwaad. In stro zit weinig voedingswaarde maar vult wel.
Zo kan ze de nacht door lekker knabbelen.

Volgend vraagje, gaat ze nu ook het land in, of staat ze voor de rest in een paddock.
Als ze naast het kuil ook nog gras krijgt, dan kan het zeker kloppen dat ze te dik wordt. Op dit moment zit ongelooflijk veel voedingsstoffen in.

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 14:33

..