Kosten hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jessetjuhhh

Kosten hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 10:35

Hallo,

Ik moet voor school een kwpn opdracht maken en hierin staat ook de vraag;
Maak een overzicht van de kosten die je kwijt bent om een hengst tot dit niveau (keuring 3e bezichtiging) voor te bereiden. Met andere woorden, wat moet hij minimaal opbrengen als hij wel of niet goedgekeurd wordt.

Ik heb zelf niet echt een idee en kan het ook niet vinden en misschien dat jullie het uit ervaring ofzo wel weten?

Alvast enorm bedankt, jullie zouden me enorm helpen!

catzkillz

Re: Kosten hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:38

Zou het jammer genoeg niet weten, vrees trouwens ook dat dit topic onder "huiswerktopic" valt, en die mogen jammer genoeg niet..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:39

schoolopdracht is slotje.....
je kunt alle kosten nakijken op http://www.kwpn.nl en eventueel navragen bij een hengstenhouder. Het is de bedoeling dat je namelijk voor school zelf deze dingen uit gaat zoeken en niet kant en klaar op een blaadje gepresenteerd krijgt.

Misschien kun je er via het NRPS wel achter komen )aangezien jouw merrie ook NRPS is.
Want ook de kosten per stamboek schelen heel erg.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:40

Ik ben ook wel benieuwd, maar op zich kan je dat zelf ook wel gewoon vrij makkelijk uit rekenen toch?
Er moet een kostenlijstje voor zijn bij het stamboek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:41

Wij gaan je huiswerk niet voor je maken.

Kosten van een hengst kunnen verschillen....afhankelijk of je zelf in staat bent om de opfok te doen, of het uit handen moet geven, en of je hem zelf kunt inrijden of dit moet laten doen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:15

Moderatoropmerking:
Gezien het feit dat hij geen hengst voorbrengt zal het ook moeilijker zijn om zelf uit te zoeken wat er allemaal komt bij kijken vooraleer een hengst tot de 3de bezichtiging komt qua kosten. Verder zitten er hier een paar mensen die dat traject wel hebben gevolgd en die hem kunnen melden wat er allemaal komt bij kijken zodat hij dan verder zelf de kosten kan uitrekenen.

Daar het specifiek om KWPN gaat zal het geen nut hebben om dingen op te vragen van het NRPS.

Jesse je moet in elk geval rekening houden dat de hengst in training moet bij een stal (of je moet het zelf kunnen) om hem voor te bereiden voor de keuring, rontgenfoto's, cornage onderzoek, hoefsmid, inschrijvingskosten, DNA onderzoek. Ik vergeet vast nog wel dingen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:33

jessetjuhhh schreef:
Ik heb zelf niet echt een idee (...) misschien dat jullie het uit ervaring ofzo wel weten?

Daarom is het ook huiswerk. Anders zou het wel heel makkelijk worden. :) www.kwpn.nl daar staat het traject van A tot B uitgewerkt. Maak eerst maar eens een opzetje en dan kunnen wij hier wel kijken of je op het goede spoor zit en of je iets over het hoofd ziet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:41

Oke, als het is toegestaan

Aangezien het om kosten gaat tot dit niveau, ga ik uit vanaf niks (dus vanaf dat de hengst geboren moet worden) Uiteraard kunnen alle kosten variëren, dekgeld, stalkosten, allemaal afhankelijk. Ik ben er in deze kosten van uit gegaan dat je niet zelf een stal hebt, dus moet huren.
Kosten dekgeld: € 1200
Kosten dragend krijgen/merrie begeleiding: € 300
Onderhoud merrie tijdens dracht € 1200
KOSTEN TOTAAL TOT GEBOORTE: € 2700

Van veulenen tot spenen á half jaar x € 300 p/m (grotere dus duurdere stal, extra brokken en hooi voor merrie) = 1800
Opfokkosten eerste winter tot jaarling 6 x € 150 = € 900
Enten + hoefsmid + ontwormen ongeveer € 200 eerste jaar
KOSTEN VEULEN EERSTE JAAR € 2900

Opfokkosten jaarling + twenter (als 2,5 jarige komen ze naar huis voor trainen keuring) 18 maanden x € 130 gemiddeld (winter duurder als zomer) = € 2340
Enten + hoefsmid + ontwormen ongeveer € 300
KOSTEN JAARLING TOT 2,5 JARIGE € 2640

Laten keuren bij binnenkomst € 600 (klinisch en röntgenologisch)
Training vanaf 2,5 tot hengstenkeuring 6 maanden á 600 euro per maand bij professionele stal = € 3600
Hoefsmid deze 6 maanden ivm ijzers: € 400
(excl. Eventuele supplementen voor spierversterking, en andere dierenartskosten)

TOTALE KOSTEN ONDERHOUD VAN VEULEN TOT KEURINGSKLAAR: € 12.840
Dan maak ik dadelijk de rest met daarin de kosten vanaf het keuringsklaar (dus de keuring zelf)
Laatst bijgewerkt door Sky_As op 29-05-13 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:44

En dan zie ik nu dat ik zelfs nog wat dingen vergeten ben, zoals chippen, registratie stamboek dus er komt nog 200 euro ongeveer bij

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:53

1e bezichtiging spring- of dressuurpaard 235,00
2e bezichtiging spring- of dressuurpaard 235,00
5-daags verrichtingsonderzoek spring- of dressuurpaard Per dag 135,15
Attestkeuring spring- of dressuurpaard 278,00

(eventueel)
Cornage-onderzoek 74,00
DNA-onderzoek per paard 51,50

Dus kort gezegd, kost het alles bij elkaar tussen de 12.000 en 15.000 euro voor een hengst daar is beland. Uiteraard zijn er mensen die thuis opfokken die het een paar duizend euro goedkoper kunnen. Maar als je dan eerlijk rekent, zou je je uren dat je er werkt in steekt moeten tellen (wat veel mensen niet doen)

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:55

Training vanaf 2,5 tot hengstenkeuring 6 maanden á 600 euro per maand bij professionele stal = € 1200

6 maanden x € 600 is geen 1.200 maar €3.600 ;)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:57

aangepast, haha moeilijk rekenen....kun je nagaan wat het toch kost eigenlijk

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:03

De kosten voor het verrichtingsonderzoek komen er nog bij.

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:03

;)

Ja, paardjes zijn nu eenmaal niet goedkoop... en dit is dan nog het berekende deel, hoe dan ook kom je bijna altijd nog ergens onverwachte kosten tegen...
of kosten die we eigenlijk niet noemen kwa spullen (dekens, borstel, zadel enz)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:04

ja is dat 5 dagen of de 30 dagen test= want ik heb hier boven wel de kosten per test gezet, maar ik wist niet zeker dat de 30 dagen test na of dat dat de 3e bezichtiging is

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:08

Sky_As schreef:
ja is dat 5 dagen of de 30 dagen test= want ik heb hier boven wel de kosten per test gezet, maar ik wist niet zeker dat de 30 dagen test na of dat dat de 3e bezichtiging is

Het gaat bijhet KWPN om een 70 dagen test na de 3e bezichtiging.

Na de 3ebezichtigig heb e bij het KWPN ook geen goedgekeurde hengst. Je hebt dan een aangewezen hengst.

Verkorte VO's zijn voor hengsten met een sportprestatie op hun naam of doorvervezen hengsten.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:12

ja maar die test is na de 3e bezichtiging, en in de bovenste tekst staat tot aan de 3e bezichtiging, dus dan gaat die test denk ik niet mee in de berekening.
Maar hoe dan ook, het is best een hoop geld, waarin bepaalde onvoorziene uitgaves niet eens gedaan zijn. (dierenarts kosten hoefzweer, verkoudheid, koliek of wat dan ook, en inderdaad materialen als halsters, dekens, hoofdstel voor keuring etc.)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:16

Er stod bij jou kosten vooreen 5 daagse test. Maar dat is dus alleen voor oudere hengsten.
En komt ook na de bezichtegingen.

En bij de kosten voor het goedkeuren horen de kosten van het VO, anders is het simpelweg geen goedgekeurde hengst. Dan is het een aangewezen hengst.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:20

ik ben van dit zinnetje uitgegaan `Maak een overzicht van de kosten die je kwijt bent om een hengst tot dit niveau (keuring 3e bezichtiging) voor te bereiden`

Dus dan gaat het alleen om deze kosten
1e bezichtiging spring- of dressuurpaard 235,00
2e bezichtiging spring- of dressuurpaard 235,00

maar wat houdt dan de 3e bezichtiging in en wat zijn de kosten daarvan, want die kan ik dan niet terugvinden (vind ik voor mezelf ook interessant om te weten)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:22

De 3e bezichtiging kost niets extra. Daar wordt de hengst voor uitgenodigt.

Er staat echter in de OP ook wat moet een hengst opbrengen als hij is goedgekeurd.
Maar na de 3 bezichtiging is hij helemaal niet goedgekeurd.....dan heb je een aangewezen hengst waar je nog niet mee kan (mag) dekken.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 29-05-13 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:24

Vind het altijd wel interessant om te weten wat alles nu precies kost, dit hebben we ook uitgerekend voor onze zelf gefokte sportpaarden wat die op moeten brengen om er in ieder geval geen geld op toe te hoeven leggen...
Na de berekening ging er een wereld voor ons open

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:27

In veel gevallen zal er wel geld bij moeten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:39

kosten verrichtingsonderzoek hoeft er niet bij, het gaat om de kosten t/m 3de bez? Het staat er een beetje raar, want met een 3de bez. hengst heb je nog geen goedkeuring. En aangewezen verr.onderz. is ook nog geen goedkeuring.

Ik denk dat het overzichtje wel aardig klopt. Voor school denk ik wel (voorzover nog niet gedaan) belangrijk om uit te schrijven welke hengst je hebt gekozen. Je hebt immers ook hengsten reg. a. klasse en goedkopere hengsten van <1.000.

Feitelijk zou je de kosten van de merrie (aanschaf) ook af moeten schrijven per veulen, dus niet alleen wat de merrie zelf kost tijdens de dracht, maar het totaal plaatje. Als jouw doel is ggk hengsten fokken is de merrie een investering. Koop jij een merrie van 10.000 euro en je fokt daar 10 veulens uit dan schrijf je per veulen 1.000 euro af.

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 12:53

petraaken schreef:
Gezien het feit dat hij geen hengst voorbrengt zal het ook moeilijker zijn om zelf uit te zoeken wat er allemaal komt bij kijken vooraleer een hengst tot de 3de bezichtiging komt qua kosten. Verder zitten er hier een paar mensen die dat traject wel hebben gevolgd en die hem kunnen melden wat er allemaal komt bij kijken zodat hij dan verder zelf de kosten kan uitrekenen.

Daar het specifiek om KWPN gaat zal het geen nut hebben om dingen op te vragen van het NRPS.

Jesse je moet in elk geval rekening houden dat de hengst in training moet bij een stal (of je moet het zelf kunnen) om hem voor te bereiden voor de keuring, rontgenfoto's, cornage onderzoek, hoefsmid, inschrijvingskosten, DNA onderzoek. Ik vergeet vast nog wel dingen.

Ja precies, ik vraag helemaal niet om mijn huiswerk te maken, maar dit is een onderdeel en anders maak ik de rest ook verkeerd vrees ik. En dan hoor ik het graag van mensen die er wat meer van weten.
Heel erg bedankt voor de uitleg erbij!

Iedereen heel erg bedankt. Ik kan zo in ieder geval weer een stuk verder gaan maken!