Shet vervoeren in 2paardstrailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SayaJones

Shet vervoeren in 2paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 18:12

Even vraagje.. hoe vervoer je het best een shetlander in een 2paards trailer? De eerste keer toen we hem gingen ophalen, stond hij vast in onze 1 1/2 paards, maar hij springt over de stang heen. Daarna heb ik altijd bij hem gezeten in de trailer, dit ging wel goed, hij kan niet heel goed tegen alleen zijn.

Nu gaat hij binnekort verhuizen en moet 2 uur in de trailer staan. En om nou 2 uur lang erbij te gaan zitten....
Wat kan ik het best doen? Shet los in de trailer zetten? Zo ja. Tussenschot eruit of niet? Omdat dat toch voor stevigheid zorgt van de trailer. Of shet vast in de trailer met de voorstang er uit zodat hij er niet overheen springt?

capopjekop

Re: Shet vervoeren in 2paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:14

Wij zetten ze met kleine stukjes gewoon vast aan twee kanten en dan rijden. Maar pap heeft ook weleens een hooibaal bevestigd zodat ze daar steun aan hadden. Tegenwoordig is de trailer aangepast en kan ik de stangen lager hangen.

Liindax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:35

los in de trailer kan ook ;)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 18:43

Met of zonder tussenschot er in?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:44

Los in de trailer kan prima.
Tussenschot kan er ook prima blijven staan, maar kan er ook uit.

Zolang ze los staan, kunnen ze makkelijk hun balans houden.
Vastbinden zou ik niet doen, die kleintjes 'verhang' je dan bijna :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:19

Met schot en aan twee kanten vast :) gaat prima. Hooinet erbij waar hij makkelijk bij kan en rijden maar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:03

Als je hem los zet, wel het zijltje dicht doen. Je hoort weleens van die enge verhalen dat ze er anders uit proberen te komen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:41

In een grote trailer gaan ze hier als ze alleen staan altijd los, wel altijd zijltje dicht! Staan ze samen worden ze aan hun eigen kant vast gebonden (in een 1,5 paards beide met 1 touw aan de zijkant, in een 2 paards met 2 touwen aan beide kanten van het schot 1 pony).

Mijn pony's worden netjes op maat vervoerd. Dus passende trailer waar ze netjes tussen het schot en stang passen zonder te veel ruimte over te hebben en dan netjes aan 2 kanten vast, dat is het aller veiligst.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 20:53

Ik ga kijken of ik hem los kan zetten met het schot erin, is een houten schot dacht ik, dus niet zo´n flap..

Het is niet onze trailer dus er kan niets aan verbouwd worden. Als ik hem vast zet, leg ik liever hooi op de grond neer omdat ie de vorige keer dus over de balk heen was gesprongen en vast zat.. ik wil hem niet vast hebben zitten in het net, ook al passen zijn hoeven niet in de gaatjes. Ik wil geen risico nemen.

De achterkleppen (zijltje zit er niet in) gaan wel dicht.

Dank jullie voor de reacties! Ik vind het altijd nogal spannend om zo'n end te rijden met een paard/pony die de trailer niet fijn vind alleen.

Als het écht niet gaat, dan ga ik er bij zitten (ik weet dat dit niet mag, maar dan staat ie heel rustig.

Zal vast goed komen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:57

Vast zetten en van de grond eten geven is vragen om problemen. Los zetten met het zijltje open is ook vragen om problemen.
En er bij gaan zitten is levens gevaarlijk!

Dus los met zijltje dicht, dan kan je hooi op de grond leggen (ook al heeft een net mijn voorkeur).
Of vast met een hooinet voor zijn neus.

Als hij over de balk heen gesprongen is heb je hem niet goed kort genoeg vast gezet.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 21:48

ik heb nooit gezegd dat ik het zijltje open zet. Er zit geen zijl in, maar 2 ijzeren kleppen, bovenkant kan dus wel dicht en die gaan zowiezo dicht :)

Ik probeer hem los te zetten :j
Waarom heeft een net jouw voorkeur als ik vragen mag?
Omdat het hooi dan niet overal heen schuift?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:44

Ik vind met die shets het altijd doodeng als ze los staan. Want stel dat ze gaan wandelen door de trailer en hun kont even parkeren tegen het deurtje. Die zitten meestal niet heel stevig dicht vind ik zelf en ben altijd bang dat ze daar uitvallen.

Zet de shets altijd vast aan beide kanten. Niet te los maar ook niet te strak.
Heb ook weleens een baal hooi ervoor gezet zodat ze niet bij de deur kunnen komen.
Shets van mij zijn maar 90 cm dus de baal is hoog genoeg waar ze dan ook aan kunnen eten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:44

Als de bovenkant maar dicht zit. Ik heb zelf een (vee)trailer gehad met een klep die tot 5 cm van de boven kant door liep, ook zonder zijltje, je kon net je hand er doorheen steken, dus daar kon echt geen pony doorheen. Bij gewone trailers wel.

Je moet ze netjes kort vast zetten, daarom is als ze vast staan hooi op de grond geen optie. En als ze los staan staan ze ook fijner met hun hoofd op borst hoogte ipv hun hoofd naar beneden is mijn ervaring.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 10:36

Vorige keer had ie dus het touw kapot getrokken, nu even stevigere oplossing (stevig touw of 2 touwen per kant) zoeken. Als hij korter vast staat heeft ie ook minder kracht om hem stuk te trekken, al probeert hij zijn been erover heen te gooien oid. Heb nog een paar weken om uit te vogelen en te oefenen

rachellevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:47

Ik heb pony's in alle maten. De shetjes staan meestal voorin ( in het driehoekje) bij de tweepaards. Wel even vastzetten met een halstertouw. Een normale shet trekt dat echt niet over. In het driehoekje vinden ze genoeg steun. Hooinet of op de grond, volgens mij maakt het niet uit. Onze shet trekt er zo hard aan, dat het uiteindelijk op de grond ligt. Ik zou ook een of twee keer stoppen en even kijken, maar ik neem aan dat je dat wel doet.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 11:00

In het 'driehoekje' gaat niet lukken, daar zit een zadel'kast'. We proberen in 1x door te rijden, zonder te stoppen, we horen en voelen het vanzelf als er iets niet goed gaat. Ik heb altijd het gevoel dat als we stil gaan staan bij de benzinepomp, er nog meer stress veroorzaakt wordt door alle voertuigen die langs zoeven..

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:23

Wij zetten onze shet wel vast in een 2 paards trailer. maar we zetten hem andersom.
We zetten hem vast met een harpsluiting aan de bevesteging van de achterstang. en dan met een vastzet ketting.
De achterstang hebben we dan aan de andere kant erbij aan gedaan. dus wel het schot er in laten staan.
Dit gaat altijd goed! Wel hebben we altijd het zeiltje dicht.
Ik hoop dat het goed genoeg is uitgelegd.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:13

Ik zet mijn shets altijd vast aan een tweepaardstrailer.
De stang is niet op maat gemaakt dus schuif ik er altijd 2 hooibalen voor zodat ze niet onder de voorste stang door kunne glijden.
Hebben ze gelijk ook eten ;)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:50

Mijne is heel braaf op de trailer, maar vooraan leg ik altijd een strobaal zodat hij niet onder de stang kan komen.
Zet hem aan het halster aan beide kanten vast en een plak hooi op de stro baal.

Waneer de ruimte te breed is leg ik daar ook nog een strobaal.
Zo word de sta ruimte iets smaller.