Hengst voor Flemmingh x Sit this one out

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Hengst voor Flemmingh x Sit this one out

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 23:08

Hallo :wave:

Ik ben op zoek naar een geschikte hengst voor mijn merrie, ze is een dochter van Flemmingh uit een moeder van Sit this one out.
Aangezien dit mijn eerste veulen zal zijn, en ik vooral qua exterieur en bewegingen nog niet zo goed kan oordelen, wil ik graag bokt om raad, hulp en tips vragen :)
Ik kan natuurlijk in grote lijnen vertellen wat ik graag wil verbeteren en wat voor hengst ik zoek, maar er zijn wat bokkers die dit beter en meer uitgebreid kunnen beoordelen dan ik.

De merrie is tussen de 1m62-1m64, perfecte maat voor mij eigenlijk (ben maar 1m60) maar ietsje groter mag wel voor in de sport, maar liefst niet groter dan 1m70 dus ik zoek geen te grote hengst aangezien mijn merrie groot fokt (heeft al eerder een veulen gehad bij de vorige eigenaar).
Qua karakter onder het zadel is ze sensibel, vooral op de manier hoe ze op de ruiter reageert, als jij gespannen bent, is zij dat ook en durft ze best bokken als ze voelt dat de ruiter angstig is, als je zelfzeker op haar zit doet ze echter geen vlieg kwaad.
In de omgang is ze dominant in kuddeverband en is hier duidelijk de leider, maar tegenover mensen is ze heel respectvol en braaf.
Qua exterieur en gangenwerk vind ik dat ze iets compacter gebouwd mag zijn, ik heb vaak gehoord en gelezen dat flemmingh bekend staat om de wat zwakke rug, dus dit is alvast een verbeterpunt. Verder staat ze erg plat op haar hoeven vooraan, dus ook dit is een verbeterpunt (voor zoverre dit erfelijk is ?).
Ik zou graag een ruimere stap zien, ze loopt snel met wat korte/snelle pasjes. Draf en galop zijn voor mij oké, ruim en soepel maar ik mis wat 'power', een extraatje zeg maar :)

Ik hoop dat dit al voldoende informatie is, het is heel algemeen.
Wat voor hengst zoek ik dus ? Voornamelijk een nuchtere hengst, cool in het hoofd omdat mijn merrie al genoeg karakter van zichzelf heeft. En natuurlijk een correct gebouwde hengst naargelang de verbeterpunten die ik reeds heb gegeven. Hetzelfde voor het gangenwerk, deze heb ik al reeds vermeld.

Het is trouwens de bedoeling dat het veulen blijft en voor mij zal zijn om later op te leren en ermee de dressuursport in te gaan.

Hierbij ook een foto van de merrie zelf, ik heb helaas nog geen duidelijkere standfoto, indien gewenst kan ik deze morgen wel maken.

Afbeelding

Alvast bedankt ! :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:49

Wij hebben ook een Flemmingh x Sit This One Out.
Dit jaar hebben we een super mooi Wynton veulen van haar gekregen. Onze merrie is zelf vrij iel, dus dit jaar hebben we gekozen voor Houston, om iets meer body te geven.

Op mijn verlanglijstje staat sowieso Tango, maar die is niet beschikbaar helaas. Ook Don Tango zie ik nog wel eens zitten!

NatasjavE

Re: Hengst voor Flemmingh x Sit this one out

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:56

Flemming staat niet bekend om een zwakke rug maar dat hij wat weke lendenen kan vererven. Is toch niet helemaal hetzelfde als een zwakke rug.
Compacter zou ik niet doen, het ideaal model is een langgelijnt paard.

Wat minder sensibel van karakter. Misschien Rubinsteinbloed. Dat is ook wel beschikbaar in Belgie dacht ik zo. Of moet het een KWPN goedgekeurde hengst zijn?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:12

Dan denk ik spontaan aan Royal Dance. Geeft toffe gebruikerspaarden.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 14:21

@Vulina: kan je me wat meer info over Houston geven ? Of iig wat voor jou doorslaggevend is geweest om voor deze hengst te gaan ?

@NatasjavE: oh dan heb ik het dus verkeerd verstaan ivm de rug, mijn fout. Toch niet compacter gaan ? Ik dacht dat langgelijnde paarden net wat moeilijker verzameld te rijden zijn ? (correct me if I'm wrong)
Duits bloed zie ik wel zitten ja, mijn voorkeur gaat wel naar een KWPN hengst omdat ik eigenlijk totaal niet weet hoe het in zijn werking gaat ivm stamboek als ik haar laat dekken door bijv. een Duitse hengst dus

@s0173957: bedankt voor de tip ! Hij spreekt me erg aan, wel jammer dat hij 1m73 is, ik ben bang dat het dan een erg groot veulen zal worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:32

Qua maat gaat het veulen meestal een beetje tussen de moeder en de vader inzitten.
Paarden die echt lang in het lijf zijn en zwakke lendene hebben zijn vaak minder makkelijk in verbinding te rijden.
Ik zou met Flemmingbloed dan ook niet gaan voor een hengst waarvan bekend is dat deze ook vaak weke lendenen geeft.

Volgens mij is Royal Dance wel KWPNerkend dus dat vormt geen probleem in dat geval. (maar ik weet het ook niet zeker.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:35

Royal Dance staat niet per sé bekend om maat te geven hoor...
En 't is niet alleen de hengst die de maat bepaald è, zoals Natasja al zegt!

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 14:55

Idd dat begrijp ik, mijn merrie is ook klein van maat maar omdat haar vorige veulen nogal groot is geworden ben ik bang dat de volgende dat ook zal worden :o

Maar Royal Dance staat zeker in mijn lijstje nu, hij spreekt me erg aan :j

Verder had ik Westpoint nog in gedachte maar ik denk dat dat wat te 'sensibel bloed' gaat zijn voor mijn merrie ?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:53

Ik ken een paar Westpoints, de ene of de andere schelen nogal qua maat. Daarbij is het een Jazz, dus qua karakter zal hij geen goed doen bij jou merrie vermoed ik. Wynton is ook van Jazz, en dat zie ik toch terug in het karakter van ons veulen. Alhoewel ze wel erg lief wordt!

Houston geeft goede verbindingen en een goed, sterk achterbeen en meestal body mee. Maar mijn merrie is niet sensible, dus kon ik daardoor Houston wel hebben.
Bordeaux heb ik ook over nagedacht, en ook over ZiziTop. Die laatste spreekt me persoonlijk niet gelijk aan, maar hij geeft wel erg correcte paarden. ZiziTop vergroot wel, volgens de index.
Bordeaux heb ik fijne nakomelingen van gezien, maar het spreekt mij tegen dat hij niet goed op de foto..

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:38

de vivaldi's staan ook bekent om een goed karakter. Geeft je merrie net wat meer de uitstraling en zal de bovenlijn ook verbeteren

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 13:42

Vivaldi ligt helaas wat boven het budget en hij heeft flemmingh bloed, is dat geen soort van incest dan ? :)

Verder op mijn lijst (naast Royal Dance alvast) staat nu nog Sir Donovan (mede omdat deze hengst dichtbij huis staat), Westpoint ga ik laten wegvallen omdat dat te pittig bloed gaat zijn vrees ik. Painted Black speelt ook in mijn hoofd maar bij deze twijfel ik ook over het karakter onder het zadel, wat is jullie mening ?

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:48

Vivaldi zou ik om de reden dan ook niet kiezen. Incest is het niet echt, meer een inteeld precentage of ook wel als de keuze bewust is lijnenteeld. Zo kan je natuurlijk kiezen om op een hengst of stammoeder via vader en moeder van het te verwachte veulen vast te leggen.

Je zou kunnen gaan voor out-cross, of wel nieuw bloed in brengen. Mogelijk zou je kunnen kijken naar hengsten van duitse afkomst. Don Schufro bloed bijvoorbeeld, geeft de gewenste nieuwe bloed en bewegingkwaliteit voor dressuur door. Je merrie heeft met sit this one out xx, al bloed genoeg, dus dat klassieke duitse dressuurhengst als don Schofro zelf pas ook zeker wel. Maar zit wel boven 2000 dekgeld etc.

Je kan ook gewoon een wat jonge goedkope hengst kiezen die foktechnisch goed past en waarbij de extrieur en bewegingen van de hengst gewoon goed lijken te passen.
Succes.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 14:45

Het zou dan een goed idee zijn om voor Duits bloed te gaan ?

Wat zijn jullie meningen over Voice ?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:51

Dat die voor z'n leeftijd nog weinig heeft laten zien qua nakomelingen...

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:42

Florencio. Leuke compacte sportpaarden, fijn karakter en fokt niet groot.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:07

agerrits schreef:
Vivaldi zou ik om de reden dan ook niet kiezen. Incest is het niet echt, meer een inteeld precentage of ook wel als de keuze bewust is lijnenteeld. Zo kan je natuurlijk kiezen om op een hengst of stammoeder via vader en moeder van het te verwachte veulen vast te leggen.

Je zou kunnen gaan voor out-cross, of wel nieuw bloed in brengen. Mogelijk zou je kunnen kijken naar hengsten van duitse afkomst. Don Schufro bloed bijvoorbeeld, geeft de gewenste nieuwe bloed en bewegingkwaliteit voor dressuur door. Je merrie heeft met sit this one out xx, al bloed genoeg, dus dat klassieke duitse dressuurhengst als don Schofro zelf pas ook zeker wel. Maar zit wel boven 2000 dekgeld etc.

Je kan ook gewoon een wat jonge goedkope hengst kiezen die foktechnisch goed past en waarbij de extrieur en bewegingen van de hengst gewoon goed lijken te passen.
Succes.

Etoile v.don schufro x rubenstein zou je ook kunnen overwegen dan die is Veel goedkoper en vers beschikbaar bij reinie tewis!
Mijn merrie is Hier ook dragend van voor 2014