Ik ben op zoek naar een geschikte hengst voor mijn merrie, ze is een dochter van Flemmingh uit een moeder van Sit this one out.
Aangezien dit mijn eerste veulen zal zijn, en ik vooral qua exterieur en bewegingen nog niet zo goed kan oordelen, wil ik graag bokt om raad, hulp en tips vragen

Ik kan natuurlijk in grote lijnen vertellen wat ik graag wil verbeteren en wat voor hengst ik zoek, maar er zijn wat bokkers die dit beter en meer uitgebreid kunnen beoordelen dan ik.
De merrie is tussen de 1m62-1m64, perfecte maat voor mij eigenlijk (ben maar 1m60) maar ietsje groter mag wel voor in de sport, maar liefst niet groter dan 1m70 dus ik zoek geen te grote hengst aangezien mijn merrie groot fokt (heeft al eerder een veulen gehad bij de vorige eigenaar).
Qua karakter onder het zadel is ze sensibel, vooral op de manier hoe ze op de ruiter reageert, als jij gespannen bent, is zij dat ook en durft ze best bokken als ze voelt dat de ruiter angstig is, als je zelfzeker op haar zit doet ze echter geen vlieg kwaad.
In de omgang is ze dominant in kuddeverband en is hier duidelijk de leider, maar tegenover mensen is ze heel respectvol en braaf.
Qua exterieur en gangenwerk vind ik dat ze iets compacter gebouwd mag zijn, ik heb vaak gehoord en gelezen dat flemmingh bekend staat om de wat zwakke rug, dus dit is alvast een verbeterpunt. Verder staat ze erg plat op haar hoeven vooraan, dus ook dit is een verbeterpunt (voor zoverre dit erfelijk is ?).
Ik zou graag een ruimere stap zien, ze loopt snel met wat korte/snelle pasjes. Draf en galop zijn voor mij oké, ruim en soepel maar ik mis wat 'power', een extraatje zeg maar

Ik hoop dat dit al voldoende informatie is, het is heel algemeen.
Wat voor hengst zoek ik dus ? Voornamelijk een nuchtere hengst, cool in het hoofd omdat mijn merrie al genoeg karakter van zichzelf heeft. En natuurlijk een correct gebouwde hengst naargelang de verbeterpunten die ik reeds heb gegeven. Hetzelfde voor het gangenwerk, deze heb ik al reeds vermeld.
Het is trouwens de bedoeling dat het veulen blijft en voor mij zal zijn om later op te leren en ermee de dressuursport in te gaan.
Hierbij ook een foto van de merrie zelf, ik heb helaas nog geen duidelijkere standfoto, indien gewenst kan ik deze morgen wel maken.
Alvast bedankt !