Drachtig maar geen buik?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

Drachtig maar geen buik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 23:01

HoiHoi,

ik maak me een beetje ongerust..
Mijn 20 jarige merrie is inmiddels 10 maanden drachtig, maar naar mijn gevoel ziet ze er zo absoluut niet uit. Ook zit ze boordevol energie.
Op 8 maanden is ze de laatste keer gescand omdat ik me toen ook reeds ongerust maakte. Toen is ze vol gescand.

Ik dacht dat haar uier een beetje voller was dan normaal, maar ook hier twijfel ik nu een beetje aan (zal morgen foto's maken)..

op 9 maanden een duidelijke buik :
Afbeelding
Afbeelding

maar nu op 10 maanden... :? :
Afbeelding
Afbeelding

Zijn er nog mensen die dit hebben meegemaakt?
Wat zouden jullie doen in mijn plaatst?

(sorry voor de onduidelijke foto's op 10 maanden, ik probeer morgen opnieuw enkele foto's te maken)

_Ashii_

Re: Drachtig maar geen buik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:04

Sommige merries krijgen een buik waarvan je denkt die past niet meer door een deur. En de ander krijgt bijna helemaal geen buik. Wacht lekker af :j geen zorgen maken!
Ps: is ze niet een beetje oud voor nog een veulen of kan dat aan mij liggen? :o

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:06

Inderdaad geen duidelijke buik.. was het veulen bij het scannen vorige keer op schema op vlk van grootte?
Laat nog eens scannen als je ongerust bent..

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 23:08

Tot hiertoe heeft ze de dracht perfect doorstaan en heeft ze heel haar dracht energie voor 10 gehad.. ;)
Ik heb haar wel op voorhand helemaal laten checken door de dierenarts. Ik wilde hier namelijk pas mee doorgaan als ik de zekerheid had dat ze dit nog aankon. De dierenarts heeft haar dan helemaal nagekeken (kent haar ook al heel wat jaren en heeft hierdoor en goed zicht op haar algemene gezondheid) en zag er absoluut geen problemen in. :)

Kirrr : Volgens de dierenarts zat het veulen idd op normale grote..

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:11

kellykeuhh schreef:
Tot hiertoe heeft ze de dracht perfect doorstaan en heeft ze heel haar dracht energie voor 10 gehad.. ;)
Ik heb haar wel op voorhand helemaal laten checken door de dierenarts. Ik wilde hier namelijk pas mee doorgaan als ik de zekerheid had dat ze dit nog aankon. De dierenarts heeft haar dan helemaal nagekeken (kent haar ook al heel wat jaren en heeft hierdoor en goed zicht op haar algemene gezondheid) en zag er absoluut geen problemen in. :)

Kirrr : Volgens de dierenarts zat het veulen idd op normale grote..

Oh ok :) dan heb ik niks gezegd :D
Vorig jaar een merrie bij ons op stal had ook geen buik en was ook onzeker of ze dragend was terwijl op scan wel. Toch kwam er een volgroeid veulen uit. Bij twijfels toch nog eens laten scannen

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 23:20

Op 10 maanden scannen.. Is het risico dan niet te groot dat ze wat zouden beschadigen?

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:27

Is dit haar eerste veulen? vaak zie je bij merries die voor het eerst veulenen pas op het laatste moment uitzetten. bij mij op stal hadden we 3 wkn terug nog een drachtige merrie en die werd pas 2 wkn van te voren dik.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 23:30

Nee.. Dit is haar 2de..

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:39

het licht ook aan de ligging van het veulen en de baarmoeder en natuurlijk de bespiering .
het kan prima zijn dat ze pas op het laatste moment ineens uitdijt .

er zijn ook merries die een jaar dragen , het veulen groeit zo groot als de baarmoeder het toe laat .
wees geduldig , het komt vast wel goed & bij twijfel kan je altijd de DA bellen (bellen kost bijna niks)

suc 6

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 07:56

kellykeuhh schreef:
Op 10 maanden scannen.. Is het risico dan niet te groot dat ze wat zouden beschadigen?

Op 10 maanden zal het wel bij opvoelen blijven. Maar dan heb je wel zekerheid ook of je qua voeding goed zit.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:19

Iets beschadigen bij het scannen? Kan dat dan?

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 10:26

Op het gebied van voeding zitten we wel met een probleem.. paardlief mag namelijk alleen maar voer hebben dat suiker en zetmeel "arm" is omdat voor ze (wrsl door verandering van hormoonhuidhouding) al heel haar dracht de beginsymptomen van hoefbevangeenheid vertoont.. ook vond de dierenarts haar vorige maand wat aan de dikke kant en heeft ze gezegd dat we haar moesten randsoeneren..maar dan schiet er niet veel meer over natuurlijk.. momenteel staat ze dus op een normale portie hooi en 1/4de emmertje dodson and horrel safe and sound.. Hierbij krijgt ze nog wat supplement voor haar gewrichten en hoeven en wat versnipperde brandnetels.. Verder ziet ze er ook he gezond en vrolijk uit.. Sewens naar de dierenarts bellen en eens horen wanneer deze kan komen inenten. Dan kan ik eventueel even laten opvoelen en nakijken al voel ik me ook niet zo goed bij dat opvoelen..

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 11:27

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 11:46

Ja dat begrijp ik... vond het gewoon vreemd dat je met scannen iets kapot zou kunnen maken.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 11:49

Ik maakte maar een veronderstelling ivm het beschadigen. Daarom dat ik het formuleerde als vraag.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:37

Aan scannen zitten idd risico's. Je beschadigt misschien niet zo snel iets, maar er is altijd een kleine kans dat het veulen daardoor verworpen wordt.
Ze had met 9 maanden idd een duidelijkere buik, maar als ze in de tussentijd heeft verworpen, dan zou je toch ergens een gestorven vrucht moeten hebben gevonden?
Als ze zo laat in de dracht nog is gescand, zou ik me denk ik niet teveel zorgen maken en gewoon rustig afwachten.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:40

mijn paard was ook gewoon slank. die heb ik met 8 maanden voor de zekerheid nog laten opvoelen maar er zat overduidelijk een veulen in :D
(reden dat ik twijfelde vorige dracht is ze der foetus? verloren met 3 maanden dracht)

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 11:44

Bedankt Jibbel! Weer wat bijgeleerd :)
Die info heeft mijn DA mij idd ook gegeven. Wel is het zo dat we dicht aan bossen en grachten gelegen zijn. Ook zitten we met vossen.. Dus die kans bestaat natuurlijk ook.. Wel kom ik elke dag bij mijn paarden en heb ik niets verdachts gezien.

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:46

Toen de fjord van een vriendin van mij drachtig was zag je het ook bijna niet, zelfs de dag voor de bevalling was het bijna niet te zien! Ik zou me niet te druk maken.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:14

ben benieuwd wanneer ze gaat werpen :P

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 20:32

Net met mijn vorige dierenarts gebeld (persoon zit al een jaar in een vechtscheiding en doet nog weinig patiënten) en hij zei me geen zorgen te maken..
Opgezette manenkam zou te maken hebben met aanmaak van het hormoon progesteron waardoor ze vet gaan opslaan in hun manenkam.
Als ze op +8 maanden zou verwerpen zou ik het veulen moeten hebben gevonden
Oedeem op plaats waar uier overgaat in buik zou voorkomen bij 70% van de merries en wijst ook op nog steeds drachtig zijn..

We zijn voorlopig weer gerust gesteld.. :)

verder zijn we te volgen in dit topig : http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1673889&view=unread#unread

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:50

Ik kan je ook geruststellen, bij Fab haar eerste veulen zag je echt tot maand 9 echt helemaal niks! Toen is het helaas mis gegaan, maar wat eruit kwam had ik echt nooit verwacht(zo groot nog).
Ook hierna begint fab pas echt rond de 9e/10e maand echt rond te worden :)