advies hengstenkeuze voor AmperexBelisar en CharmeurxOscar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donna93

advies hengstenkeuze voor AmperexBelisar en CharmeurxOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 21:22

Hallo,

Ik ben mij vast wat aan het orienteren welke hengsten er bij mijn 2 (nu nog twenters) merries zouden passen.
Volgend jaar wil ik ze beide drachtig doen en vervolgens rustig zadelmak maken.

De Ampere merrie vind ik een mooi gebouwd paard. Ze hoeft niet luxer, iets meer massa zou mogen. Ze heeft een goed voorbeen techniek. Haar achterhand zou van mij wat sterker mogen. Stap is ruim en galop is krachtig. Ze heeft wel aardig lengte in het lijf, maar hoeft niet korter om het zomaar te zeggen. Ze zal denk ik ongeveer 1.68 worden. Haar moeder is wel klein en omdat het haar eerste veulen zal worden denk ik dat een hengst die maat fokt wel verstandig zal zijn. Over het karakter zit ik niet in, ze is aardig koel in het hoofd.

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/702210

De Charmeur heeft veel meer body. Zou juist van mij iets luxer mogen. Ze heeft wel mooi lengte in het lijf. En zij heeft juist een krachtig achterbeen, maar zou meer schoudervrijheid mogen. Ze wordt denk ik wel over de 1.70. Ook haar karakter lijkt koel, maar wel erg eenkennig..
Bij beide merries zou ik graag een donker veulen willen.

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/679729

Helaas geen foto's, omdat de merries in de opfok staan. Ik ben ook nog maar rustig aan het orienteren wat zou passen.

Alvast bedankt!

Donna93

Re: advies hengstenkeuze voor AmperexBelisar en CharmeurxOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 21:19

Ik heb al wat opties in mijn hoofd:
Voor de Charmeur zat ik te denken aan Bordeaux.. ze heeft een goede bovenbouw en een actief achterbeen. Amazing Star zou misschien ook een optie kunnen zijn, want ze beschikt wel over voldoende bloed met 2x Jazz erin.

En bij de Ampere eigenlijk wel aan Jazz of een nakomeling van Jazz, maar ben bang dat met bijv. Wynton er een te beknopt veulen uitkomt en misschien de maat niet haalt. Davino of Don Tango lijkt mij ook wel interessant.

Ben benieuwd of mensen het hiermee eens zijn of juist niet. :) Ik weet dat het jammer is dat ik geen standfoto's heb.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:22

Bordeaux is een goede hengst, met aansprekende nakomelingen, naar mijn mening. Wel vind ik het jammer dat hij niet goed is bevonden op rontgenologisch gebied.
Amazing Star vind ik een goede keuze. Flemmingh en Ferro zullen het waarschijnlijk goed doen met jou merrie qua bloed. Ook Ferro nakomeling Negro lijkt mij een goede keuze.

Wynton geeft erg mooie veulens. Ik heb er nu een aatal gezien, en allen zijn ze erg luxe en beschikken over super bewegingen. Don Tango vind ik ook een prima hengst, wellicht geeft die iets meer maat dan Wynton.

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 15:25

Bedankt voor je reactie! Ik las dat Amazing Star helaas niet meer beschikbaar is.. Aan Negro heb ik ook zitten denken ja. Maar fokt hij niet te massaal bij een merrie die al behoorlijk massa heeft ?

Wynton spreekt mij heel erg aan. We hebben zelf een Wynton met een zeer sterke achterhand , maar helaas is die nog niet groot genoeg . Denk dat ik het daarom niet aandurf met die hengst. Ik zal eens op Don Tango nakomelingen letten op keuringen :) het lijkt mij wel interessant bloed voor de merrie

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:05

zonder foto is het moeilijk beoordelen.

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 22:47

dat had ik al 2x aangegeven. Ze staan in de opfok en ik kijk gewoon rustig wat zou passen.