Shetlander veranderd na castratie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geloofhoop

Shetlander veranderd na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 10:03

Hallo,
K heb ongeveer 4 maanden geleden mijn 8 jarige shetlander laten helpen.
Ik heb hem al vanaf hij 1 is. ( eerst verzorgt en zins 4 juli officeel van mij geworden )
Ik heb hem laten Casteren niet omdat hij niet te houden was als hengst, want hij is de makste shetlander hengst die ik ooit gekend had. Maar meer omdat ik gewoon wil dat hij tussen merries en ruinen kan lopen.
En ik geen risico wil nemen dat hij pronkgelijk een andere merrie dekt. ( shetlander markt is al niet goed )
Zins hij dus geholpen is, begon hij opeens pas echt hengsten gedrag te laten zien.
En nu opeens wat hij nooit was schrikt hij van dingen waar hij nooit van schrok.
Hij word angstig, en brutaal.
En opeens heel heet en druk.

Is dit normaal dat dat kan gebeuren als je op latere leeftijd laat helpen.
En wat kan ik hier tegen doen?

K hoop graag op reactie.

Sorry voor slechte taal gebruik.

Iolanthe

Re: Shetlander veranderd na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:06

Weet je zeker dat de operatie goed gelukt is? En dat hij dus niet een klophengst geworden is?
Ik heb geen ervaring met pas gecastreerde dieren, maar het lijkt me normaal dat je paardje verandert, omdat de hormonen plots helemaal anders geregeld zijn. Alleen zou het natuurlijk wel handig zijn als het op die manier was die jij bedoelde.

geloofhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 10:44

Ja alles is helemaal goed gelukt.
Hij is natuurlijk al 8 over 2 weken 9.
Maar hij heeft dit gedrag nooit laten zien toen hij hengst was.
En opeens word hij pas hengst.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:58

Wat angstig herken ik wel. Mijn mannetje die als 13 jarige gecastreerd is (ook puur om lekker bij de merries te kunnen lopen zonder dat er veulentjes van komen, zeker niet omdat hij vervelend was, hij liep rustig beginners lesjes tussen de merries) is ook duidelijk minder stoer geworden.
Het was altijd een slome duikelaar onder het zadel, druk kan je hem nog steeds niet noemen, maar hij is iets voorwaartser geworden.

Moet zeggen, mijn 2 jarige die nooit hengstenmanieren vertoont heeft en een week of 6 geleden gecastreerd is is nu een stuk stoerder en stouter dan voor z'n castratie. Maar dat zal vooral jeugdige overmoedigheid zijn ipv hengstengedrag.

geloofhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 08:57

OKe, maar hij is echt heel angstig aan het worden. En wilt alles en iedereen opeens dekken haha

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:43

Is hij na het castreren gelijk tussen de dames gezet?

geloofhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 20:01

Jaa

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:48

Dan heb je kans dat er een aantal dames drachtig van hem zijn want net na (en zelfs weken na!) een castratie kan hij nog bevruchten.... geen slimme actie dus.

Mijn mannetje heeft ook nog gedekt na de castratie, toen ik hem na een maand of twee! bij de dames had gezet was hij nog steeds echt hengst en heeft hij gedekt, zonder resultaat want ik heb me wel aan de aanbevolen termijn gehouden voordat ik hem erbij had gezet ;) Pas na een aantal maanden werd het hengstengedrag echt minder, maar stoer is hij nog steeds gelukkig!

Hengstengedrag wordt meestal veel erger als hengsten hebben gedekt, dus als jou hengst 8 jaar lang hengst is geweest en niks gedekt heeft en je hem opeens tussen de merries gooit terweil zijn hormonen nog volop door zijn lijf gieren (vlak na een castratie) dan vind ik het logisch dat hij ineens zo veranderd is (je kan er op inzetten dat hij dus merries gedekt heeft...), maar dat trekt wel weer bij met een paar weken/maanden hoor...
Laatst bijgewerkt door Manda op 13-06-13 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:58

Hij is nu dus eigenlijk pas hengst geworden want hij kon opeens merries dekken en al zijn hengstendingen doen na de castratie, hij is zijn hormonen nog niet kwijt zo snel.
Het duurt toch 6 zo'n maanden voordat hij bij de kudde mag, dat had de dokter wel even mogen zeggen.
Dus je pon voelt zich meer hengst dan ooit, het zakt wel af maar dat kost dus wat meer tijd.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:02

Dennis schreef:
Wat angstig herken ik wel. Mijn mannetje die als 13 jarige gecastreerd is (ook puur om lekker bij de merries te kunnen lopen zonder dat er veulentjes van komen, zeker niet omdat hij vervelend was, hij liep rustig beginners lesjes tussen de merries) is ook duidelijk minder stoer geworden.
Het was altijd een slome duikelaar onder het zadel, druk kan je hem nog steeds niet noemen, maar hij is iets voorwaartser geworden.

Moet zeggen, mijn 2 jarige die nooit hengstenmanieren vertoont heeft en een week of 6 geleden gecastreerd is is nu een stuk stoerder en stouter dan voor z'n castratie. Maar dat zal vooral jeugdige overmoedigheid zijn ipv hengstengedrag.

Heb je het over Bennie??

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:54

Nee, de eerst genoemde is Dennis. De 2e die ik noem is Edje.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:05

Een hengst na de castratie ongeveer nog 2 maanden vruchtbaar!
Aangezien je hem na de castratie gelijk tussen de merries hebt gezet en hij nu dit hengsten gedrag vertoont,
heeft hij hoogt waarschijnlijk een of meerdere merrie's gedekt.

geloofhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 14:26

Uh hij heeft altijd tussen merries gestaan en heeft 5 nakomelingen lopen.
De merries waren hij tussen stond na de castratie waren boven de 160 en hij is 84 cm.