Het belang van volpapier is in mijn ogen alleen van toepassing op de merrie. Met een niet (door het stamboek) goedgekeurde hengst gaan fokken zou ik afraden. Je bent dan waarschijnlijk puur aan het vermeerderen en niet aan het verbeteren. De criteria waaraan een dekhengst moet voldoen is zo breed en zwaar omdat het KFPS wil blijven verbeteren en niet klakkeloos vermeerderen. Dus zeker als je het veulen niet zelf wil houden zou ik zeker niet gaan dekken met een eigen hengst. Los daarvan als je het veulen wilt verkopen van een niet goed gekeurde hengst dan zal de verkoopprijs ook dusdanig laag zijn dat je misschien net geen geld toe hoeft te leggen. (dierenartskosten opvoelen, scannen, registratiekosten, chippen, enten enz.) En heel eerlijk gezegd als je kan kiezen tussen een veulen kopen met een goedgekeurde vader of een niet goedgekeurde welke zou je zelf kiezen...
Wat betreft een merrie. Het volpapier zegt ALLEEN iets over de ouders. Dus totaal niet over of het paard geschikt is voor het doeleind waarvoor jij hem wil gebruiken. De dressuursport in jouw geval.
Op het moment dat je er mee wilt gaan fokken dan is het papier pas belangrijk en eerder niet. De veulens die geboren worden uit een "volpapier" dit wil dus zeggen dat de gehele moederlijn ster/kroon/model en/of preferent is. die hebben een grotere kans dat zij dit zelf ook worden. Puur omdat de moederlijn heeft bewezen (met de predikaten) dat het mooie rastypische veulens geeft. Fok je met een merrie waarvan er een "gat" (of meedere) in het papier zit dan is de kans dat het veulen wat minder kwaliteit heeft ook wat groter. (er zijn er immers al meer in de familie die wat minder goed zijn). Dit alles zegt totaal niets over het karakter van een veulen/paard wat wel of geen volpapier heeft. De predikaten ster/kroon/model hebben alleen betrekking op exterieur en beweging. Het predikaat preferent heeft alleen betrekken op het feit of de nakomelingen van het betreffende paard ster/kroon of model zijn verklaard. Hoe meer preferent bloed er een lijn voorkomt hoe groter de kans is dat de nakomeling ook een ster/kroon of model predikaat haalt.
Mijn advies is als je een paard voor de dressuursport wilt kijk dan naar het paard zelf en niet naar het papier. (op papier kun je niet rijden is niet voor niets een bekende uitdrukking) Wil je er een keer een veulentje bij fokken dan is je hoofddoel nog steeds het rijden en zou ik nog steeds niet naar het papier kijken. Is je hoofddoel fokken en wil je ernaast er een beetje op rijden dan zou ik wel degelijk naar het papier kijken al geeft een vol papier geen garantie op mooie veulens de kans is wel een stuk groter.
Als je nog vragen hebt mag je me ook altijd pben
Nog even over het inteelt percentage. Het stamboek adviseert sterk om dit onder de 5% te houden dit is bij jouw het geval. Een negatief of - percentage is niet mogelijk. Hoe lager hoe beter wordt vaak gezegd dit heeft vaak betrekking op zaken zoals dat de merrie aan de nageboorte blijft staan en in bepaalde hengstenlijnen een vergoot risico op waterhoofd en of dwerggroei. Dus hoe hoog of laag het percentage is dit maakt niets uit voor de geschiktheid als dressuurpaard. ook dit is voornamelijk van belang als je ermee wilt gaan fokken.