Dubbele dag, heel verdrietig maar ook weer vol goede moed...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilsexxx

Dubbele dag, heel verdrietig maar ook weer vol goede moed...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 23:06

Hallo bok(st)ers!,

Ik open eigenlijk nooit een topic maar wat vandaag is gebeurd wil ik toch erg graag met jullie delen.
Wij hebben een friese merrie genaamd Anne, we wouden graag een veulentje bij haar hebben en hadden toen gekozen voor de hengst Jesse. Dit zou haar eerste veulen worden, Anne was toen 4 jaar.

En toen was het zo ver, woensdagochten dom 03.45 's ochtends is ze bevallen van een merrieveulen genaamd Silke fan de Mokselbank. Het ging erg goed, opstaan - drinken en mams deed het super goed voor de eerste keer. Ze had wel wat kromme achterbeentjes maar de dierenarts zei dat het wel weer bij ging trekken.

Totdat het gisteren opeens mis ging, het veulen ging liggen en kwam niet meer overeind, erg futloos. Dus de dierenarts gebeld, deze kwam meteen en bleek dat ze was uitgedroogd en ergens pijn had. Hij had vocht toegediend en een pijnstiller gegeven. Na een halfuur ging het weer een stuk beter en kon ze alweer zelf staan en lopen. Die nacht heeft er om de beurt iemand gewaakt, gelukkig hing de camera er dus kon mooi via de tv. De hele nacht ging het steeds beter, heeft in totaal 12 keer gestaan waarvan 10 keer gedronken, ging dus echt berg opwaarts!
Dus toen maar weer naar bed gegaan om 4 uur en om 6 uur er weer uit gegaan, het veulen nergens te zien. We dachten dat ze achter de deur lag dus maakten we ons niet echt zorgen over. Na een kwartier nog niet te bekennen dus maar even kijken...
Daar lag Silke, steenkoud en dus dood. We snapten en snappen er helemaal niks van want het ging immers zo goed?
Afbeelding
Hier was ze een halve dag oud...

Toen de dierenarts gebeld zodat ze een spuit kon krijgen dat de melkproductie op zou houden en er geen ontstekingen oid zouden kunnen komen, toen heeft de assistente gevraagd of het niet wat was om de veulencentrale te bellen. Dat leek een erg goed idee want hierbij zouden we moeder en veulen helpen!
We kregen 7 adressen waarvan we 6 te pakken kregen, alle 6 waren (gelukkig!) al voorzien van een pleegmoeder, maar 1 er van kregen we niet te pakken. Later hadden ze terug gebeld en bleek dat hun merrie die dag was overleden aan koliek en het veulen nu dus zonder moeder zat. Ze hebben niet geaarzeld en kwamen meteen vanuit Eindhoven naar het meest noordelijke puntje van Friesland rijden.
Om 6 uur kwamen ze dan aan, we vonden het heel spannend dit was voor ons de eerste keer maar voor hun ook.

We hadden eerst Anne in een andere stal gezet en het veulen in haar stal, we hadden de nageboorte gelukkig nog dus we hebben daarmee het veulen daarmee ingesmeerd als het ware. Ook nog met nat stro met wat mest er bij. Het was een lekker vies werkje maar we wouden alles doen om dit te laten slagen.
Toen haalden we Anne er bij, eerst even ruiken en het leek in eerste instantie goed, toch wouden we niet te snel juichen dus eerst maar even afwachten.
Anne hadden we even vast gezet zodat het veulen kon drinken, hij had al vanaf +/- 2 uur die middag niet gedronken dus had wel zin in wat natuurlijk. Ze wou het eerst niet omdat er teveel spanning op de uier stond, dus eerst zelf even wat gemolken, hierna kon het veulen drinken. Anne vond het wat ongemakkelijk maar liet het wel toe.

Hierna hadden we hem in de box naast Anne gezet, zodat ze wel contact met elkaar konden hebben maar dat er niet iets 'engs' zou kunnen gebeuren. De 2e keer (een half uur na de 1e keer) ging al een stuk beter, eerst zelf weer even gemolken en daarna hem laten drinken. Na het drinken Anne ook even aan het veulen laten ruiken en dit ging ook al een stuk beter! De 3e keer ging nóg beter! Anne ging er al zelf mooi voor staan, stond op rust en bolde haar rug lichtjes, het melk spoot er uit! We waren erg blij dat het tot nu toe zo goed ging. Ook hierna weer even laten ruiken en dit ging wéér beter.
Hierna gingen de eigenaren van het veulen naar huis en zien het helemaal zitten, heb haar nummer gekregen zodat ik via whatsapp makkelijk foto's toe kan sturen.

De 4e keer was rond half 10 vanavond. Het veulen liep al netjes mee en we hadden Anne niet meer gemolken en liet meteen het veulen toe, ze stond mooi op rust. Het ging zo geweldig goed dat we na het drinken Anne weer er bij hebben gelaten en hierbij het touw wat losser, het ziet er tot nu toe zo goed uit dat we denken en hopen dat het veulen er overmorgen, of misschien morgen wel er bij kan blijven. Toen we het veulen naar de box wouden brengen, wou Anne al mee lopen.

Hier de eerste keer drinken:
Afbeelding

We houden dus hoop en zitten vol goede moed! Ik houd jullie op de hoogte, morgen ga ik er weer heen en zal ik weer wat foto's maken :)

(Respect als je dit verhaal helemaal hebben gelezen haha)

Groetjes!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:11

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Shappiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:13

Wow wat een bijzonder verhaal! Mooi dat jullie het zo hebben kunnen regelen.
Sterkte met het verlies van Silke, maar als je een ander veulen zo kunt helpen is dat toch
iets heel speciaals.
Hopelijk komt het allemaal goed!

Otti1977

Re: Dubbele dag, heel verdrietig maar ook weer vol goede moed...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:20

wat speciaal, super zeg, ik blijf meelezen om te volgen hoe dit verder gaat!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:23

Wat een speciaal verhaal. Het rouwen om silke terwijl er tegelijkertijd ook zo veel vreugde is! Hou je ons op de hoogte?

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:24

Sterkte met jullie verlies Y;( ! maar wat super dat het goed gaat met het andere veulen +:)+ !

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:29

Wat ontzettend verdrietig dat jullie Silke zijn verloren, maar wat prachtig dat jullie nu een ander, moederloos veulen op deze manier helpen! Ik ga jullie volgen, zo te horen gaat dit voor moeder en pleegzoon goed komen +:)+ +:)+

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:30

Heey ilse, ik dat al ilse uit dokkum ken ik die niet? Nou inderdaad ik heb samen met jou les gereden bij ludema. Goh wat zonde van jullie mooie veulen, sterkte daar mee. Maar hardstikke goed dat jullie het veulen zo goed hebben opgevangen. Hopelijk gaat het helemaal goed komen! Sterkte!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 00:05

Wat fijn!
Zo spannend... Veulen en moeders koppelen.
Toi toi toi!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 00:05

F-AM -> KS

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 00:11

Wat ontzettend verdrietig dat silke het niet gehaald heeft.
Maar respect hoe jullie dit alles oppakken en zoiets moois doen +:)+
Hopelijk blijft alles goed gaan en kunnen ze snel samen staan.
Ik blijf volgen.

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 00:20

Onzettend veel sterkte met het grote verlies...
Maar wat ontzettend mooi en lief van jullie, van Anne dat er nu een pleegveulen bij staat ! :) En al helemaal super dat het zo goed gaat ! :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:28

Wat erg voor jullie veulentje, maar wat fijn voor moeder en veulen dat het zo goed gaat :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:34

Wat een dag heb je achter de rug. Complete achtbaan aan emoties. Ik vind het wel knap dat je er een topic over maakt en uiteraard dat je de merrie als pleegmoeder inzet.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:36

Ach wat sneu voor jullie Silke, dat is een groot verdriet Sterkte!!
Maar supergoed dat jullie proberen een moederloos veulentje te helpen.
En het ziet er naar uit dat dat gaat lukken ook nog!
toppie... *\o/* *\o/*
Hou je ons op de hoogte?

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:37

jeetje, wat een verhaal zeg. Sterkte met het verlies van jullie prachtige veulentje. Heel erg goed dat jullie dit doen! :j echt super!

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:38

sterkte met het verlies, maar wel super goed dat er nu een moederloos veulen geholpen word!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:42

Heel veel sterkte met het verlies van het veulen!
Wel super dat jullie een moederloos veulen wilden helpen, ik hoop dat ze snel bij elkaar kunnen blijven staan!

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:43

ontsettend veel sterkte met het verlies van Silke Y;( maar wat een geweldig verhaal dat het zo goed gaat met moeder en pleegzoon!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:43

Wat jammer dat het veulen het niet gered heeft. Maar wel goed dat Anne de 'onbekende' veulen accepteerd:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:53

Idd wat dubbel , en toch heeft je merrie nu weer een veulen. Hopen dat het goed blijft gaan!

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:55

Wat sneu van jullie veulentje, maar prachtig dat Anne zich over het pleegkind wil ontfermen :(:)

Loke_094

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:01

Dat moet een klap geweest zijn, maar hopelijk krijgt dit alles toch nog een (min of meer) goed einde :) Fingers crossed!

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 17:09

Bedankt voor jullie lieve berichtjes :) ik ben vandaag weer heen geweest en vannacht waren ze er nog 3keer uit geweest om het veulen te laten drinken. Om 8 uur 's ochends zag het er zo goed uit dat ze het veulen los lieten en Anne ook nog meer los, ook tijdens het drinken. Dit ging zo goed dat ze ze los hebben gedaan en het was meteen klaar, Anne wou niet meer dat we hwt veulen naar de andere box bracht en dus zijn ze er even buiten gaan staan maar wel dat als er iets zou gebeurwn, meteen kon worden ingegrepen.

Nog even bleven ze er bij, ongeveer een half uurtje maar anne ging hem likken en wat kriebelen en dus toen zijn ze even naar binnen gegaan om voor de tv te kijken. Het bleef goed en toen wouden ze even zien hoe Anne reageerde op het veulen als ze biks zou krijgen.
een klein handje in de voerbak gedaan, het veulen wou er ook naar toe maar anne draaide haar kont zodat hij er niet bij kon, toen ging ze meteen weer terug en het veulen kwam toen niet dichter bij. Kortom: ze staan nu al vanaf vanmorgen lekker samen en het gaat super!!!
Ik zit nu op mn mobiel dus kan even geen fotos plaatsen maar dat doe ik straks eve via de laptop.

We zijn allemaal zo blij dat het zo snel zo goed is gegaan! Wij hadden eerder verwacht dat het nog wel 2 dagen zou duren, niet dus! We blijven ze natuurlijk in de gaten houden maar tot nu toe ziet alles er helemaal top uit!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:16

Super TS!