Welke deken opdoen nu na scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_S

Welke deken opdoen nu na scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 19:33

Al een aantal weken heeft mijn merrie super veel last van de jeuk door het verharen. Als ik haar binnen vast zet om haar te gaan poetsen, gaat ze als eerste met haar kont langs de staldeur schuren. Hiermee stopt ze niet totdat ik haar tegenhoud. Bij het wandelen wordt ik zowat omver geduwd omdat ze jeuk heeft bij haar hoofd/hals. Ze heeft nu sinds een paar dagen kale plekjes van het schuren aan de zijkant van haar hoofd. Ik heb een zweetmes met kartels en doe dit paar keer in de week, uiteraard helpt dit maar met kleine beetjes. Vind het sneu om te zien dat ze er zo'n last van heeft... Jeuk is echt verschrikkelijk, weten wij als mensen ook wel haha... :+

Ik denk er nu dus over om haar te scheren. Heb ik vorig jaar bij mijn vorige mini ook gedaan en ze knapte er zo erg van op. Gelijk weer een vrolijk paardje en bevrijd van de jeuk!

Maar ik heb totaal geen verstand van dekens en voering etc. Dus nu de vraag welke deken moet ik haar op doen op dit moment? Ik heb alleen een zomerdeken die ongevoerd is dus ik moet nog een deken kopen.

Zelf denk ik aan een regendeken van 100 gram? Of moet ze echt nog een winterdeken op?
In mijn profiel staan foto's van haar die ik gisteren heb gemaakt, daar is haar vacht momenteel wel op te zien.
Ik wil het graag goed doen en niet dat ze het koud heeft vandaar dat ik het hier even vraag aan de kenners.
Ze staat gewoon 24/7 buiten in de wei en ze heeft nu dus geen deken op en ze is niet geschoren.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:11

Ik zou echt niet meer gaan scheren, je scheert dan namelijk ook de zomer vacht kapot. Lijnzaad koken, vitamines geven of iets anders wat de verharing bevordert. En elke dag borstelen, borstelen en nog eens borstelen.

Ik een borstel zoals op het plaatje en die bevalt mij heel goed, gewoon doorgaan totdat er haast geen haar meer komt, dus even heel veel tijd in stoppen ;)
Afbeelding

Elleen

Re: Welke deken opdoen nu na scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:15

Mijn shetlander zat ook erg dik in de vacht en kwam hier niet doorheen ( ze werd er ziek van) dus is 2 weken geleden geschoren en staat met deze deken 24/7 buiten : http://br.nl/page/info.php?id=275908
Het gaat prima nu en ze heeft het echt niet koud.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 20:17

@ Pumi: Ik heb een zweetmes met kartels en doe dit een paar keer in de week maar dit helpt maar kleine beetjes.
Ook heb ik gelezen dat je hiermee niet elke dag mag gaan borstelen vanwege schade aan de goede vacht.....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:13

Mijn beide shetten (14 en 7, merrie en ruin) hebben ook wel wat jeuk gehad van het verharen.
en heel eerlijk? Ik moet ze nog steeds eens een goede borstel/rosbeurt geven.

Die schuurden ook wel een beetje aan een paal, of, zodra ik ze het stukje met de schuilstal gaf, schuurden ze in de stal en tegen de hooiruif. Krijgen ze wat kale plekjes van, maar zolang ze zich niet tot bloedens toe open schuren en hele happen manen en staart verdwijnen, kan het écht geen kwaad hoor.

Tegenwoordig moet iedere shet en alles maar worden geschoren, 'want ze hebben in de winter last van hun wintervacht bij het werk' (zeggen mensen die hun beestje enkele keren per week een keer een uurtje voor de wagen hebben, een rondje gaan fietsen, of ze een paar keer wat longeren), in het voorjaar schuren ze een klein beetje 'dus hebben ze luis, dús moet geschoren', of ze hebben het warm vanwege een zonnig dagje (ja joh, álle paarden hebben het dan wat warmer, wij ook), of 'jeuk door verharen is zo sneu, dus scheren maar '.

Dat zij niet stopt met schuren zonder dat je haar tegen houdt, en dat ze zelfs jóu als levende schuurpaal gebruikt, heeft niets met de intensiteit te maken van haar jeuk, maar álles met je opvoeding van deze pony, en het respect van deze pony naar jou toe.
Die van mij gebruiken mij nooit als schuurpaal. Simpel, dan kunnen ze een knal verwachten. Ik ben mens, ik ben vrouwtje, maar géén schuurpaal.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:19

mocht je nog op zoek zijn naar dekens, ik heb er nog twee te koop.. 1x 250 grams gevoerde regendeken, en 1x staldeken van 250 grams.. maat 110 onderlengte, bij mij gebruikt voor een shet van 86 cm..
mijn vorige shet was ook gewoon geschoren na de winter.. en heeft een prachtige zomervacht terug gekregen hoor.. en anders maar niet dacht ik altijd, dan scheer ik hem nog eens.. jeuk vind ik niet prettig voor de pony...
vooral als er ook nog mee gewerkt word..

voor nu zou ik toch een dikkere deken dan een ongevoerde regendeken opleggen..
het vriest nu namelijk nog in de nacht, en overdag is het ook niet gek warm.. met een gewone vacht kunnen ze wel tegen de regen maar geschoren niet..