Merriekeuring/ Rijproef van Westfalen stamboek, Duitsland?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pasha

Merriekeuring/ Rijproef van Westfalen stamboek, Duitsland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 22:34

Hallo,

Kan iemand mij wat vertellen over de keuring van 3/4 jarige merries bij het Westfalen stamboek?
Wat voor rijtest moet ze dan lopen? Lopen ze in een groepje of worden ze apart bekeken? Wat moeten ze onder het zadel al kunnen laten zien en waar wordt de rijproef gehouden, buiten of in een binnenhal?
Ik heb gehoord dat je ze dan ergens voor moet brengen, er dan een gastruiter op komt die het rijden (rittigkeit) ook beoordeelt en dat de merrie nog moet vrij springen?

Zijn hier mensen die hier meer van af weten?

setteke

Re: Merriekeuring/ Rijproef van Westfalen stamboek, Duitsland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:46

Helaas niet van Westfalen, maar wel van het Oldenburger Verband en denk dat het wel grotendeels overeenkomt.
Stap, draf en galop op beide handen onder de man en evt een pasje verruimen.
In een klein groepje en in de binnenhal. Dit doet de eigen ruiter in eerste instantie zelf en dan klimt ter plekke de gastruiter er ook nog een aantal rondjes op (in de 3 gangen) en geeft zijn beoordeling over het paard. Bij ons moesten we vooraf de paarden vrij laten bewegen en tevens vrijspringen.
Pin me er dus niet op vast, want misschien verloopt het wel ietsje anders bij het Westfaler Stamboek.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 22:57

Oke dankjewel!
Zit er nog verschil in wat de paarden al moeten laten zien met verschillende leeftijden?

Wat ik zo kan vinden wordt het in Munster-Handorf gehouden, ma ben idd benieuwd of dat dan binnen of buiten is. ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:10

Nee, wij hadden zowel een 3 als een 4 jarige merrie mee en er werden geen gekke dingen gevraagd.
De gangen en bijv het van hand veranderen werd door iemand van het verband aangegeven.
Verder waren wij erg netjes op tijd en hebben dus al wat andere groepjes kunnen zien rijden voor een goede indruk van wat er verwacht werd.
Plus in de catalogus die we thuis kregen stonden de reglementen (optoming, wel of geen springschoenen, bandages etc) en ik heb zelf nog even gebeld of we in wedstrijdtenue moesten verschijnen (hoefde niet).
Dus je kan het beste even bellen met het Verband met je vragen, want het zal overal weer net anders zijn.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 18:31

Bedankt voor je info!! We zullen eens navraag doen!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:21

setteke schreef:
Helaas niet van Westfalen, maar wel van het Oldenburger Verband en denk dat het wel grotendeels overeenkomt.
Stap, draf en galop op beide handen onder de man en evt een pasje verruimen.
In een klein groepje en in de binnenhal. Dit doet de eigen ruiter in eerste instantie zelf en dan klimt ter plekke de gastruiter er ook nog een aantal rondjes op (in de 3 gangen) en geeft zijn beoordeling over het paard. Bij ons moesten we vooraf de paarden vrij laten bewegen en tevens vrijspringen.
Pin me er dus niet op vast, want misschien verloopt het wel ietsje anders bij het Westfaler Stamboek.

Zo wordt het ook bij het Westfaalse stamboek gevraagd!

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 22:43

Maar volgend mij is het wel in Wedstrijd tenue toch?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:29

Daar ga ik wel vanuit, dat was bij de IBOP die ik heb gereden ook. Wel zo netjes als iedereen hetzelfde gekleed gaat. Weet je al wanneer je je merrie gaat aanbieden? Die van mij gaat waarschijnlijk half juli.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 18:10

Wij al over 2 weken!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:47

Nou, heel veel succes dan met de voorbereidingen en laat je even weten hoe het is gegaan? Ook wat ze precies wilden zien? Mijn merrie ga ik maandag ophalen, zij is net beleerd onder het zadel en naar de keuring geweest. Thuis gaan we dan lekker verder "stoeien".

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 09:18

Nou ik ben heel benieuwd!! De omstandigheden zijn niet ideaal, zo benauwd en nu begint t ook t onweren.. Mja we zullen wel zien. Ze is ook een beetje aan t puberen onder t zadel dus ik ben heel benieuwd hoe dat gaat met iemand anders op haar rug!!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:50

Hoe is het gegaan?

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 09:15

Haihai, nou het ging prima!
Was wel erg warm maar in de hallen was het lekker koel.
De paarden moesten eerst los springen en daarna direct zadelen voor de dressuur.
Losspringen ging wel goed, ze kreeg een 7.5.
Daarna dressuur ik hoefde maar heel even te rijden en toen ging de gastruiter er al op. Dit vond ik wel jammer want zo kon ik niet alles laten zien wat erin zit en de gastruiter vond ik erg braaf rijden waardoor ze ook brave punten kreeg..
Ma al met al gemiddeld voor alles een 7.5 en missie geslaagd wabt ze heeft haar Staatspremie! (Al hoorden we vooraf dat ze die staatspremie sobiezo al had en alleen maar voorgesteld moest worden ?? :-p dus de druk was er al af ;-)

Al met al stelde het eigenlijk niet veel voor ;-)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:09

Gefeliciteerd!! Fijn dat het goed is gegaan, en 2x een 7,5 is toch er netjes!

Wij hebben besloten om het nog een jaar uit te stellen. Lara is nu 5 weken onder het zadel en erg braaf, daardoor ben ik bang dat ik te snel ga. Ze is een late, officieel wordt ze pas over 2 weken 3 jaar........ Daarom gaan wij nu rustig verder rijden en gaan we volgend jaar naar Münster.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:03

Gefeliciteerd!! En leuk om te lezen!
Hoe oud is jouw merrie nu? Misschien kan ik dit volgend jaar ook wel met mijn jonkie gaan doen.
Hoe was iedereen nu gekleed etc?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:36

Gefeliciteerd! Alles dus goed verlopen en mooi Staatspremie :D