Hengstenkeuring Welsh of toch NRPS....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole

Hengstenkeuring Welsh of toch NRPS....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 14:46

..... Dat is de vraag die momenteel bij mij door mijn hoofd een beetje gaat.

Mijn pony Ald Feart's Special en is een 3 jarige welsh NWR hengst met als afstammeling v. Kooihuster Samme m. Ster v. Orchard d'avranches
met als leuk extraatje een mooie gouden valk kleur :) Met een stokmaat van 1.44 maar nog wel iets groeiende. Hij beschikt over een mooi hals van mooie lengte en prachtige hals aanzet, zeer mooie rug, en zeer mooi schouder partij en lenderen met veel beweging en swung en erg mooi hoofd (aldus een kenner van NRPS) en bevat voldoen OX bloed.

Met oog op als meneer goed blijft ontwikkelen willen wij een poging gaan doen om hem aan te bieden voor de hengstenkeuring, maar nu komt de vraag
voor welk stamboek, veel mensen van het NRPS zeggen bied hem bij het NRPS aan hij is kwa bouw en uitstraling iets wat ze wel graag willen zien, maar
de ander zegt weer ga voor het welsh..

Kennende welsh wereld kom je er niet zomaar ff tussen als ''amateurtje'' en zit er aan te denken om paar bekende stallen van beide stamboeken te vragen wat ze van hem vinden maar wat vinden jullie is het slim om hem aankomende November voor te stellen bij NRPS? Nadeel van NRPS vind ik het hele traject wat je door gaat aan alleen de
bezichtigingen al al maanden duurt (excl verrichtingen) Maar je dier wel in vrijheid mag bewegen en springen (wat hij zeer goed kan)

Voordeel bij Welsh is dat je maar 2 bezichtigingen hebt en dit 2dagen achter elkaar is, nadeel er weer van is dat ze alleen aan de hand getoond mogen worden en ze
het onderdeel springen niet tonen (wat hij dus wel zeer goed kan)

Aahhh is zo moeilijk :') -O-

Het gaat om deze pony:
Afbeelding

Afbeelding

http://img163.imageshack.us/img163/5752/ldp5991.png

http://img801.imageshack.us/img801/7715/img6366jy.jpg

http://img600.imageshack.us/img600/2144/img6453z.jpg

Eerste keer vrijspringen
http://img534.imageshack.us/img534/9470/img6869j.jpg

Alvast super bedankt :)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 22-05-13 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 afbeeldingen zichtbaar

petraaken

Re: Hengstenkeuring Welsh of toch NRPS....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:55

Waarom niet meedoen aan beide hengstenkeuringen? Wordt wel met meerdere hengsten gedaan hoor. Zou niet de eerste hengst zijn die bij de beide stamboeken is goedgekeurd.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:57

en ook niet de eerste hengst die er bij het welsh uit gaat en vervolgens bij het NRPS wel goedgekeurd wordt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:58

Ik zou ook kijken of beide haalbaar is. Verder kan je misschien kijken wat de meeste dekkingen op zal leveren.

Hij blijft cool! :)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:01

petraaken schreef:
Waarom niet meedoen aan beide hengstenkeuringen? Wordt wel met meerdere hengsten gedaan hoor. Zou niet de eerste hengst zijn die bij de beide stamboeken is goedgekeurd.

Omdat mijn portemonnee dat niet leuk vind :') als ik geld zat had had ik dat wel gedaan :P

elibeest schreef:
en ook niet de eerste hengst die er bij het welsh uit gaat en vervolgens bij het NRPS wel goedgekeurd wordt.

Ja precies..

MarjanB schreef:
Ik zou ook kijken of beide haalbaar is. Verder kan je misschien kijken wat de meeste dekkingen op zal leveren.

Hij blijft cool! :)

Ik zou zo niet weten eerlijk gezegd wat meer dekkingen op zou kunnen leveren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:05

Lijkt mij meer dekkingen bij het NRPS
Qua type sportpony zal hij daar ook wel passen

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:08

[***] schreef:
Lijkt mij meer dekkingen bij het NRPS
Qua type sportpony zal hij daar ook wel passen

Dit zijden inderdaad ook veel mensen van NRPS dat hij kwa type meer bij NRPS past dan Welsh

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:17

Ik zou ook zeggen NRPS, omdat hij erg geschikt is qua type in de sport en daar waarschijnlijk ook meer dekkingen uit zal halen, en omdat deze keuring je ook meer aanspreekt :) Misschien dat je je dan in 'dat wereldje' ook meer op je gemak zal voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:17

Zit er ook wat sport in zijn moederlijn? Welke tak dan ook?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:23

[***] schreef:
Zit er ook wat sport in zijn moederlijn? Welke tak dan ook?

Hoe daar vraag je me wat.. Moeder is Ald feart's Rosita (Ster) daar achter zit veel Preferent.
vaders moeders is Keur preferente merrie Kooihuster Setske (die nu in Frankrijk staat)

Vaders staat op internet aan geschreven als zeer goede spring pony
Special zelf kan zeer goed bewegen en giga springen

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:53

Ik zou nu lekker NRPS doen en als je geldboompje weer bijgevuld is kan welsh toch altijd nog? :D

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:02

Nicole, ik zou het eens aan Marjolein vragen: als één iemand weet wat ze bij het NRPS zoeken is zij het wel. Want ook NRPS heeft een bepaald type hengsten wat ze zoeken, dus ik zou eerst eens nagaan waar hij het meeste kans maakt.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:42

Allereerst ik vind Special een super stoere pony en je hebt hem er echt goed voorstaan en dat ik zo'n korte tijd! Omdat hij zo goed kan springen en zich los heel goed laat zien zou ik zelf neigen naar de NRPS kant, hij kan zich daardoor heel erg opwaarderen *D . Bij de welsh als ze zicht ff niet goed aan de hand laten zien, dan ligt je er direct uit en gaat de hoed omhoog, je krijgt geen enkele herkansing. Zijn vader heeft binnen welsh land nog weinig laten zien en staat inmiddels alweer tekoop, dat is wel jammer. De welsh hengsthouder waarvan hij was heeft ervoor gekozen hem niet klaar te maken voor de HK, vorig jaar is een broertje uitdezelfde moeder wel voorgesteld. Vind dat ze op de HK van de welsh wel heel erg kijken naar de welsh opdruk en bepaalde types en vaderlijnen....terwijl dat soms niet eens de beste sportpony's zijn... :o En hoe vreemd ook de oude stempel van de welshfokkers houden helemaal niet van kleurtjes (valk) , dus wellicht dat je binnen het NRPS ook veel meer potentiele klanten trekt... *D

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 13:28

Moniquex schreef:
Allereerst ik vind Special een super stoere pony en je hebt hem er echt goed voorstaan en dat ik zo'n korte tijd! Omdat hij zo goed kan springen en zich los heel goed laat zien zou ik zelf neigen naar de NRPS kant, hij kan zich daardoor heel erg opwaarderen *D . Bij de welsh als ze zicht ff niet goed aan de hand laten zien, dan ligt je er direct uit en gaat de hoed omhoog, je krijgt geen enkele herkansing. Zijn vader heeft binnen welsh land nog weinig laten zien en staat inmiddels alweer tekoop, dat is wel jammer. De welsh hengsthouder waarvan hij was heeft ervoor gekozen hem niet klaar te maken voor de HK, vorig jaar is een broertje uitdezelfde moeder wel voorgesteld. Vind dat ze op de HK van de welsh wel heel erg kijken naar de welsh opdruk en bepaalde types en vaderlijnen....terwijl dat soms niet eens de beste sportpony's zijn... :o En hoe vreemd ook de oude stempel van de welshfokkers houden helemaal niet van kleurtjes (valk) , dus wellicht dat je binnen het NRPS ook veel meer potentiele klanten trekt... *D

Goh je haalt precies de gedachten en woorden uit mijn mond! Kan hier alleen meer dan eens zijn! Dank je wel!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:27

Om de redenen die Monique noemt en het feit dat het me zo op de foto's een heel aantrekkelijke sportpony lijkt zou ik voor het NRPS gaan met deze pony.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:37

Moniquex schreef:

daar ben ik het heeeeeeelemaal niet mee eens dat welshfokkers niet van kleurtjes houden!
valk en palomino verkoopt als een tierelier ... en dat zegt ik die al 11 jaar fokt met nwr Welsh :) ik krijg nog steeds erg veel vraag naar juist palomino's ...

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:50

Miracle -> wel lezen hé :+ Ik heb het nergens gehad over de afzetmarkt maar over de mening van de oude generatie fokkers! Er zijn er helaas echt genoeg die valk niets vinden ...palomino is meer gewenst ........ik kan me dat ook niet voorstellen want ik heb er niet voor niks 3 gehad :o :+ En helaas hebben weinig mensen verstand van kleurgenetica .....

En als ik vandaag weer de rijfoto s voorbij zie komen op FB, dan denk ik nog steeds. dat hij zich bij het nrps beter in de kijker kan lopen als super sportpony !