En dan..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij je veulen naar een opfokbedrijf brengen?

Nee, ik vind de opfok geen toegevoegde waarden hebben bij het opgroeien van mijn veulen
9 (18%)
Nee, ik vind de risico's te groot
3 (6%)
Nee, ik vind dat er geen opfokbedrijven zijn die aan mijn wensen voldoen
Geen stemmen
Twijfelgevalletje
3 (6%)
Ja, zo word mijn veulen lekker sociaal en opgevoed door leeftijd en soortgenoten.
32 (66%)
Ja, het kost weinig, en ik heb er weinig omkijken naar
Geen stemmen
Anders, namelijk.....
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 48

J_Zijderveld

En dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 14:10

Je hebt een geweldige hengst uitgekozen voor je merrie,
dit moet het ultieme sportpaard worden!
Een jaar later heb je een veulen, en dan..?
Wat doe je als je veulen gespeend moet worden?
Kies je voor een opfokbedrijf?
Of houd je het veulen gewoon thuis of in pensionstalling?
Wat is naar jou mening de ideale situatie?
http://www.survio.com/survey/d/A9A9L7E1H4F4Q7Y5B

petraaken

Re: En dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:53

F-AM --> KS

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:30

ik heb hem ingevuld maar de laatste vraag is me een raadsel, er staat nergens over welk bedrijf het gaat dus cijfer is ook zeer laag.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:34

Wie zijn "wij van de opfok"
En wat bedoel je precies met "opfok"? Welke definitie gebruik je in je vragen?

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:52

Het is voor je veulen wel heel leuk om met leeftijdsgenootjes te zijn en lekker te kunnen spelen. Bij mij op stal hebben ze ook opfok en ik vind het er altijd heel gezellig uit zien. Overigens als jij heel veel met je veulen wil doen dan is opfok misschien wat lastiger omdat hij dan met veel andere veulens staat. Maar geloof echt dat je je veulentje er wel plezier mee doet!!!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:57

Opvoeden gebeurt vaak beter door oudere paarden dan door leeftijdgenootjes. In mijn optiek is een opfok met gemengde groep (zowel jonge als oudere dieren dus) veel beter dan alleen veulens.
Ik vind de vragen maar raar, dus die heb ik maar niet ingevuld.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:20

Ja dat is ook een optie. Leeftijdgenootjes is gezellig en van oudere dieren kunnen ze inderdaad leren. Het is hoe dan ook wel gezellig voor het veulen...

J_Zijderveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 18:34

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:42

Ik heb hem ingevuld, staat wel een foutje in.

Bij 1 vraag ga je van 0-1 naar 1-2 naar 2-3 naar 3-4
En bij de vraag erna ga je van 0-1 naar 0-2 naar 2-3 naar 4-5

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:42

Kuddeverband heeft in alle opzichten toegevoegde waarde :D

Wel of geen opfok is voor mij geslacht en situatie gebonden.

Op de pensionstalling waar ik mijn paarden heb staan, bestaat geen mogelijkheid de paarden dag en nacht buiten te laten, daarnaast wordt de kudde dagelijks één voor één naar de weide gebracht aan een halstertouw door mijn pensionhouders. (Wat extra werk kan zijn met een brutale jaarling aan het touw)

Het bij huis houden van onze jaarling is dan ook in overleg gegaan met hen. Onze dame kwam uit een natuurgebied en had weinig mens gezien, laat staan dat ze druk van een halster en touw kende. Ze was dominant en kende aan soortgenoten enkel haar moeder. Gelukkig zag mijn pensionhouder ook wel uitdaging in de situatie en wordt ook zij vanaf dag één (zonder mama) netjes aan het halster weg gezet en terrecht gewezen op dominant gedrag/voor bij lopen etc. Ik ben er tenslotte niet altijd bij. Ze staat in een gemengde koppel van 5 merries in de leeftijden 3 t/m 15 jaar en heeft ruim 9 weken vanaf de zijlijn moeten toe kijken voor ze werd toegelaten als laagste in rang. Inmiddels is ze de makkelijkste merrie uit de koppel, super sociaal, in rang gestegen maar kent absoluut haar plaats. Super tevreden over de keuze haar thuis te houden.

Pensionhouder zelf had een jonge hengst, deze hebben we een tijd lang met mijn vrij dominante ruin gehouden. Gezien zijn hengst zijn kon hij niet bij onze jaarling merrie en ook niet in de merrie koppel. Mijn ruin zat compleet onder de schrammen en was lang niet altijd gediend van de (macht)spelletjes van zijn jongere weidegenoot. Ook kreeg hij op een leeftijd van 1,5 jaar de merrie koppel in de smiezen, wat resulteerde dat geen draad meer veilig was. We hebben hebben dan ook noodgedwongen voor zijn tweede levensjaar laten ruinen. In een inscharing was dit niet nodig geweest en pas gebeurd wanneer hij thuis zou komen met 3 jaar.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:05

Ik heb hem ingevuld maar vraag me af waar deze stal ligt want dat zie ik nergens?

J_Zijderveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 20:51

Het is een ondernemingsplan

de website is om een beeld te geven van het fictieve bedrijf.

bedankt voor het invullen. Op de website staan ook over de pensionstalling en training.

Wat betreft de fouten, das jammer maar aan de nummers kan ik helaas niets wijzigen dat is van survio

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:07

J_Zijderveld schreef:
Het is een ondernemingsplan

de website is om een beeld te geven van het fictieve bedrijf.

bedankt voor het invullen. Op de website staan ook over de pensionstalling en training.

Wat betreft de fouten, das jammer maar aan de nummers kan ik helaas niets wijzigen dat is van survio

Indien je hier echt iets mee wilt, zou ik je survey-onderzoek 'duidelijker' opzetten.

Uit je onderzoekslink blijkt niets van je website, vervolgens voeg je deze ergens halverwege in een post toe (terwijl velen enkel je begin post lezen en deze dus missen). Wellicht kun je een mod vragen deze toe te voegen in je OP.

Daarnaast blijkt uit je OP niet dat je een survey hebt opgesteld voor een fictief ondernemingsplan.

Als jij de fouten wijt aan survio, gaat dit uiteindelijk toch geen duidelijk beeld weergeven van de onderzoeksresultaten = betrouwbaarheid?