Hoe lang dekt een hengst een merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poesmoes

Hoe lang dekt een hengst een merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 08:19

Hallo,

Sinds gisteren staat mijn merrie met een hengst in de wei. Ja, bewust!
Maar nu merk ik dat de hengst mijn merrie gewoon constant wil dekken. Ze krijgen geen rust en de merrie schopt en de hengst bijt. Wil geen ongelukken ofzo...
Weet niet goed hoe dit allemaal gaat. Gaan ze op een gegeven moment wel rust vinden of waar moet ik mij nog aan verwachten?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:00

Als je merkt dat de hengst grenzenloos is naar de merrie en haar geen rust gunt dan zou ik ze zeker scheiden. Niet elke hengst heeft van nature goede manieren helaas.

Mbt je vraag, an de hand wordt er vaak een keer of drie gedekt of tot de merrie afslaat. Zoals het klinkt is ze dat nu zeker al aan het doen, dat zou een goed gemanierde hengst overigens moeten accepteren en haar dan met rust moeten laten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:21

OPG --> F-AM

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:28

Ik zou ze scheiden.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een merrie de grond in gejaagd wordt door een hengst zonder manieren en uiteindelijk achteraf met veel bijt en schop wonden stok kreupel de stal in moet. Of dat een hengst een schop tegen zijn knieën krijgt en kreupel wordt of tegen zijn ballen geschopt wordt en dan zwaar beschadigt is!

RaymondP

Re: Hoe lang dekt een hengst een merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:44

Het is inderdaad een aardig risico. Zover ik weet verschilt het enorm per hengst. Als het fout gaat, dan ben je al te laat. ik zou dit niet doen zonder deskundige hulp.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:21

Er zijn veel hengsten die altijd wel willen.

Ik heb nog aardig wat natuurlijke dekkingen meegemaakt, en dat ging als volgt:

De hengst werd voor de stal van de merrie gezet, aan de reactie van de merrie zie je of ze gedekt wil worden (staart optillen, of de hengst weg willen hebben). Als ze wil dan vindt er een dekking plaats. Twee dagen later weer proberen of de merrie wil, zo iedere twee dagen herhalen, tot ze afslaat (sperma leeft 48 uur, dus vaker is niet nodig).

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:39

Scheiden!
Ik de hengst & merrie ook weleens los in de bak gedaan, maar dit werkte totaal niet, in ons geval kreeg de hengst geen kans om de merrie te besnuffelen, hij moest meteen wat klappen verkopen.
Toen zijn we aan de hand gaan dekken, en dat ging meteen goed.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:32

GJ9 schreef:
Er zijn veel hengsten die altijd wel willen.

Ik heb nog aardig wat natuurlijke dekkingen meegemaakt, en dat ging als volgt:

De hengst werd voor de stal van de merrie gezet, aan de reactie van de merrie zie je of ze gedekt wil worden (staart optillen, of de hengst weg willen hebben). Als ze wil dan vindt er een dekking plaats. Twee dagen later weer proberen of de merrie wil, zo iedere twee dagen herhalen, tot ze afslaat (sperma leeft 48 uur, dus vaker is niet nodig).

Hier gaan de natuurlijke dekkingen ook op deze wijze, enkel pony's die heel slecht drachtig worden worden wel eens een zomer bij een hengst in de wei gezet.

Het uit de hand dekken is ook veel handiger om te weten wanneer je het veulen kan verwachten. :D