Hoe makkelijk een halstertje omdoen bij shetlanderveulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gerdjee

Hoe makkelijk een halstertje omdoen bij shetlanderveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 13:11

Hallo

mijn verzorgshet heeft sinds 8 mei een veulentje. het veulentje heet Winnie, maar ze is best bang en tegelijkertijd heel nieuwgierig en vind het niet leuk om het halster om te krijgen. dus een man die de pony's voert enzo heeft mij geholpen maar dat ging met best veel drang en ik wilde het graag zonder drang doen, want ze is nu nog banger. maar wat is nou de beste manier om een halster om te doen bij een veulen?

groetjes Gerdje

Jes

Re: Hoe makkelijk een halstertje omdoen bij shetlanderveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:29

Als het veulen het fijn vind gekriebeld te worden kun je het op die manier "speels" om doen.
Zo doe ik het hier ook, halstertje half om de hals (dus het kopstuk ik je hand) even lekker kriebelen en rustig praten, en dan het neus gedeelte over de neus, weer kriebelen en dan het kopstuk vastmaken en vervolgens lekker door kriebelen.
Zo heb ik het bij al mijn veulens gedaan en nooit problemen gehad. Mijn nu 3 jarige is ook altijd heel makkelijk te pakken geweest door iedereen en heeft dus nooit op het land hoeven staan met halster om.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:33

Bij bangere veulens pak ik toch altijd even door. Ze kunnen op die manier ook prima leren dat het allemaal niet zo eng is. Mijn veulen is ook een beetje een bangerik, die benader ik rustig, maar dan gaat het halster wel om. Ik doe dat in de stal, dan kan ik haar eventjes in een hoekje zetten.
Heb ik het halster om dan gaat het ook allemal prima met haar. Dan pak ik er wel eens een ander halstertje bij wat ik haar een paar keer om en af doe, maar dan vindt ze het eigenlijk al helemaal niet eng meer..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:58

De mijne was ook bang en zette ik toch ook echt in de hoek anders ging het niet zeker met een shetlander veulentje is dat makkelijk die zijn niet zo groot.
Even met iemand anders doen en daarna lekker kriebelen en knuffelen dan word het toch een leuke ervaring.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 15:38

Jes schreef:
Als het veulen het fijn vind gekriebeld te worden kun je het op die manier "speels" om doen.
Zo doe ik het hier ook, halstertje half om de hals (dus het kopstuk ik je hand) even lekker kriebelen en rustig praten, en dan het neus gedeelte over de neus, weer kriebelen en dan het kopstuk vastmaken en vervolgens lekker door kriebelen.
Zo heb ik het bij al mijn veulens gedaan en nooit problemen gehad. Mijn nu 3 jarige is ook altijd heel makkelijk te pakken geweest door iedereen en heeft dus nooit op het land hoeven staan met halster om.

echt bedankt voor de tip want het is heel erg goed gelukt! het halster is nog wel een beetje aan de grote kant helaas dus k doe dan verder niks met d'r. maar kriebelen vind ze echt geweldig dus k bleef kriebelen k zette haar kontje tegen mijn benen aan zodat ze niet wegkon en toen kon k t omdoen! was zo blij^^

Winnie met Halstertje <3

Afbeelding

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:40

Super! :)
En aaahw wat een dotje <3

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:40

Wat goed *\o/*
En wat een SCHATTIG veulen!

Emma_Jane