waneer mag je weer op een pony rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xchannelxx

waneer mag je weer op een pony rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 18:58

hoii
mijn lieffie is gisteren bevallen van een jong hengstje <33
en ik heb 2 vraagjes

1 waneer mag ik weer om mijn schatje rijden ?
2 weten jullie nog een liefe naam voor een hengstje ( lichte vos )( moeder heet amber )

als het artikel hier niet goed staat graag ff zegge waar hij dan wel moet

thank jullie
xxx

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:14

Ik zou zeker rustig aandoen zolang ze een veulen aan de voet heeft. Rust kan geen kwaad, drachtig zijn en bevalling vraagt heel veel van een merrie.
Als ik heel eerlijk zou zijn zou ik zeker maandje of 2/3 niet rijden. Eventueel wel wat wandelen of simpel grondwerk. Mijn persoonlijke voorkeur zou zijn om de merrie zolang het veulen aan de voet loopt gewoon met rust te laten zodat ze gewoon weer kan bekomen en dan straks weer aan de slag gaan.
Maar op zich zou licht werk wel kunnen maar ik zou het kort houden en maar een keertje of 2 in de week.

Mootje68

Re: waneer mag je weer op een pony rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:08

Als ik jou was zou ik inderdaad wachten tot het veulen bij de moeder weg kan.
En als je veulentje groot genoeg is om bij zijn moeder weg te gaannkan je het weer kangzaam oppikken

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:10

Dakota :D

@Mootje dat is zeker niet nodig hoor, meestal kan je al vrij snel rustig aan het werk gaan en het veulen hier bij laten lopen. De meeste mensen welke ik ken beginnen het rijden weer op te bouwen met een week of drie.

Mootje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:12

Balou_k schreef:
Dakota :D

@Mootje dat is zeker niet nodig hoor, meestal kan je al vrij snel rustig aan het werk gaan en het veulen hier bij laten lopen. De meeste mensen welke ik ken beginnen het rijden weer op te bouwen met een week of drie.

Oohh, jaa iedereendoet het anders :D
Ik snap het wel.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:25

Ik heb hier ook licht begonnen met mijn merrie al na 3 weken, was dan wel met het veulen er gewoon los naast ( in de rijpiste natuurlijk).
Dat veulen loopt dan gewoon mee geen probleem, soms maakt zo'n veulen wel gekke sprongen en durft soms ook wel eens recht op je af te komen, gewoon een beetje opletten maar doorrijden.
Op 6 maanden oud heb ik het veulen zelfs al mee buiten op een trektocht meegenomen, we waren toen met een groepje van 3 en het veulen dus 4 in het totaal. Was een tocht van toch zeker 10km, en was helemaal geen probleem.
De 2de tocht was al weer langer en dan ook ineens door een ven, zo leer je het veulen van jongs af al dat er overal wel een weg te vinden is, en bouw je ook meer conditie op.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 07:38

ik zat er ook na een week of 2-3 terug op.
Eerst wat rustig stapwerk met het veulen erbij los in de weide. Zodra het pittiger kwam ging veulen in een(goed afgesloten!!!) stal, alleen of met vriendje..
ik heb wel een merrie gehad die zich niet veel aantrok van veulen (ze gaf melk, leerde het manieren, ma na een week of drie stond veulen al rustig bij de rest van de paarden te spelen, en stond merrie 50 meter buiten de kudde te grazen.
Als veulen 6 weken was ging ik al rustig buiten gaan rijden en bleef veulen gewoon los in de kudde.