Veulen andere eigenaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Veulen andere eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 11:30

Ik hoop dat het hier goed staat.

Ik ben wel van belgie maar volgens mij zijn de regels daarover hetzelfde.

We hebben een merrie ( nuja de eigenaresse van mijn bijrijdpaard, maar ik noem ze maar even van ons om het verhaal niet te ingewikkeld te maken), deze merrie is vorig jaar gedekt geweest door de vorige bijrijder van de merrie. Er is niets op papier opgemaakt omdat de eigenaar van de merrie het wel vertrouwde. Slecht plan, maargoed, daar valt nu ook niets meer aan te doen.
Eind april is dit veulen geboren, wij hebben tot nu toe alle kosten gedaan, zowel van de merrie toen ze drachtig was alsook de veulenspuit, ontworming,... Daarnaast hebben wij dan ook nog eens bijna 2 weken zitten waken en toen het veulen er was hebben we de halve nacht daar gezeten omdat het niet goed ging met de merrie.

Dus de vorige bijrijder heeft niets aan het veulen of de merrie gedaan, terwijl dat wel een mondelinge afspraak was. Ik had daarom naar het stamboek gebeld ( zowel bwp als zangersheide) om te vragen of ze haar veulen zomaar kan inschrijven zonder handtekening van de merriehouder. Volgens hen kon dat gewoon en kijken ze alleen naar de handtekening als er iets niet juist is ingevuld. Die handtekening was volgens hen ook verantwoordelijkheid van de hengstenhouder.

Maar volgens de wet behoort het veulen toch aan de eigenaar van de merrie, tenzij hier een contract door beide partijen is getekend dat het veulen een andere eigenaar heeft.

Hoe zit dit wettelijk nu? Wie is er eigenaar van het veulen? Is een stamboek een eigendom bewijs, hoe zit het met het koopcontract,....

Edit: de eigenaar van de merrie heeft nooit ergens een handtekening gezet.
Laatst bijgewerkt door Leen op 19-05-13 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Re: Veulen andere eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 11:34

Maar volgens de wet behoort het veulen toch aan de eigenaar van de merrie, tenzij hier een contract door beide partijen is getekend dat het veulen een andere eigenaar heeft.

Als dit echt zo is heeft de vorige bijrijder geen poot om op te staan, aangezien er niks is opgemaakt.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 11:39

Ja klopt, maar dus die van het stamboek zeggen dat dit niet nodig is. Is een stamboek een eigendomsbewijs? En hoe kom je anders aan de papieren voor het veulen zodat het verkocht oid. Kan worden. Naar wat ik heb begrepen is een stamboek ook geen eigendomsbewijs en is de gene die in het bezit is van het koopcontract de eigenaar. Maar hoe kom je daar dan aan?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 11:51

Eerst: een stamboek paspoort en papieren is geen eigendombewijs van het paard ... NIET in Belgie ... maar als je het paspoort hebt EN het paard dan ben je wel 9/10e wel de 'eigenaar'.
'Eigenaar' is wettelijk die persoon die kan bewijzen dat zij/hij het paard heeft onderhouden.

Wat het veulen betreft en inschrijving in een Stamboek.
Wie heeft het dekgeld betaald? Wie heeft (omdat het dekgeld betaald is) de dekbon ontvangen van de hengstenboer?
Heeft de hengstenboer de stamboekpaieren van de merrie, en daardoor de juiste eigenaar van de merrie, gecontroleerd bij het invullen van de dekbon?

De merrieeigenaar heeft toestemming gegeven om de merrie te dekken, en als de vorige verzorger ook het dekgeld heeft betaald, dan is er een overeenkomst (zij het mondeling) dat de verzorger de 'eigenaar' wordt van het veulen.
Maar de verzorger had nooit en nimmer de Stamboek papieren mogen of kunnen aanvragen ... die is ook een grote fout van de Stamboek omdat zij zowiezo de chipgegevens van de merrie tov het dekbon en de gegevens daarop hadden moeten controleren.

Als het veulen eind april is geboren dan zijn de 'papieren' nog niet afgewerkt en kan de rechtelijke eigenaar van de merrie hier een stop op zetten.
Nog een punt: En voor een in Belgie te registreren veulen HEEL BELANGRIJK: Voordat de Stamboek de Registratie Dossier kan afwerken MOET het veulen geschetst en gechipt zijn en deze Identificatie Dossier moet aangeboden worden aan het Nationale Databank. Dit is wat je kan gebruiken als 'stok tussen de deur' om de Registratie Dossier tegen te houden ... tot dat alle kosten betaalt zijn.

Als je hier meer over wilt weten (gang van zaken) aub via een emailtje of PB.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 11:55

Idd, zorgen dat het veulen niet zomaar geschetst wordt dan kan het niet in het stamboek. Kan de bijrijder bij de merrie komen nu?

Want voor opname is het chipnummer aflezen van merrie met veulen aan de voet noodzakelijk. Als alle kosten door jullie zijn betaald, zou ik daar een rekening van maken en die toesturen naar de bijrijder. Als ze dan nog steeds het veulen wil zal ze eerst moeten betalen (denk aan merriebrok, extra controles, veulenspuit, tijd, stalling enz). En duis nooit je stamboekpapieren/boekje afgeven

De eigenaar van de merrie had sowieso moeten tekenen voor de dekking, dat is vreemd. De eigenaar van de merrie is de enige die het veulen kan registreren TENZIJ er een contract is met baarmoederhuur. Dit zou ik dus zeker even navragen bij het betreffende stamboek.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:09

Zowiezo MOET de merrie eigenaar melding doen bij het Stamboek, en ik zou (als het mijn merrie was) ook navragen bij de hengstenboer hoe het komt dat hij een dekbon maakt en afgeeft zonder dat de merriehouder op de hoogte daarvan is. Dit kan hem ook zuur te betalen komen als het publiek gemaakt wordt ... dat hij zomaar dekbonnen afgeeft!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:18

Las zojuist in je andere topic dat het over het BWP gaat!

Nu dat is ronduit SCHANDALIG hoe hun reageren op je vragen!!
En het feit dat de hengstenboer nog een goede vriend is van je, maakt het nog erger ... of misschien kan dit wel in je parten spelen. Hij kan in iedere geval wel getuigen dat hij niet de juiste gegevens heeft ontvangen.

Dat de verzorger de dekking heeft betaald (en ik begin hier te vermoeden dat de merriehouder niet 100% eerlijk is en alles aan jullie heeft verteld) betekend wel dat zij enige overeenkomst had met de merriehouder en de toestemming had om een veulen met de merrie te fokken.
Wat de afspraken waren met de merriehouder ivm onderhoud moet je nog is navragen bij de merriehouder.

Laat in iedere geval het persoon niet op je terrein, laat het veulen niet schetsen of zeker niet chippen.

Stel inderdaad een rekening op voor de gedane kosten en de kosten tot spenen en verstuur deze AANGETEKEND !! (VIP) naar de verzorger.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:27

Mijn kennis van hoe en wat zit het zelfs anders.
In theorie is het veulen van de hengsten houder (is een oude regel uit het jaar 0 )
Tenzij er een betaling is gedaan voor de dekking, en of het anders op papier staat.

Nu zit je dus met de probleem dat er een 3e partij bij komt.
Wie heeft de betaling van de dekking gedaan ?

Nu ook weer een volgende.
Een paard kan onteigend worden op het moment er een achterstand van stalling ontstaat.
Mijn kennis tot nu toe betekend dit dus ook dat alle los staande kosten hier los van staan (da ed )

Mijn advies, informeer bij de hengstenhouder of er een betaling is gedaan en oh hij iets op papier heeft (edit lees dat dit gedaan is maar wilde het toch laten staan).
Als het zo is dat de hengstenhouder niets op papier heeft staan kan hij het veulen claimen, heeft deze geen interesse kan de merrie houder dat doen.
De 3e partij staat hier dus compleet buiten.

Nog weer wat anders de merrie houder kan het veulen wel vast houden tot alle kosten zijn voldaan.
Let wel op dit zijn alleen de noodzakelijke kosten, dus geen da kosten maar alleen stallingskosten.
Staat de merrie aan huis is dat makkelijker, staat de merrie in pension moet ze bewijs hebben dat ze meer betaald.

Maar goed er komen nog wat haken en ogen bij te kijken voor zover mijn kennis gaat.
Maw naar een juridisch loket of bel rechtsbijstand, hier ga je niet 123 uit komen.

Edit zo werkt het hier in NL

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 12:40

De vorige bijrijder heeft de betaling van de dekking gedaan, alsook de inseminatie en de eerste echo. Verder is er door haar niets betaald. Volgens mij heeft hij het wel op papier staan, het gaat namelijk over een paard dat ook op de olympische spelen is geweest, goede papieren heeft, hij heeft een soort dekstation. Dus volgens mij is dat wel op papier gezet. Maar ik zal het voor de zekerheid navragen.

Peterina ik heb je een pb gestuurd.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:47

Idd als hij op papier heeft staan dat de 3e partij betalingen heeft gedaan hebben jullie geen poot om op te staan.

Het enige wat jullie dus kunnen is alleen de noodzakelijke kosten te verhalen (geen entingen, echo's, suplementen, chippen, aanvraag papieren etc etc) wat wel kan zijn : dingen zoals bij de bevalling noodzakelijk de da er bij en stallingskosten.

Worden deze kosten niet betaald kan de merrie eigenaar het veulen onteigenen.
Maar dit is een gerechtelijk proces.

Verder kun je waarschijnlijk weinig tot niets.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:11

Alles hangt in feite af van hoe de dekbon is ingevuld!

Als de verzorger zich voor heeft gedaan als merrie eigenaar en als dusdanig op het dekbon staat dan is het dekbon faudeleus en niet rechtsgeldig. En dit ongeacht of zij het dekgeld heeft betaald of niet. Zij moet dan ook kunnen bewijzen dat zij met toestemming van de eigenaar de dekking heeft aangegaan.

Als de dekbon correct is ingevuld ... met correcte gegevens merrie eigenaar, dan heeft de verzorger geen poot om op te staan.
Als op de geboorte melding de naam van de verzorger staat vermeld als 'eigenaar' van het veulen ... dan kan deze nog is 'bewijzen' dat deze geborte melding is afgetekend door de merrie eigenaar.

Door de handtekening van de merrie houder niet een maar twee te zetten (dekbon en geboorte bewijs) heeft de verzorger Fraude gepleegt!!!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:19

Ik weet niet dit exact in zijn werk gaat maar ik kan daar wel logica in zien.
Maar ik zit dan nog met de betaling van de dekking, het kan voor zover ik het zo kan bedenken met mijn boeren verstand dat de verzorger nog wel het dekgeld kan claimen.

Het is in ieder geval een lastige kwestie.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:31

Omdat zij het dekgeld heeft betaald geeft zij wel zeggenschap en dus rechten ... maar alleen als er verder geen Fraude in papieren is gebeurt.

Maar in iedere geval moeten de Stamboeken op de hoogte gesteld worden, zodat Registratie Dossier geblokkeerd kan worden (dit forceert ook de verzorger om terug contact op te nemen met de merriehouder), en moet toegang tot het veulen verboden worden tot het zaak is afgehandeld.