Ik hoop dat het hier goed staat.
Ik ben wel van belgie maar volgens mij zijn de regels daarover hetzelfde.
We hebben een merrie ( nuja de eigenaresse van mijn bijrijdpaard, maar ik noem ze maar even van ons om het verhaal niet te ingewikkeld te maken), deze merrie is vorig jaar gedekt geweest door de vorige bijrijder van de merrie. Er is niets op papier opgemaakt omdat de eigenaar van de merrie het wel vertrouwde. Slecht plan, maargoed, daar valt nu ook niets meer aan te doen.
Eind april is dit veulen geboren, wij hebben tot nu toe alle kosten gedaan, zowel van de merrie toen ze drachtig was alsook de veulenspuit, ontworming,... Daarnaast hebben wij dan ook nog eens bijna 2 weken zitten waken en toen het veulen er was hebben we de halve nacht daar gezeten omdat het niet goed ging met de merrie.
Dus de vorige bijrijder heeft niets aan het veulen of de merrie gedaan, terwijl dat wel een mondelinge afspraak was. Ik had daarom naar het stamboek gebeld ( zowel bwp als zangersheide) om te vragen of ze haar veulen zomaar kan inschrijven zonder handtekening van de merriehouder. Volgens hen kon dat gewoon en kijken ze alleen naar de handtekening als er iets niet juist is ingevuld. Die handtekening was volgens hen ook verantwoordelijkheid van de hengstenhouder.
Maar volgens de wet behoort het veulen toch aan de eigenaar van de merrie, tenzij hier een contract door beide partijen is getekend dat het veulen een andere eigenaar heeft.
Hoe zit dit wettelijk nu? Wie is er eigenaar van het veulen? Is een stamboek een eigendom bewijs, hoe zit het met het koopcontract,....
Edit: de eigenaar van de merrie heeft nooit ergens een handtekening gezet.
Laatst bijgewerkt door Leen op 19-05-13 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt