ik heb een verzorg shetlander en zei was drachtig. ik heb perongeluk een aantal dagen voor de bevalling een stukje met haar gereden omdat ik dacht dat zij pas in de zomervakantie zou gaan bevallen. ze liep in de wei en ze is heel mak en dan ga k er wellis op zitten om zomaar ff een stukje te rijden dus toen hebben we gestapt en toen gaf ik een klikje om te galloperen en dat vond ze heerlijk en toen een aantal dagen erna is ze bevallen van een gezond merrie veulen. nou zei een vriendin dat de merrie er misschien nog wel last van zou gaan kunnen krijgen omdat k haar gereden heb, is dat waar??
Nee hoor, dat kan niet zoveel kwaad. Als de merrie het niet meer aankon, had ze dat wel aangegeven. Ik ken een merrie waarvan gedacht werd dat ze schijndrachtig was, die heeft nog een dag voor de bevalling in de lessen meegelopen. De volgende dag lag er een gezond veulen naast, en de merrie heeft daarna nog lang en gezond mogen leven.
annibel
Geplaatst: 17-05-13 19:11
Gefeliciteerd met het veulentje! Dat is helemaal niet erg hoor, de meeste mensen rijden nog met hun merrie tot vlak voor de geboorte. Sommige mensen zeggen dat dit juist beter is dan om de merrie stil te laten staan.. En als de merrie en het veulen gezond zijn is het goed toch!!
vigo_is_lief
Geplaatst: 17-05-13 19:12
De dag voordat mijn veulen werd geboren had ik nog heel intensief les gehad op mams en mijn knollie en zijn mama zijn na 5 jaar nog steeds goed
Def
Geplaatst: 17-05-13 19:13
Ik reed vroeger altijd mijn verzorgmerrie tot bijna aan de bevalling. Tot hoever ze zelf aangaf te kunnen. Die verveelde zich kapot als ze niets deed, dus die vond het alleen maar fijn. Zijn altijd gezonde veulens uitgekomen.
ik heb op een manege stage gelopen en daar reden de paarden nog mee in de lessen voor de bevalling. Een dag erna, moesten ze ook weer gewoon meelopen. zo kon het veulen alvast wennen om alleen te zijn.
PanamaD
Geplaatst: 17-05-13 19:18
1 dag voor de bevalling van de moeder van mijn paard werd ze ook gereden. We wisten niet dat ze drachtig was tot ze de volgende dag een veulen in de sneeuw zag lopen haha! Kan geen kwaad
MirandaMalik
Geplaatst: 17-05-13 19:19
Paarden kunnen gewoon in principe alles nog, daar zijn ze voor gemaakt, ze moeten kunnen blijven vluchten tot het laatste moment. Meestal merk je prima aan het paard als ze niet zo snel meer wil, dan moet je natuurlijk niet doorzetten. Maar dan had je dat vast wel gemerkt.
Ik had 2 merrie tegelijk drachtig. De ene ben ik gestopt want ze moest bijna haar veulen krijgen, de andere merrie heb ik toen meegenomen naar les omdat zij langer moest als de eerste merrie. De volgende ochtend bevielen ze tegelijk :S Merrie en veulen ( ondertussen 5 of 6 ) doen het nog prima...
Je kan beter te lang door rijden tot de bevalling, dan er te snel op gaan zitten ná de bevalling.
Dat manege pony's de dag erna meteen weer in de lessen worden gezet omdat het veulen dan al kan wennen vind ik belachelijk, een bevalling is niet niets, het vergt heel veel energie van het lichaam, en veel merrie's hebben nog wat bloedverlies.. de merrie heeft dus best even nodig om hiervan te herstellen.
Ik ben ook van plan zo lang mogelijk door te rijden tot de bevalling van mijn paard, zo lang ze het aankan in ieder geval, des te beter is haar conditie straks.