Als je je paard meerdere veulens hebt laten krijgen, kan dit tot best hoge leeftijd. Zo is er iemand hier op bokt met een shetlandmerrie van 22 jaar, die heeft pas een gezond hengstenveulen gekregen.
Als je je paard kent, dan kun je doorgaan met dekken, maar wees dan wel eerlijk tegen het dier. Als je ook maar een kleine achteruitgang ziet welke een belemmering kan vormen bij het volbrengen van de dracht of bij het grootbrengen van een veulen, geen de merrie haar rust
Als ze nog nooit eerder een veulen heeft gekregen, vind ik 17 jaar wel te oud. Als ze eerder veulens heeft gehad, kan het wel op deze leeftijd, maar laat haar eerst nakijken door een dierenarts. Mijn merrie wordt volgende maand 18 en heeft nu haar zevende (en laatste) veulen lopen. Ze doet het prima, maar hierna gun ik haar haar rust.
Sammyoo
Geplaatst: 18-05-13 18:45
Mijn vriendin kreeg ongevraagd van de Uithof het advies haar achttienjarige merrie voor de eerste keer te laten dekken. Ze was daar voor iets anders, maar de dierenarts vond het zo'n leuke merrie. Paard werd in eerste instantie niet zo makkelijk drachtig, maar toen voor een andere hengst werd gekozen was het in 1 keer raak. Op haar negentiende kreeg ze zonder complicaties haar eerste veulen, een prachtige merrie. Ik zou het met je dierenarts overleggen, en niet met bokt!
rocksyboy
Geplaatst: 19-05-13 09:39
Cynthia82 schreef:
Als ze nog nooit eerder een veulen heeft gekregen, vind ik 17 jaar wel te oud.
Mag ik vragen waarom? Ik heb ze persoonlijk liever wat ouder, dan wat (te) jonger. Als een paard 17 is en in topvorm, waarom dan niet?
jaime_andrea
Geplaatst: 19-05-13 09:44
toevallig pas met mijn DA over gehad en die was momenteel zelfs met een merrie bezig die 24 is..
En zijn mening was...als een paard gezond is moeten ze het gewoon aankunnen en is er niks aan de hand en heb je niet meer of minder risico dan dat een 5 jarige word gedekt
Ik ga mijn merrie van 12 haar eerste veulen laten krijgen en heb haar voor de zekerheid gewoon laten scannen en beoordelen door de dierenarts, die kan wel zien of de merrie nog fit en gezond is en niet bijvoorbeeld veel cystes in de baarmoeder heeft.
Een bevriende fokster vertelde mij dat merrie's in gezonde conditie, ongeacht hun leeftijd, zonder rommelen met hormonen etc. gewoon aanpakken als ze het kunnen hebben. Er is niet een leeftijd vast te plakken, een richtlijn wellicht, maar geen harde grens. Het idividueel