AVS merrie x New Forest =NRPS papier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

claudiaM33

AVS merrie x New Forest =NRPS papier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 17:44

Onze Arabisch volbloed merrie willen we graag laten dekken met de zoon van onze (in bruikleen) New Forest merrie.

Graag wil ik er NRPS papier bij, heb al op de site gekeken maar kan niks vinden hoe we dit aan moeten pakken.
Kan iemand mij wat info hierover geven?

Alvast bedankt!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:59

Wat betreft bloedvoering (50%) is het veulen gerechtigt om NRPS papieren te krijgen, maar als de hengst niet ggk is dan vermoed ik dat het maar B-papieren/registratie zal zijn.

Hoogst waarschijnlijk, indien hengst niet is ggk, zal je een DNA test moeten laten doen om ouderschap te bevestigen van hengst, merrie en veulen.
Als deze verslag met kopie van papieren van ouders aangeboden wordt, dan normale wijze wordt veulen ingeschreven/aangenomen.

Je zou het beste doen om het NRPS te vragen welke werkwijze zijn aannemen.

anneliesdj

Re: AVS merrie x New Forest =NRPS papier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:37

Moet je gewoon even contact opnemen met het nrps, het zal wel kunnen maar wat peterina al zegt; als de hengst niet ggk is zul je dna moeten afgeven.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 10:29

Peterina schreef:
Wat betreft bloedvoering (50%) is het veulen gerechtigt om NRPS papieren te krijgen, maar als de hengst niet ggk is dan vermoed ik dat het maar B-papieren/registratie zal zijn.

Hoogst waarschijnlijk, indien hengst niet is ggk, zal je een DNA test moeten laten doen om ouderschap te bevestigen van hengst, merrie en veulen.
Als deze verslag met kopie van papieren van ouders aangeboden wordt, dan normale wijze wordt veulen ingeschreven/aangenomen.

Je zou het beste doen om het NRPS te vragen welke werkwijze zijn aannemen.

Dank je wel voor de info, hengst is goedgekeurd New Forest (moet alleen dit jaar nog verrichtingproef doen). Merrie is geregistreerd bij het Arabisch Volbloed Paarden stamboek.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:30

Dat zou bij het nrps geen probleem moeten zijn, stuur ze gewoon even een mailtje dan kunnen ze je zo vertellen wat je precies moet doen.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 11:05

Heel raar gisteren keek ik op de site van het NRPS en ik denk dat ik geen goede internet verbinding had want kon dus helemaal geen nummer of info vinden. De hele balk met linkjes was er niet, vandaag wel, dus ik ga gewoon even bellen! (vond t al zo vreemd, vandaar mijn vraag hier gepost..)

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:14

Je krijgt Register A van het NRPS. Ik heb ook een merrie uit een ox merrie en nf hengst.
Na stamboekopname wordt het register A overgezet naar "gewoon" NPA.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 12:19

Ik heb net gebeld, ik hoef niks te doen dit jaar, als het veulentje volgend jaar geboren is dan alle papieren (vader/moeder) opsturen naar het NRPS.
Dan kan het veulentje NRPS geregistreerd worden.

Bedankt voor alle reacties!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:33

Ik had trouwens ook stukjes gelezen op de nrps site en ergens kwam ik tegen dat bij een inschrijving bij het nrps een hengstveulen een zelfde voorletter moet krijgen als de vader bij de naamgeving, klopt dit ook?

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:06

Dat klopt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:14

oke, thanks. Dan kunnen we daar rekening mee houden :D