melkproductie na het spenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

melkproductie na het spenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 21:02

Ik weet niet of het hier goed staat... anders hoor ik het wel

Ik heb een shetlandermerrie gekocht, die per 3 april hierheen is gekomen.
Ze stond tot die tijd nog bij haar veulen van vorig jaar.

Nu ziet de uier er nog steeds behoorlijk gevuld uit en bij het controleren of er geen warmteverschil was en of de uier misschien hard aanvoelde (ben wat huiverig voor uierontsteking, gezien onze andere merrie dat vorig jaar had, terwijl ze geen veulen had en ook niet heeft gehad), kwam er melk uit.
Ben er uiteraard verder vanaf gebleven.

Ik vraag mij af of dat normaal is, na bijna anderhalve maand? Of kan het voorjaarsgras daarvan de oorzaak zijn? (heb al vaker gehoord dat melkproductie daardoor op gang kan komen)

Nicole288

Re: melkproductie na het spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 01:21

F-AM -> KS

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 01:30

Weet je zeker dat ze niet opnieuw drachtig is? Staat ze nu in de buurt van een veulen waardoor ze opnieuw is gaan lacteren? Zo nee, dan zou ze toch het al "opgedroogd" moeten zijn.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 02:51

Dit kan heel goed :j
Ik heb zelf een merrie die inmiddels 8 jaar geleden een veulen heeft gekregen, en nog altijd gewoon melk geeft.
Ook haar eerste veulen had ze dit na het afspenen ( altijd melk blijven geven) en weet dat dit eerste veulen, toen die zelf moeder werd, hetzelfde had.
Schijnt iets hormonaals te zijn, en is verder niet schadelijk.
Ikzelf blijf er zoveel mogelijk vanaf, alleen af en toe als ik de uier moet schoonmaken, mjah.. Dan 'melk' ik haar per ongeluk en komt er een flinke straal uit.

Gewoon in de gaten houden of de uier niet warm wordt of gaat opzwellen. Voor de rest lekker laten :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 08:06

Ok ik schrok even van anoeska, want nee, ze zou niet zwanger moeten zijn(niet bij mijn weten en daar ga ik ook niet van uit. Ze heeft wel een baby buik , maar ze is een paar jaar fokmerrie geweest en heeft verder in die tijd niets meer gedaan, dus dat is niet vreemd) en er staat geen veulen in de buurt.

Lowara stelt mij dan dus weer gerust. Het kan dus gewoon 'normaal' zijn. Ik hou het idd in de gaten, gezien ik vorig jaar al een uierontsteking bij de andere merrie heb meegemaakt en dat was niet leuk.
(zodoende zag ik dus ook dat er melk uitkwam)