Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
gitje65 schreef:Ik ga helemaal mee met Kentaro; heb een hengst gehad die veel gedekt had en laten castreren na 4 weken zag ik al grote verschillen hij is daarna zijn hengstenstreken helemaal kwijt geraakt (ondanks ruinen op late leeftijd; 8 jaar). Je hoort ook anders, maar 4 jaar is nog jong.
inochiyo schreef:Ik heb dan toch besloten om het paard niet te kopen, hij liep goed voor de koets, maar onder het zadel was het minder, ookal zei die mens me dat hij perfect onder het zadel liep.
rocksyboy schreef:Niet hé? Ik heb toch duidelijk andere ervaringen. Ik laat mijn hengsten nooit dekken, voor ze voor de keuring zijn geweest. Als ze er niet door komen, gaan ze gelijk voor de bijl. Meestal verkoop ik ze voortijdig. Ik heb eenmaal een hengst gehad die heeft gedekt, nooit weer. Die dacht maar aan één ding.
rocksyboy schreef:Mijn ervaring is dat een hengst die eenmaal gedekt heeft weer wil. De kans is groot dat hij op alles wat op een paard lijkt wil springen en zijn gedrag niet zal veranderen.
anneliesdj schreef:rocksyboy schreef:Niet hé? Ik heb toch duidelijk andere ervaringen. Ik laat mijn hengsten nooit dekken, voor ze voor de keuring zijn geweest. Als ze er niet door komen, gaan ze gelijk voor de bijl. Meestal verkoop ik ze voortijdig. Ik heb eenmaal een hengst gehad die heeft gedekt, nooit weer. Die dacht maar aan één ding.
Gebaseerd op één hengst?
Het ligt er ook aan hoe je ze houd, hoe meer je ze afzondert hoe gekker ze zijn als ze wel een ander paard zien en hoe groter de terugweg is naar een sociaal paard als je ze wel laat castreren. Maar ook een hengst die niet dekt kan zo extreem zijn in gedrag, ligt maar net aan het karakter.
mnkortleve schreef:Mijn hengst heeft vandaag kennis gemaakt met een hengstige merrie hij heeft respect voor mij en het 80 cm hoge draadje wat er tussen zat, maar wat zal er gebeuren als ik hem laat dekken en er daarna een ker hengstige merrie even lekker met haar neus over de zijne wrijft haar kont nog net niet in de draad parkeert.
Ben je nu serieus?anneliesdj schreef:mnkortleve schreef:Mijn hengst heeft vandaag kennis gemaakt met een hengstige merrie hij heeft respect voor mij en het 80 cm hoge draadje wat er tussen zat, maar wat zal er gebeuren als ik hem laat dekken en er daarna een ker hengstige merrie even lekker met haar neus over de zijne wrijft haar kont nog net niet in de draad parkeert.
Ben je nu serieus?
Of die hengst nu wel of niet gedekt heeft, die zet je niet naast een hengstige merrie met één draadje ertussen, hij kan gerust 2 uur lang staan neusje wrijven maar vroeg of laat komt hij erover.
Als je een hengst wilt houden moet je ook je verantwoordelijkheid nemen en eerlijk zijn richting het dier.

anneliesdj schreef:Wat is dan het probleem?
Als je zorgt dat ze niet naast elkaar staan hoef je toch ook niet bang te zijn dat er een merrie haar kont in de draad parkeert? En als je erbij bent en ze hebben beide respect voor je, hoef je toch ook nergens bang voor te zijn?
Je plaatst het zelf op zo'n vreemde manier alsof het allemaal maar moet kunnen. Watvoor antwoord had je dan verwacht?
En ik heb genoeg rare mensen gezien, ik verbaas me nergens meer over dus ik geef je gewoon een eerlijk antwoord. Als het niet van toepassing is, hoef je je er ook niet door aangevallen te voelen toch?
mnkortleve schreef:inochiyo schreef:Ik heb dan toch besloten om het paard niet te kopen, hij liep goed voor de koets, maar onder het zadel was het minder, ookal zei die mens me dat hij perfect onder het zadel liep.
Heb je hem meerdere keren gereden, een paard kan nl de 1e keer heel anders zijn dan de volgende keren onwennig aan een nieuwe ruiter toch net anders die hulpen oid zeker omdat het om een vrij jong paard gaat die is nog niet echt bevestigd en als het een paard is wat je echt aansprak zou ik zeker na de 1e keer nog geen definitieve keuze maken.
Het laten ruinen zal geen punt zijn zolang je hem de 1e 2 maanden appart van merries laat staan er zijn er zoveel die op latere leeftijd geruind worden.
inochiyo schreef:Ik heb juist daarom de zoon van de eigenaar erop laten rijden, omdat ik zelf niet zo'n goede ruiter ben, en je kon gewoon goed zien dat er nog veel werk aan het paard was, en dat kan ik hem niet bieden, met de koets rijden is geen enkel probleem voor me, maar op de rug wel.
Ik moest echt binnen de 24u beslissen omdat hij anders naar iemand anders zou gaan zei hij, en zo snel kan ik echt niet beslissen.
Toch niet als ik een paard aankoop, ik was eigenlijk opzoek naar een ervaren paard en iets ouder, maar ik heb me toch laten overhalen om eens te gaan kijken en dat ik dit topic heb geopend omdat ik toch al wat meer info zou hebben dat enkel dat wat de verkoper mij zegt.
Als ik geen ervaring heb in iets dan zoek ik mensen die dat wel hebben. better safe than sorry
rocksyboy schreef:Dat van dat 80cm hoge draadje vind ik persoonlijk niet kunnen. Stel je nu voor dat jij je hengst goed onder controle hebt, maar de merrie breekt los?