Dringend info gezocht, van dekhengst naar ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

inochiyo

Dringend info gezocht, van dekhengst naar ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 23:24

Ik heb dringend wat info nodige over een mogelijke aankoop.

Ik ben daarnet naar een 4jarige friese hengst gaan kijken die vandaag nog gedekt heeft.
Hij was wel lief en aanhankelijk, kwam gewoon naar ons toe toe we in de weide gingen, en liet zich overal strelen.

Maar ik heb reeds een friese ruin (wordt er 5j) was ook hengst tot hij 4j was maar hij heeft nooit gedekt.

Nu vroeg ik me wat er allemaal kan gebeuren als ik die dekhengst zou laten ruinen (is een voorwaarde bij een eventuele koop) en bij mn andere fries zetten.
En hoe zit het met de hengstigheid van de merries, hoe gaan ze daar op reageren als ze reeds gedekt hebben?
Moet ik er anders mee omgaan?
Ik ga hem morgen gaan uittesten enkelspan, hij heeft tot nu toe enkel dubbelspan gelopen.
En ik zou morgen eigenlijk al moeten beslissen of ik hem koop of niet...

Ik heb geen enkele ervaring met hengsten of dekhengsten.

alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door inochiyo op 13-05-13 23:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Mendy1984

Re: Dringend info gezocht, van dekhengst naar ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 23:29

dan laat hem staan....
je moet zoiezo al vaker gaan kijken, en niet na 1x al beslissen
en de ene hengst is de andere niet :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 23:30

Na castratie is een hengst zeker de eerste 6 weken nog niet hengst af. Persoonlijk zou ik ze binnen die tijd nog niet bij elkaar op het land zetten (op stal contact zou je altijd kunnen proberen) Als ze dan contact hebben, zie je al redelijk goed hoe ze op elkaar reageren. Dat hij al gedekt heeft, hoeft helemaal geen nadelige gevolgen te geven! Daar zou ik me niet druk om maken.
Succes met je beslissing!

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 23:37

Ik ga helemaal mee met Kentaro; heb een hengst gehad die veel gedekt had en laten castreren na 4 weken zag ik al grote verschillen hij is daarna zijn hengstenstreken helemaal kwijt geraakt (ondanks ruinen op late leeftijd; 8 jaar). Je hoort ook anders, maar 4 jaar is nog jong.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 15:50

Ik heb dan toch besloten om het paard niet te kopen, hij liep goed voor de koets, maar onder het zadel was het minder, ookal zei die mens me dat hij perfect onder het zadel liep.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:57

gitje65 schreef:
Ik ga helemaal mee met Kentaro; heb een hengst gehad die veel gedekt had en laten castreren na 4 weken zag ik al grote verschillen hij is daarna zijn hengstenstreken helemaal kwijt geraakt (ondanks ruinen op late leeftijd; 8 jaar). Je hoort ook anders, maar 4 jaar is nog jong.

Idem met mijn GGK hengst.
Binnen korte tijd stond hij in de ruinen groep.
Ja inderdaad na korte tijd al dat de scherpe kantjes eraf gingen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:39

Laat je zeker niet pushen om te beslissen, dat is nooit een goed teken!

Maar hij is nog jong en zo te horen nog niet heel erg hengst, dus ik zou het zeker wel aandurven.
Vraag of hij gecastreerd kan worden bij de huidige eigenaar en haal hem dan over een week of 3 op, dan zit je aardig safe. Heb je merrie's bij huis staan, moet hij naast merrie's op stal of op het land? Neem dan 2/3 weken extra.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:49

Mijn ervaring is dat een hengst die eenmaal gedekt heeft weer wil. De kans is groot dat hij op alles wat op een paard lijkt wil springen en zijn gedrag niet zal veranderen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:55

Haha nee hoor, als ze tientallen jaren dekhengst zijn geweest en altijd alleen hebben gestaan misschien. De hormonen moeten de tijd hebben eruit te komen en dan is er niets meer aan de hand, maar je kunt dan natuurlijk nog steeds een dominant of minder sociaal paard hebben, dat staat los van het hengst zijn.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:00

Niet hé? Ik heb toch duidelijk andere ervaringen. Ik laat mijn hengsten nooit dekken, voor ze voor de keuring zijn geweest. Als ze er niet door komen, gaan ze gelijk voor de bijl. Meestal verkoop ik ze voortijdig. Ik heb eenmaal een hengst gehad die heeft gedekt, nooit weer. Die dacht maar aan één ding.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:06

inochiyo schreef:
Ik heb dan toch besloten om het paard niet te kopen, hij liep goed voor de koets, maar onder het zadel was het minder, ookal zei die mens me dat hij perfect onder het zadel liep.

Heb je hem meerdere keren gereden, een paard kan nl de 1e keer heel anders zijn dan de volgende keren onwennig aan een nieuwe ruiter toch net anders die hulpen oid zeker omdat het om een vrij jong paard gaat die is nog niet echt bevestigd en als het een paard is wat je echt aansprak zou ik zeker na de 1e keer nog geen definitieve keuze maken.
Het laten ruinen zal geen punt zijn zolang je hem de 1e 2 maanden appart van merries laat staan er zijn er zoveel die op latere leeftijd geruind worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:12

rocksyboy schreef:
Niet hé? Ik heb toch duidelijk andere ervaringen. Ik laat mijn hengsten nooit dekken, voor ze voor de keuring zijn geweest. Als ze er niet door komen, gaan ze gelijk voor de bijl. Meestal verkoop ik ze voortijdig. Ik heb eenmaal een hengst gehad die heeft gedekt, nooit weer. Die dacht maar aan één ding.

Gebaseerd op één hengst?
Het ligt er ook aan hoe je ze houd, hoe meer je ze afzondert hoe gekker ze zijn als ze wel een ander paard zien en hoe groter de terugweg is naar een sociaal paard als je ze wel laat castreren. Maar ook een hengst die niet dekt kan zo extreem zijn in gedrag, ligt maar net aan het karakter.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:17

rocksyboy schreef:
Mijn ervaring is dat een hengst die eenmaal gedekt heeft weer wil. De kans is groot dat hij op alles wat op een paard lijkt wil springen en zijn gedrag niet zal veranderen.

Ligt er maar net aan hoe hij heeft leren dekken.
Mijn hengst dekt nog steeds en probeert ook niet op alles wat op een paard lijkt te springen.
Hij weet dondersgoed wanneer hij wel mag dekken en wanneer niet. En áls hij mag dekken dan alleen wanneer hij rustig is, en niet wanneer hij hysterisch loopt te doen, en dat snappen ze ook heel snel.

Om even op TS te reageren:
Het valt moeilijk te zeggen, niet elke hengst is het zelfde en het hangt er ook heel erg vanaf HOE de hengst altijd heeft gedekt.
Zoals je in bovenstaand verhaal kan lezen is het belangrijk de hengst ook tijdens het dekken op te voeden en manieren bij te brengen, anders krijg je al snel een wild en ongeleid projectiel zodra hij een (hengstige) merrie ziet. Dit gedrag is er dan natuurlijk niet 1,2,3, uit na een castratie.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:27

anneliesdj schreef:
rocksyboy schreef:

Gebaseerd op één hengst?
Het ligt er ook aan hoe je ze houd, hoe meer je ze afzondert hoe gekker ze zijn als ze wel een ander paard zien en hoe groter de terugweg is naar een sociaal paard als je ze wel laat castreren. Maar ook een hengst die niet dekt kan zo extreem zijn in gedrag, ligt maar net aan het karakter.

Dit bericht is niet echt iets waar de ts naar vroeg, maar ik wil hier toch even op reageren.
Bij het stamboek waar ik bij zit daar hebben toch al een hele hoop hengsten gedekt die daar voorgebracht worden de meeste hengsten zijn ook gewoon braaf dat probleem zie ik niet zo.
Ik ken iemand die een hengst had die zo braaf was tot hij gedekt had geen land meer mee te bezeilen ik weet dat de eigenaar een zeer ervaren persoon is met paarden, hij werkt met probleem paarden, maar toch draaide dit paard als een blad aan een boom om, hij is geruind en het gaat nu goed.
Niet altijd doet de opvoeding er toe, een stukje karakter dat wss door de goede opvoeding niet te zien was kwam door de hormonen boven.
Mijn hengst heeft vandaag kennis gemaakt met een hengstige merrie hij heeft respect voor mij en het 80 cm hoge draadje wat er tussen zat, maar wat zal er gebeuren als ik hem laat dekken en er daarna een ker hengstige merrie even lekker met haar neus over de zijne wrijft haar kont nog net niet in de draad parkeert.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 00:26

mnkortleve schreef:
Mijn hengst heeft vandaag kennis gemaakt met een hengstige merrie hij heeft respect voor mij en het 80 cm hoge draadje wat er tussen zat, maar wat zal er gebeuren als ik hem laat dekken en er daarna een ker hengstige merrie even lekker met haar neus over de zijne wrijft haar kont nog net niet in de draad parkeert.

>;) Ben je nu serieus?
Of die hengst nu wel of niet gedekt heeft, die zet je niet naast een hengstige merrie met één draadje ertussen, hij kan gerust 2 uur lang staan neusje wrijven maar vroeg of laat komt hij erover.
Als je een hengst wilt houden moet je ook je verantwoordelijkheid nemen en eerlijk zijn richting het dier.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 00:45

anneliesdj schreef:
mnkortleve schreef:

>;) Ben je nu serieus?
Of die hengst nu wel of niet gedekt heeft, die zet je niet naast een hengstige merrie met één draadje ertussen, hij kan gerust 2 uur lang staan neusje wrijven maar vroeg of laat komt hij erover.
Als je een hengst wilt houden moet je ook je verantwoordelijkheid nemen en eerlijk zijn richting het dier.

Ik ben heel serieus, maar jij heb al gelijk een oordeel klaar zonder dat je de situatie ken, jij weet helemaal niet op wat voor manier mijn hengst met mijn merrie kennis heeft gemaakt, ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat je steeds weer een oordeel klaar heb staan zonder dat je eigenlijk weet hoe het gegaan is. Mijn hengst staat niet de hele dag met een 80 cm draadje er tussen wees maar niet bang hoor :=
Ik moest met mijn merrie naar stal en toen kwam ik langs zijn wei en ik ben van mening dat hij dat moet kunnen/accepteren hengstig of niet. :Y)
Verder staan mijn merries een heel stuk verder dan de hengsten en als ze daar staan heb ik geen enkele reactie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:39

Wat is dan het probleem?
Als je zorgt dat ze niet naast elkaar staan hoef je toch ook niet bang te zijn dat er een merrie haar kont in de draad parkeert? En als je erbij bent en ze hebben beide respect voor je, hoef je toch ook nergens bang voor te zijn?
Je plaatst het zelf op zo'n vreemde manier alsof het allemaal maar moet kunnen. Watvoor antwoord had je dan verwacht?
En ik heb genoeg rare mensen gezien, ik verbaas me nergens meer over dus ik geef je gewoon een eerlijk antwoord. Als het niet van toepassing is, hoef je je er ook niet door aangevallen te voelen toch?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:02

anneliesdj schreef:
Wat is dan het probleem?
Als je zorgt dat ze niet naast elkaar staan hoef je toch ook niet bang te zijn dat er een merrie haar kont in de draad parkeert? En als je erbij bent en ze hebben beide respect voor je, hoef je toch ook nergens bang voor te zijn?
Je plaatst het zelf op zo'n vreemde manier alsof het allemaal maar moet kunnen. Watvoor antwoord had je dan verwacht?
En ik heb genoeg rare mensen gezien, ik verbaas me nergens meer over dus ik geef je gewoon een eerlijk antwoord. Als het niet van toepassing is, hoef je je er ook niet door aangevallen te voelen toch?

Volgens mij lees jij maar half wat ik typ of je begrijp me niet goed anders stelde je deze vragen niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:15

Of je leest mijn berichten maar half.
Wat wil je nu eigenlijk horen dan?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:23

anneliesdj schreef:
Of je leest mijn berichten maar half.
Wat wil je nu eigenlijk horen dan?

Laat ik gewoon wijs zijn en er niet op in gaan, want het is toch compleet zinloos en of topic.

Ts ik hoop dat je een leuk paardje tegen kom, jammer dat dit paard het toch niet helemaal was voor je.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:29

Waarom zet je mij nu weg als kinderachtig dan? Het enige wat je doet is op de man spelen als ik serieus op je vragen inga, vraag me af wie er dan kinderachtig is.
Zeg dan gewoon wat je bedoeld want ik snap je nu idd niet.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 14:15

mnkortleve schreef:
inochiyo schreef:

Heb je hem meerdere keren gereden, een paard kan nl de 1e keer heel anders zijn dan de volgende keren onwennig aan een nieuwe ruiter toch net anders die hulpen oid zeker omdat het om een vrij jong paard gaat die is nog niet echt bevestigd en als het een paard is wat je echt aansprak zou ik zeker na de 1e keer nog geen definitieve keuze maken.
Het laten ruinen zal geen punt zijn zolang je hem de 1e 2 maanden appart van merries laat staan er zijn er zoveel die op latere leeftijd geruind worden.

Ik heb juist daarom de zoon van de eigenaar erop laten rijden, omdat ik zelf niet zo'n goede ruiter ben, en je kon gewoon goed zien dat er nog veel werk aan het paard was, en dat kan ik hem niet bieden, met de koets rijden is geen enkel probleem voor me, maar op de rug wel.

Ik moest echt binnen de 24u beslissen omdat hij anders naar iemand anders zou gaan zei hij, en zo snel kan ik echt niet beslissen.
Toch niet als ik een paard aankoop, ik was eigenlijk opzoek naar een ervaren paard en iets ouder, maar ik heb me toch laten overhalen om eens te gaan kijken en dat ik dit topic heb geopend omdat ik toch al wat meer info zou hebben dat enkel dat wat de verkoper mij zegt.
Als ik geen ervaring heb in iets dan zoek ik mensen die dat wel hebben. better safe than sorry

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:14

Moderatoropmerking:
Dames, als jullie elkaars manier van discussiëren willen bespreken, willen jullie dit dan via PB doen en buiten dit topic houden? TS is hier totaal niet mee geholpen.. Bedankt :)

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:35

Mijn mening was niet gebasseerd op 1 hengst. Wel onder het zadel, daar heb ik een hele brave hengst gehad, geen problemen. Zelf heb ik een een ruin aangekocht welke te laat is gecastreerd. Deze dekte alles in het land, zelfs ruinen. Dus die moet altijd apart (is al verkocht)

Ik ben het met de meesten hier eens, dat opvoeding mee speelt, zowel dan het karakter van de hengst. Maar een hengst die weet wat het is, zal los graag even bij de merries gaan kijken. Ze vertonen over het algemeen ander gedrag in de groep. Onder het zadel is het puur een kwestie van 'kan ik hem aan'. Dus grotendeels zal dat aan de ruiter liggen en niet aan de hengst. Maar stal en weide gedrag is moeilijk te veranderen.

Dat van dat 80cm hoge draadje vind ik persoonlijk niet kunnen. Stel je nu voor dat jij je hengst goed onder controle hebt, maar de merrie breekt los?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 18:03

inochiyo schreef:
Ik heb juist daarom de zoon van de eigenaar erop laten rijden, omdat ik zelf niet zo'n goede ruiter ben, en je kon gewoon goed zien dat er nog veel werk aan het paard was, en dat kan ik hem niet bieden, met de koets rijden is geen enkel probleem voor me, maar op de rug wel.

Ik moest echt binnen de 24u beslissen omdat hij anders naar iemand anders zou gaan zei hij, en zo snel kan ik echt niet beslissen.
Toch niet als ik een paard aankoop, ik was eigenlijk opzoek naar een ervaren paard en iets ouder, maar ik heb me toch laten overhalen om eens te gaan kijken en dat ik dit topic heb geopend omdat ik toch al wat meer info zou hebben dat enkel dat wat de verkoper mij zegt.
Als ik geen ervaring heb in iets dan zoek ik mensen die dat wel hebben. better safe than sorry

Dan heb je dus het paard goed kunnen zien onder de ruiter die er normaal ook op zit en is het goed te beoordelen hoe of wat en als je dan ook zo snel moet beslissen dan begrijp ik het helemaal dat je dan al snel nee zeg.
Het gaat niet over een pak suiker dat je koop je moet er de tijd voor kunnen nemen en als dat je niet gegeven word en het paard is inmiddels verkocht dan was het paard niet voor jou bestemd, klinkt misschien raar hoor maar zo zie ik het.

rocksyboy schreef:
Dat van dat 80cm hoge draadje vind ik persoonlijk niet kunnen. Stel je nu voor dat jij je hengst goed onder controle hebt, maar de merrie breekt los?

Ik heb schaapmakke tinkers die ik niet eens hengstig zie in het land vd week was de 1e keer sinds 2 jaar dat ik een merrie hengstig zag en dat was toen ik met haar langs mijn hengst moest, daarna is ze de wei in gegaan en zie ik niets meer, niet aan mijn hengst en niet aan mijn merrie.
Ik ben niet bang dat 1 van mijn merries er uit zal gaan daar zijn ze gewoon het type paarden niet voor.