Moderne, goed springende henst voor Lys de Darmen merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

thornesele

Moderne, goed springende henst voor Lys de Darmen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 15:39

Wij zijn op zoek naar een hengst voor onze 17-jarige Lys de Darmen x Furioso Z merrie. Haar volledige afstamming vinden jullie hier: http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/564142. De merrie zelf heeft alleen als jong paard in de sport gelopen tot 1.40 m. Wegens haar goede papier (volle zus van internationaal 1.60 springende merrie Kiss de Lys) hebben we besloten om haar in de fokkerij in te zetten. Ze heeft tot nu toe 2 veulens gehad van Concorde, allebei springen 1.40, 1 van Darco (fantastische springer in vrijheid als jong paard, verkocht als 3-jarige), 2 van Lord Z (eentje te klein, andere net zadelmak nu), 1 Flamenco de Semilly en 2 van Nonstop

Positieve punten van de merrie:
- vererft voldoende maat (slechts 1 nakomeling onder de 1.65) en meestal voldoende bloed
- vererft goede springtechniek en veel voorzichtigheid, alleen de 3-jarige Nonstop springt in vrijheid met een iets lang voorbeen
- vererft ruime gangen met een goede galop, haar nakomelingen zijn meestal makkelijk te rijden en niet bang

Te verbeteren:
- veulens mogen iets moderner gemaakt zijn, iets meer bergop gebouwd zijn en galopperen
- sommige veulens mogen een iets beter ruggebruik en iets meer afdruk tonen op de sprong
- sommige veulens mogen iets meer souplesse in het lijf tonen

We zoeken dus een zeer goed springende hengst met een snel voorbeen een een goede achterhand, die onze lijn iets kan moderniseren. Het enige probleem is dat de merrie niet vol raakt met diepvries, het moet dus een hengst zijn waarvan nog vers sperma beschikbaar is.

Foto's van de de merrie en enkele van haar nakomelingen vinden jullie hier: https://www.facebook.com/media/set/?set ... uploaded=1

Quinn

Re: Moderne, goed springende henst voor Lys de Darmen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:08

Wil je in de Belgische hoek blijven of mag Kwpn ook?

thornesele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 17:34

Maakt helemaal niets uit, mag Belgisch of Nederlands zijn. Nog vergeten te vermelden: moet een hengst zijn die vlot wisselt, enkele veulens van de merrie hadden toch ietwat problemen om te wisselen, vooral beide Concordes. In parcours kwam het uiteindelijk helemaal goed maar toch, een soepele hengst die vlotjes wisselt dus.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:15

Wat dacht je van de hengst Up to Date http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/28542.
Geeft mooie bloederige veulens, springen vlug, meerdere hengsten al aangewezen en in de sport en op keuringen doen zij het ook goed. Op Google kun je wat foto's van nakomelingen en wat video's van de hengst vinden.

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:20

Heartbreaker bloed doet het goed in combinatie met Lys de Darmen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 02:53

Volgens mij is er geen vers meer te krijgen van Concorde? Jammer, zo te zien doen haar veulens het goed.
Misschien een zoon van hem?

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 03:24

Ik denk dat Toulon ook wel een goede match kan zijn.
Heb hier al aardig wat lys de darmen-combinaties van gezien en stuk voor stuk allemaal enorm goede springers :)

thornesele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 20:56

Bedankt voor de reacties. Heartbreaker ben ik niet echt weg van, die zal onze lijn zeker niet moderniseren. De merrie is ook niet altijd gemakkelijk vol te krijgen en het sperma van Heartbreaker is nu niet van de beste kwaliteit. Uit onze andere Lys merrie hebben we een Heartbreaker gefokt, zij is erg klassiek gebouwd, springt inderdaad wel heel goed maar is ook veel te klein.
Concorde was inderdaad een hele goeie combinatie met deze merrie, trouwens ook met onze andere Lys-merrie, die heeft een gekeurde Concorde-zoon gegeven. Maar inderdaad alleen maar diepvries meer beschikbaar want de hengst is overleden.
Toulon schijnt inderdaad wel goed te vererven maar ik vrees een beetje dat hij onze lijn zeker niet zal moderniseren. Ok we willen natuurlijk in de eerste plaats een veulen dat super springt maar aangezien de merrie al 17 is, willen we toch graag ook wat moderner veulens proberen te fokken, die ook nog es goed springen, om zo hopelijk een merrietje over te kunnen houden om onze lijn verder te zetten, dus wat moderner en eleganter zou toch wel leuk zijn.
Up to Date zal ik zodadelijk eens googelen!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:19

Diamant de semilly geeft ook mooie luxe veulens, die zeker wel kunnen springen.
Elvis ter putte geeft ook goede springmanieren en makkelijk te rijden, moderner is weer een aandachtspunt vrees ik.

Een mooie moderne hengst is Zapatero VDL, geeft vermogen, maat, afdruk en een mooi uiterlijk mee. Vers sperma beschikbaar.

thornesele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 09:29

Emerald van 't Ruytershof vind ik zeker een goede hengst, die zullen we gebruiken dit jaar op een van onze jonge merries. Voor onze Lys niet geschikt wegens inderdaad alleen diepvries beschikbaar. Idem voor Diamant, anders hadden we dat zeker ook eens geprobeerd. Onze andere Lys-merrie heeft 2 goeie Diamants gegeven, modern zijn ze niet maar onze Diamant-hengst springt de pannen van het dak :-)
Elvis ter Putte is wel vers beschikbaar, vind 'm niet slecht maar zal inderdaad geen moderner veulen geven denk ik. En naar toekomst van de lijn toe vind ik dat toch wel belangrijk. Uit onze andere Lys-merrie hebben we een Diamant die zeer goed springt en waar we eventueel mee naar de hengstenkeuring willen, alleen denk ik dat ie gewoon te klassiek gebouwd is om te worden gekeurd, ook al springt hij echt geweldig. Dus ja, we willen toch gaan moderniseren, al is het blijkbaar echt niet makkelijk om zo'n hengst te vinden.

thornesele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 09:36

Die Zapatero is inderdaad zeker niet mis. Hij springt nu wat, niveau 1.40? Vererft ie voldoende vermogen?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:48

Denk ondertussen al 1.50m. Zover als ik kan zien van zijn jonge jaargang veulens zit er vermogen genoeg op :)

Denk idd dat je met Elvis niet moderner gaat geven. Is niet makkelijk om een goede springhengst met moderner opzicht te vinden. Duitse hengsten vallen dan al snel af, en een aantal bewezen lijnen ook.
Ook vers sperma is moeilijker te vinden als je een enigsinds bewezen hengst wil.

Wij hebben hier een veulen van centurio 22 staan, nu een jaarling, uit een heartbreaker merrie. En dat veulen is bloedmodern, veel vermogen en voorzichtigheid. Dus op een merrie met genoeg bloed krijg je met deze hengst geen klassiek zwaar type. De hengst sprong op 1.60m niveau. Misschien ook nog een optie? :)

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:40

Luxe fokken met voldoende springaanleg: Landor S? Hermes d'authieux?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:25

Armitages Boy? :)

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:10

Het eerste wat mij te binnen schiet is numero uno vooral gebasseerd op het modernere aspect wat je aanhaalt...

Axmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 09:34

Zelf voor Bamako gekozen vanwege z'n prachtige moederlijn. Paar van onze collega's hier op Bokt hebben al mooie veulens van Bamako (zie foto's). Qua kwaliteiten op de sprong heb ik weinig twijfel. De rest is afwachten...

In La Baule won Nederland gisteren de Nations Cup met 3 nakomelingen van Numero Uno. Wat vererft deze hengst dan vooral?

thornesele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 09:21

Bedankt voor de reacties. Met Landor S en Numero Uno heb ik een beetje schrik voor de maat. We hebben er eentje gehad, een Numero Uno, uit een hele grote merrie en dat was een klein, fijn poppetje van amper 1.58 m. Die merrie is zelf 1.74 m groot en al haar andere veulens zitten qua maat allemaal tussen de 1.73 m en 1.78 m. Wel fenomenaal springen inderdaad! Bamako: inderdaad geen twijfel over zijn kwaliteiten op de sprong, heeft duidelijk veel vermogen en is erg voorzichtig. Denk wel dat hij niet past op een meer klassieke merrie, zal onze lijn ook weer niet moderniseren denk ik. Had ook al gedacht aan Inshallah de Muze vanwege fantastische bloedlijn maar denk zelfde probleem als Bamako en Inshallah wisselt trouwens ook niet zo vlot, dus ook niet geschikt voor onze merrie.
Centurio 22 vind ik ook wel leuk, inderdaad modern genoeg maar mocht achteraan misschien nog net iets beter.
Armitages Boy en Zapatero heb ik eventjes gegoogeld, kende ik niet. Armitages Boy vind ik erg leuk, toont op elke sprong een hele goede techiek maar op de site van de hengstenhouder staat dat ie maar 1.61 m groot is, dus vrees ik weer een beetje voor de maat. Zapatero vind ik ook erg leuk, goeie techniek, mocht misschien nog iets meer vermogen tonen? Kan ook aan de video liggen. Voorlopig mijn favoriet, weet iemand hoe hij vererft, heeft iemand nakomelingen ervan?

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:43

Axmar schreef:
Zelf voor Bamako gekozen vanwege z'n prachtige moederlijn. Paar van onze collega's hier op Bokt hebben al mooie veulens van Bamako (zie foto's). Qua kwaliteiten op de sprong heb ik weinig twijfel. De rest is afwachten...

In La Baule won Nederland gisteren de Nations Cup met 3 nakomelingen van Numero Uno. Wat vererft deze hengst dan vooral?

Uno staat vooral gekend om de volgende zaken: bloed, beweging, mooier exterieur en kan de galop ook verbeteren. Soms durft hij wel met de maat strooien.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:51

TS
ik denk aan de hand van de veulens en jonge paarden die ik van Elvis gezien heb dat ie net wel veredelt :j in tegenstelling tot Diamant die dat niet altijd doet ..
als je echt Diamant wil is er wel vers te verkrijgen even contact opnemen met Haras des Couvains in fr wat de mogelijkheden zijn ...
is een jonge hengst geen optie , ik ben helemaal weg van Jilbert vh Ruytershof ..dan heb je Numero uno ( en denk echt één vd betere !! ) uit de lijn van Emerald ..het is een gok maar met een oudere merrie zou ik dat zeker overwegen gezien de kwaliteiten vd hengst
Armitages Boy is diepvries
En wat te denken van Aktion Pur z : topknol , veel bloed en vermogen en totaal ander bloed ( en Pilot gaat zeker modern fokken met je merrie :j Sperma schijnt bovendien extra te zijn !!
verder even op Perigueux googlen ..wij hadden ook een vrij klassieke merrie en die heeft met Perigueux een hele beste hengst gegeven ..groot , bloedjemooi en abnormaal springen maar het is denk ik niet commercieel ( tot ie 4 jaar is )
Fantomas de Muze ?
Van Vleut heb ik ook een aantal fijne nakomelingen gezien :j

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:06

Wat besita zegt over Elvis, vind ik zelf ook. We hebben er zelf 2 veulens van staan en vorig jaar ben ik ook wel wat nakomelingen van hem gaan bekijken. Deze leken mij allemaal mooi hoogbenig en zeker niet 'zwaar' gebouwd. Het is natuurlijk nog afwachten hoe ze gaan zijn op 4jarige leeftijd.
Van Jilbert heb ik ook hoge verwachtingen. Ik vind het echt een super knappe hengst en de moederlijn is ook echt geweldig...
Laatst bijgewerkt door CAS_3 op 22-05-13 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:24

Jilbert <3

veronake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:54

Diamand kan je dit jaar in Belgie ook vers krijgen!

Axmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:55

Jilbert wordt inderdaad een topvererver. Zelf toont hij nu al veel souplesse voor zo'n groot paard. Vermogen ook geen probleem. En dan nog eens zo'n goede moederstam!!

2 zaken die men nu nog niet kan ischatten: instelling en voldoende bloed?

Het was hem of Bamako... Bij ons dus toch Bamako, wegens z'n nakomelingen. Wat Jilbert natuurlijk nog niet heeft...

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 07:46

Axmar schreef:
Jilbert wordt inderdaad een topvererver. Zelf toont hij nu al veel souplesse voor zo'n groot paard. Vermogen ook geen probleem. En dan nog eens zo'n goede moederstam!!

2 zaken die men nu nog niet kan ischatten: instelling en voldoende bloed?

Het was hem of Bamako... Bij ons dus toch Bamako, wegens z'n nakomelingen. Wat Jilbert natuurlijk nog niet heeft...

Bij een jonge hengst is het altijd moeilijk in schatten wat het gaat geven. Zelf zou ik hem willen gebruiken alleen gaan mijn merries nu even de sport in...
Bamako is zeker geen slechte keuze. Dit jaar is een zoon van hem nog kampioen geworden op de bwp-hengstenkeuring.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:53

Nu heeft Bamako natuurlijk hele beste merries gekregen dus automatisch krijg je de betere nakomelingen nu te zien
Van Jilbert ben ik niet bang dat is nu al een totaalplaatje voor een 4 jarige :j , voor mezelf is het motto "alles is vererfbaar" en Jilbert heeft veel natuurlijke kwaliteiten ( de galop en souplees bvb die hij heeft is niet iets waar je aan kan knutselen )