Merrie na zo lang wachten toch leeg, schijndrachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Merrie na zo lang wachten toch leeg, schijndrachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 10:09

Heeft iemand dit ook al meegemaakt, mijn merrie waarvan ik dacht dat de dracht nu wel heel lang duurde, is vanmorgen opgevoeld en blijkt dat ze leeg is, geen veulen dit jaar.
Ze was nochtans gescand en ik dacht dat ik het veulen alle dagen zag bewegen, en ik niet alleen, maar het waren spoken.
Ik wist niet dat een buik zo tekeer kon gaan.
Vind het zo jammer, waarschijnlijk is ze het verloren bij 5 maand dracht want dan heeft ze eens paar dagen bloed aan haar kling gehad. Op de weide niets gezien maar ja die is ook wel heel groot.
Op naar volgend jaar als het nog lukt want nu zit ik met een hoefbevangen merrie die nog niet hengstig is geweest.
Bestaat zoiets als schijndrachtig?

_makemyday

Re: Merrie na zo lang wachten toch leeg, schijndrachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:06

Schijndracht bestaat inderdaad bij paarden.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 15:40

Gaat dit vlug over want DA sprak over twee maanden eer ze terug drachtig zou kunnen worden, hopelijk lukt het dit jaar dan nog.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:45

Begrijp ik je nu goed en wil en hoefbevangen merrie weer drachtig krijgen?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:00

Als de merrie op 5 maand al het veulen verloren is en nu nog schijnzwanger toont is er meer aan de hand. Een hoefbevangen merrie krijg je moeilijk/niet drachtig. Eerst zorgen dat ze beter word, dan pas aan dekken denken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:30

Verwerpen van veulen kan gebeurt zijn zonder dat je het gemerkt hebt en iets gevonden hebt.
Hier ook merrie gehad, die echt drachtig was en op ca 3 1/2 maand veulen verworpen had.
Echter merrie verder gezond, jaar erna gedekt en dat is gezond veulen geworden.

Bij jouw merrie die hoefbevangen is zou ik even helemaal niet denken aan dekken, maar meer aan de gezondheid van de merrie zelf.

Overigens kan soms dracht beschermend werken tegen hoefbevangenheid (lang verhaal ga ik hier niet houden),
maar niet als je paard nu bevangen is en nog gedekt moet gaan worden, want stel... je krijgt haar drachtig..
Moet ze dan ook al zou ze bevangen blijven wel de hele dracht uit lopen met zere voeten? en tot het veulen gespeend is?
Dus nu eerst merrie weer gezond, dan pas over dekken nadenken.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 17:16

Tuurlijk komt haar gezondheid eerst, deze week op grondig onderzoek, de hoefbevangenheid zou wel eens kunnen komen van baarmoederinfectie, eerst herstel en dan eventueel opnieuw proberen want zal niet evident meer zijn. En kijken hoe de baarmoeder er aan toe is.
De hoefbevangenheid is wel nog niet zwaar, ze stapt nog altijd goed rond lijkt meer op stijfheid en ze had stuwing over alle vier haar benen. Hoeven staan ook zeker niet warm, ik denk dat ze bevangen staat van die merriebrok te geven. Ik heb ze nu al meer dan 7 jaar en ze is nog nooit hoefbevangen geweest. Ik maak me meer zorgen over de binnenkant, haar baarmoeder, als ze daar maar geen problemen mee krijgt want als ze het veulen al enige tijd geleden verworpen heeft en ze verloor twee weken geleden nog beetje bloed uit haar kling en het feit dat pas onlangs haar kling beginnen openstaan is en dan nog eens die hoefbevangenheid, die gekomen is juist na het kappen, wat ook al raar is.
Het ziet er niet goed uit, ik vraag me af hoe ik en de DA dit zo over het hoofd hebben kunnen zien.
Ik dacht echt dat er veel leven in haar buik was en ik was niet de enige. Bovendien is het birth alarm wel vijf keer afgegaan nog voor ze hoefbevangen stond, hier kan je toch ook niet op vertrouwen dan.
Niet te geloven dat dit avontuur zo moest aflopen, kben er nog niet goed van. Kvoel me natuurlijk ook zeer schuldig dat ze nu hoefbevangen is door mijn schuld.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:49

he, gelukkig..ik schrok al, dat je haar meteen weer bij de hengst wilde doen..
Kijk even in het hoefbevangentopic de 1e post, daar staat heel info/tips in..
En is dat niet te onderzoeken, hoe alles van binnen is?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 17:59

Ja, hoe weet ik niet maar DA sprak over waarden in haar bloed , echo, spoelen van de baarmoeder, het ging allemaal wat vlug op die moment.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:42

Fotsy schreef:
Tuurlijk komt haar gezondheid eerst, deze week op grondig onderzoek, de hoefbevangenheid zou wel eens kunnen komen van baarmoederinfectie, eerst herstel en dan eventueel opnieuw proberen want zal niet evident meer zijn. En kijken hoe de baarmoeder er aan toe is.
De hoefbevangenheid is wel nog niet zwaar, ze stapt nog altijd goed rond lijkt meer op stijfheid en ze had stuwing over alle vier haar benen. Hoeven staan ook zeker niet warm, ik denk dat ze bevangen staat van die merriebrok te geven. Ik heb ze nu al meer dan 7 jaar en ze is nog nooit hoefbevangen geweest. Ik maak me meer zorgen over de binnenkant, haar baarmoeder, als ze daar maar geen problemen mee krijgt want als ze het veulen al enige tijd geleden verworpen heeft en ze verloor twee weken geleden nog beetje bloed uit haar kling en het feit dat pas onlangs haar kling beginnen openstaan is en dan nog eens die hoefbevangenheid, die gekomen is juist na het kappen, wat ook al raar is.
Het ziet er niet goed uit, ik vraag me af hoe ik en de DA dit zo over het hoofd hebben kunnen zien.
Ik dacht echt dat er veel leven in haar buik was en ik was niet de enige. Bovendien is het birth alarm wel vijf keer afgegaan nog voor ze hoefbevangen stond, hier kan je toch ook niet op vertrouwen dan.
Niet te geloven dat dit avontuur zo moest aflopen, kben er nog niet goed van. Kvoel me natuurlijk ook zeer schuldig dat ze nu hoefbevangen is door mijn schuld.

Zeker weten dat er niet een veulen in een sloot ligt van paar wkn terug of zo?
Zal niet de eerste zijn die bij een afzetting van een weiland geboren wordt en aan de andere kant eindigt, al dan niet direct overleden,
dan wel later.

Dierenarts rectaal gevoeld naar hoe groot baarmoeder aanvoelde?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 19:42

Ik ga de weide eens inspecteren maar de laatste drie weken stond ze op de paddock en is de weide gesleept, gebloot en ingezaaid.
Ja rectaal, hij kon er wel moeilijk in, maar dan uiteindelijk toch, kan hij zich dan nog vergissen?
Deze week gaan we ze wegvoeren naar KI centrum dan kunnen ze echo nemen en zien wat er aan de hand is.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 21:14

Heel goed nieuws, twee dagen geen merriebrok meer gegeven en Flo kan terug normaal stappen, kreupelheid is echt aan het wegtrekken. Ze begon zelfs even te draven.
Donderdag naar kliniek voor baarmoederonderzoek. Er is hoop, op naar het volgend avontuur.
Allemaal bedankt voor de hulp en steun.