KWPN papieren en paspoort aanvragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cequinta

KWPN papieren en paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 23:52

Heb onlangs een bijna 3 jarige merrie gekocht, was eigen fok van de eigenaren van waar ik haar had gekocht.
Ze is KWPN gefokt maar is te klein gebleven, meet nu E-pony.

Ik heb alle papieren voor een paspoort aan te vragen van het KWPN, die hadden ze me gegeven met het chipnummer samen.
Ik heb dus het KWPN gemaild en hun vertelden me dat ik daarvoor lid moest worden, maar dat hoeft voor mij niet echt eigenlijk...
Als ik maar gewoon papieren en een paspoort van het paard heb.
Kunnen mensen mij evt de kosten vertellen wat dit grapje gaat kosten als ik haar bij het KWPN aanmeldt?
Ik had gehoord dat het KWPN dan ook waarschijnlijk kwam kijken of het paard wel in het stamboek van het KWPN past?

Anders als dit niet te duur gaat worden wil ik hem via via laten aanmelden die wel lid is, en dat ik haar dan overschrijf naar mijn naam.

kleinvosje

Re: KWPN papieren en paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:57

Aanmelden via iemand die wel lid is kan, maar overschrijven kost ook een boel, dan willen ze ook dat je lid wordt. Als het je alleen maar om het paspoort gaat, zoek dan uit waar je die het goedkoopst aan kunt vragen, volgens mij is het Shetlander stamboek een goedkope. Als je het papier er per se bij wil hebben, dan moet je toch lid worden. Bedenk wel dat het papier geen eigendomsbewijs is. KWPN komt voor zover ik weet niet kijken als je alleen maar opgenomen wilt worden in het stamboek, als beide ouders KWPN zijn mogen ze volgens mij niet weigeren...

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 00:05

kleinvosje schreef:
Aanmelden via iemand die wel lid is kan, maar overschrijven kost ook een boel, dan willen ze ook dat je lid wordt. Als het je alleen maar om het paspoort gaat, zoek dan uit waar je die het goedkoopst aan kunt vragen, volgens mij is het Shetlander stamboek een goedkope. Als je het papier er per se bij wil hebben, dan moet je toch lid worden. Bedenk wel dat het papier geen eigendomsbewijs is. KWPN komt voor zover ik weet niet kijken als je alleen maar opgenomen wilt worden in het stamboek, als beide ouders KWPN zijn mogen ze volgens mij niet weigeren...

Rijd namelijk voor een Belgische fokker die KWPN paarden fokt, wou dat dan eventueel via hem doen.
Een grapje van 200 voor een paspoort aan te vragen gaat mij net iets te ver...
Ze is namelijk al bijna 3, dus is het sowieso duurder omdat het niet in het geboortejaar is aangevraagd.
Ik wil namelijk wel heel graag KWPN papieren erbij hebben, maar als dat zo duur wordt.....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:08

Als hij het dier voor jou aan wil melden zal dat allicht schelen. Maar dan nog steeds zul jij lid moeten worden als je het papier op jouw naam wilt hebben. Ik heb geen hoge pet meer op van het KWPN als het om dit soort dingen gaat, ze willen erg graag geld vangen...

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 00:15

kleinvosje schreef:
Als hij het dier voor jou aan wil melden zal dat allicht schelen. Maar dan nog steeds zul jij lid moeten worden als je het papier op jouw naam wilt hebben. Ik heb geen hoge pet meer op van het KWPN als het om dit soort dingen gaat, ze willen erg graag geld vangen...

Een paspoort is geen eigendomsbewijs toch? Dus als ik het evt op zijn naam laat staan, zal dat niets uit maken?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:16

Nee, is inderdaad geen eigendomsbewijs. Je kan het dus gerust op zijn naam laten staan...

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 00:18

kleinvosje schreef:
Nee, is inderdaad geen eigendomsbewijs. Je kan het dus gerust op zijn naam laten staan...

Oke dankjewel! :D
Papieren als ik die erbij wil, moet ik die ook apart erbij aanvragen? Ik heb het geboortebewijs waar de merrie en de hengst op vermeld staan op een KWPN papier, onder staat dan de naam van het 'veulen' (nu dus mijn paard).

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:19

Ik weet niet precies hoe het met het inschrijven van een ouder dier gaat. Voor een veulen is het wel zo de gang van zaken volgens mij.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 00:20

kleinvosje schreef:
Ik weet niet precies hoe het met het inschrijven van een ouder dier gaat. Voor een veulen is het wel zo de gang van zaken volgens mij.

Zal het eens navragen aan de fokker, die zal dat misschien ook wel weten.
Dankjewel! :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:21

Is je paard dan ook nog niet gechipt? Ik ben bang dat je DNA onderzoek moet laten doen als je papier wilt hebben dan eigenlijk...Zou dat eerst eens navragen. Als het dan echt te gek wordt, kan je misschien beter via een ander (goedkoper) stamboek alleen een paspoort aanvragen en de ouders onbekend laten staan...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:23

Succes! Bij veulens wordt het dier meteen in het veulenboek ingeschreven, en kan je het dier later aanbieden voor de keuring en de opname in het stamboek. Het laatste heeft geen toegevoegde waarde als het dier niet ster o.i.d. is. En volgens mij komt ze daar niet voor in aanmerking vanwege haar hoogte.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 07:38

Als ze in de E-maat valt zou ik eens informeren bij het NRPS.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 08:02

Er is iets anders aan de hand. Als het KWPN of NRPS een veulen komt chippen krijg je automatisch een paspoort toegezonden. Dit paard lijkt dus niet door het KWPN gechipt. Als je dat zeker wilt weten kun je kijken op www.pve.nl daar kun je bij "paarden" het chipnummer in voeren en controleren wie hem gechipt heeft. Daar kun je dan je paspoort aanvragen.

Overigens is een verkoper verplicht een paspoort bij een paard te leveren...

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 22:53

janderegelaa schreef:
Er is iets anders aan de hand. Als het KWPN of NRPS een veulen komt chippen krijg je automatisch een paspoort toegezonden. Dit paard lijkt dus niet door het KWPN gechipt. Als je dat zeker wilt weten kun je kijken op http://www.pve.nl daar kun je bij "paarden" het chipnummer in voeren en controleren wie hem gechipt heeft. Daar kun je dan je paspoort aanvragen.

Overigens is een verkoper verplicht een paspoort bij een paard te leveren...

Hij vindt hem nergens...
Dus hij is nergens aangemeld. Kan een Dierenarts dit niet doen en dat hij daarom nog nergens staat aangemeld?
Ik laat haar binnenkort enten, dus dan vraag ik de dierenarts of hij even naar de chip wilt scannen, dan zorg ik dat ik het chipnummer bij me heb.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:25

Wat jan zegt idd, normaal komen ze van het kwpn schetsen en wordt het veulen meteen gechipt.
Dus waarom is jouw paard wel gechipt maar heeft het geen paspoort?
Daarnaast zul je misschien dna moeten trekken, dat zou je even na moeten vragen bij het kwpn.
Zowieso zul je alleen een veulenboek krijgen, ik zou overwegen bij het nrps te registreren, die zijn (niet veel) goedkoper en dan krijg je wel gewoon een stamboek papier.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 13:46

anneliesdj schreef:
Wat jan zegt idd, normaal komen ze van het kwpn schetsen en wordt het veulen meteen gechipt.
Dus waarom is jouw paard wel gechipt maar heeft het geen paspoort?
Daarnaast zul je misschien dna moeten trekken, dat zou je even na moeten vragen bij het kwpn.
Zowieso zul je alleen een veulenboek krijgen, ik zou overwegen bij het nrps te registreren, die zijn (niet veel) goedkoper en dan krijg je wel gewoon een stamboek papier.

Ze is door de dierenarts gechipt geworden, dus vandaar heeft ze nog geen paspoort.
Deze kan ik wel door een Dierenarts aanvragen, dan krijg ik er alleen geen stamboek papier bij.

Als ik later toch bij het kwpn of nrps wil, dan kan ik haar nog altijd over laten schrijven.
Ik had ook bij het KNHS gevraagd, en deze was ook goedkoop, alleen kreeg je hier alleen een paspoort, geen stamboek papier of iets.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:52

Natuurlijk krijg je alleen een stamboekpapier van het stamboek waarbij de ouders ingeschreven staan. De KNHS geeft alleen paspoorten uit, het is een sportbond, geen stamboek.

Persoonlijk zou ik gewoon een zo goedkoop mogelijk paspoort aanvragen, tenzij de merrie van erg goede kwaliteit is en je er nog mee naar de IBOP o.i.d. wilt. Dan is het misschien de moeite waard om lid te worden van het KWPN en het dier daar te laten registreren.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 14:01

kleinvosje schreef:
Natuurlijk krijg je alleen een stamboekpapier van het stamboek waarbij de ouders ingeschreven staan. De KNHS geeft alleen paspoorten uit, het is een sportbond, geen stamboek.

Persoonlijk zou ik gewoon een zo goedkoop mogelijk paspoort aanvragen, tenzij de merrie van erg goede kwaliteit is en je er nog mee naar de IBOP o.i.d. wilt. Dan is het misschien de moeite waard om lid te worden van het KWPN en het dier daar te laten registreren.

Ja precies, dat wou ik ook doen!
Vindt 500,- wat ik in totaal plaatje zou kwijt zijn bij het KWPN voor een paspoort, een beetje te veel...
Als het echt een goede pony zal worden, kan ik nog overwegen om me bij het KWPN te laten registreren.
Dan vraag ik bij de dierenarts of de KNHS een paspoort aan. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:19

Mocht je haar ooit weer verkopen dan zijn papieren erbij wel een stuk voordeliger, daar heb je nu ws ook voor betaald.
Wat is de afstamming dan?

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 14:22

anneliesdj schreef:
Mocht je haar ooit weer verkopen dan zijn papieren erbij wel een stuk voordeliger, daar heb je nu ws ook voor betaald.
Wat is de afstamming dan?

Lexicon.

Busscher53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:11

hoi xPenny,

Ik las je bericht over een gechipt paard, zonder paspoort. Mijn paard is twee jaar geleden in beslag genomen.
Met chipnummer en zonder paspoort! Het paard moet nu drie jaar oud zijn.
Zoals je het paard omschreef herken ik hem. Het betreft een bruine merrie met zwarte manen en staart. Wellicht kunnen we elkaar verder helpen?
Zo niet, helaas maar hebben we het in ieder geval geprobeerd.

Groeten Bennie!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:52

Dit verhaal krijgt ineens een aparte wending?

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 23:16

Busscher53 schreef:
hoi xPenny,

Ik las je bericht over een gechipt paard, zonder paspoort. Mijn paard is twee jaar geleden in beslag genomen.
Met chipnummer en zonder paspoort! Het paard moet nu drie jaar oud zijn.
Zoals je het paard omschreef herken ik hem. Het betreft een bruine merrie met zwarte manen en staart. Wellicht kunnen we elkaar verder helpen?
Zo niet, helaas maar hebben we het in ieder geval geprobeerd.

Groeten Bennie!

Sorry, maar die van mij is een vos merrie met 4 witte beentjes. :)

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 23:18

kleinvosje schreef:
Dit verhaal krijgt ineens een aparte wending?

Ja inderdaad.. Maar ja, je kunt het nooit weten! Een paard zonder paspoort...
Gelukkig heb ik het geboortebewijs, maarja dat kan ook niet alles zijn...
Ik laat haar juni enten, en laat ik haar meteen scannen en vraag ik een paspoort bij de dierenarts aan. :)

Busscher53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 00:00

De vader van onze merrie is Singapore.
Het viel te proberen.
Toch bedankt voor uw antwoord.

Ik hoop dat alles verder lukt met het krijgen van een paspoort voor haar.

Groeten Bennie