Mijn merrie Sayuri is net 5 jaar jong geworden en is nu net een jaartje rustig aan onder het zadel. Ik heb eigenlijk altijd al in mijn hoofd gehad dat ik op een dag een veulentje wilde van mijn merrie (gewoon voor mezelf). Ik ben namelijk helemaal dol op het karakter van mijn paardje, hoe mooi is het dus als je een soort kopie hiervan kunt fokken, met dezelfde bloedband als de moeder? Daarnaast wilde ik altijd al een tweede paard erbij hebben in de toekomst, dus het leek me heel mooi om dit dan te verwezenlijken via een veulentje van mijn paard.
Nu is het zo dat mijn droom een flinke stap dichterbij is gekomen, omdat ik een dekking voor haar heb gewonnen via een Facebookactie!!
Naast alle zaken waarover ik nu al aan het brainstormen ben, zoals de risico's voor mijn merrie, de extra kosten van een tweede paard, kosten en weetjes rondom de dracht...ben ik vooral ook bezig met de vraag of dit het juiste moment is voor mijn merrie om een veulen te krijgen. Zelf had ik in mijn hoofd om het rond haar 8e jaar te doen, in ieder geval wel voor haar 10e jaar. Maar nu zich NU al de kans aandient...word ik flink in de verleiding gebracht om nu al die stap te zetten. Het is een hele mooie kans en wanneer zou het nu wel het juiste moment zijn?Over de hengst zelf heb ik overigens geen twijfels, het gaat om de Egyptische Arabier (SE) Khaliq Galvan. Het is een prachtige schimmelhengst uit twee schimmelouders, en mijn merrie is een vos uit twee schimmelouders - dus wie weet wordt mijn veulentje wel schimmel!
Nu zou ik graag van jullie willen weten of jullie zelf een 5-jarig paard al zouden laten dekken...of hier nog even mee zouden wachten? En is het ook mogelijk om na een 1e veulen nog met de merrie ambitieus aan de slag te gaan? (Ik wil in de toekomst gaan endurancen met haar)
Ik overleg even of het mogelijk is om het sperma van de dekhengst in te laten vriezen, dan zou ik het op een later moment kunnen doen... maar stel dit is niet mogelijk, dan wil ik alvast even bedenken of ik het avontuur dan alsnog aan ga nu gelijk, of dat ik de kans voorbij laat gaan.
) worden ze met 2 jaar al gedekt.
en inderdaad, ze is dan 6 tegen de tijd dat het veulen komt. Ik heb een beetje nagedacht maar denk dat ik liever ook een natuurlijke dekking heb dan dat ik het sperma nu in zou laten vriezen en over een tijdje het pas zou laten doen.