heidy_wilco schreef:Ik heb zelf een "gewone" Haflinger, geen ouderwets type, maar ook zeker niet modern! Gewoon er tussen in. Haflingers zijn gebouwd om te stuwen, en niet om te dragen. Doordat ze meer stuwen, vinden ze het vaak ook lastiger om hun achterhand er meer onder te zetten, en dus vinden ze verruimen vaak ook best lastig. Je moet er gewoon de tijd voor nemen.
Natuurlijk is het voor iedereen wel eens goed om een zitles te nemen, want dat kan inderdaad veel schelen. Maar ik ben ook niet de bestzittende ruiter, en Wil heeft het ook geleerd.
Hoi, ja klopt zeker hoor, als je goed kunt aanvoelen wat je doet en hoe je paard daar op reageert. Ik had dit wel nodig omdat ik mijn paard al 10 jaar heb en door het vele buiten rijden toch wel m'n gewoontes en deze zit heb ontwikkeld, wat je dan zelf niet meer door hebt. Was een mooie eye opener dus ! Haflingers zijn idd meer gemaakt voor het trekken van de kar dan voor het dragen en verruimen zoals wat er in de dressuur van ze verwacht wordt. Met tijd, geduld en een goede training kom je een heel eind. Haflingers zijn super werkwillig en lief, dus ook niet onnodig hard aanpakken want vaak zijn het meer misverstanden dan onwil.