Hoe ruimer worden in de achterhand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liefsyv

Hoe ruimer worden in de achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 22:14

Mijn haflinger heeft net als vele haflingers en vrij korte en snelle drafpas. Hoe kan ik dit ruimer laten worden? Wij zijn flink aan het trainen voor wat wedstrijden in het outdoor seizoen :)
Helaas staat op mijn protocol staat er ALTIJD bij de middendraf: Ruimer, niet sneller.... -O-
Ik weet dat hij goed moet ontspannen en over zijn rug moet lopen om ruimer te kunnen worden en echt meer te kunnen gaan "dragen"(dat lukt ons soms opzicht aardig goed!!) Maar wie heeft er tips hiervoor of iets?? Wij staan open voor ideeen :j ;)

Merry98

Re: Hoe ruimer worden in de achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:14

Volgens mij heeft iedere haflinger zo zn eigen verruimings mogelijkheid. De een meer dan de ander.
Zo kan t dus zijn dat die van jou misschien nu al op sn ruimst verruimt.
Dat verschilt met ieder paard.
Ik denk niet dat als t er niet in zit dat je dan t extra kunt trainen dat ie t dan wel zou kunnen.
Je kan t geen wat ie kan alleen krachtiger maken.
Denk ik. Of heb ik t mis?

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:29

Ik train die van mij met drafbalkjes +- 1, 2 keer in de week en merk wel dat ze hier veel ruimer van gaat lopen. Ook wordt die van mij hier een stuk losser van. En ook eens de drafbalkjes in een bochtje, of dan een keer wat ruimer, dan een keer wat dichterbij, misschien dat dit je kan helpen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:33

Soms moet je gewoon accepteren dat het er niet inzit, soms is het te trainen en soms niet.

Ligt aan de bouw van het dier zelf, er zijn haflingers die dat prachtig kunnen.

Ik duim voor je dat het bij je paard te trainen is, ik lees dat je paard dat wel kan maar dat het meer getraind moet worden, dat zit denk ik wel goed bij jouw haflinger.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:34

heel veel schakelen, kleine stukjes voorruit en terug.
en goed doortrainen, hoe beter hij gewicht achter gaat overnemen hoe beter het gaat.

Liefsyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 15:21

fokfanaat schreef:
heel veel schakelen, kleine stukjes voorruit en terug.
en goed doortrainen, hoe beter hij gewicht achter gaat overnemen hoe beter het gaat.

Super bedankt!!!! Ga ik doen!! Ook de tips van de balkjes ga ik doen! Dankje!!

Ik weet heel heeel heel zeker dat er nog veel meer in mijn paard zit :j !
Antwoorden zoals misschien zit er wel niet meer in is dus echt onwijze onzin!!!!

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:39

Liefsyv schreef:
fokfanaat schreef:
Ik weet heel heeel heel zeker dat er nog veel meer in mijn paard zit :j !
Antwoorden zoals misschien zit er wel niet meer in is dus echt onwijze onzin!!!!

Niet zo zeer onzin.. Wij kunnen niet vanaf dit beeldschermpje bij ons thuis zien hoe je paard loopt. ;)
We zeggen alleen dat niet iedere pony of paard het in zich heeft.
Maar als je denkt dat het er wel in zit en dat het aan trainen ligt,
dan moet je dat inderdaad gaan ondervinden met oefeningen zoals overgangen en balkjes lopen.
;) Succes

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:45

Het is de kunst om de swung en losgelatenheid in de draf in verschillende tempo's te laten zien! Veel paarden spannen de rug in de midden draf oefening, waardoor het lijkt dat ze versnellen en verstarren.

Heel veel Tempo wisseling rijden - ontspannen - overgangen rijden - ontspannen(neerwaarts laag rijden = rug oprekken)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:48

Het is gewoon tijd geven om sterker te worden. Als je hem goed traint (oefeningen die Fokfanaat zei) zal hij vanzelf ruimer gaan ipv. sneller. Bij mijn Haf heeft het ook een hele poos geduurt voordat hij ging verruimen, maar nu hij het eenmaal doet, doet hij het ook echt goed. Let er wel op dat een Haflinger eigenlijk geen strekker is, omdat ze toch anders gebouwd zijn dan dressuur-gefokte paarden. Neem genoegen met netjes verruimen, en ga er alsjeblieft niet van uit dat het een fantastischer strekker gaat worden. Vraag wat hij (op dat moment) aan kan.

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:53

Bekend probleem. Ik heb een halve tinker en bij mij staat altijd hetzelfde op het protocol.
Probeer inderdaad ook kleine stukjes te schakelen en het wordt al wel iets beter. Geloof ook niet dat ze er een ster in zal worden maar beter moet zeker nog wel kunnen. Lees hier ook nog verder mee of er nog nuttige tips bij ook komen!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 00:03

Grappig om te lezen dat het hier vooral over de wat modernere Haflingers lijkt te gaan. Ik heb zelf een 20-jarige, zeer ouderwets gebouwde Haflinger waar ik voornamelijk recreatief mee rij. Sinds een tijdje hebben we les op holistische basis en trainen we hem ook aan de dubbele longe om zijn achterhand en rug sterker te maken en ook om hem rechter in zijn lijf te krijgen. Dit betekent ook een heleboel voor je zit, heb ik ontdekt. Je dénkt dat je recht zit, blijk je scheef (teveel naar achteren) te zitten. Ga je zo zitten zoals het hoort, en hij loopt als een trein met zijn achterbenen ! Puur omdat hij minder gewicht hoeft te ''tillen'' op zijn achterhand, wat hem moeite kost omdat zijn rug nog wat sterker moet worden. Tot gevolg een veel rustiger, braver en fijner te rijden paard wat ook duidelijk te zien was voor mijn instructrice en degene die mee keek. Een zitlesje is dus ook zo gek nog niet... Daarbij moet ik wel zeggen, dat vrijwel iedereen me compleet verbaasd aan staat te kijken als ik zeg dat mijn Haf al 20 is... We trainen puur voor zijn welzijn en niet voor de dressuur, die ambitie hebben we niet. Dit doen we overigens met een boomloos zadel en een goede pad eronder, je voelt dus heel goed wat hij doet. Echt heerlijk ! Ik bedoel hier niet mee dat er iets mis is met de traditionele manier van rijden / instructie, maar op de holistische wijze wordt er echt naar het totaalplaatje van houding / zit ruiter en de invloed daarvan op het paard zowel geestelijk als lichamelijk gekeken, dus ook door te letten op ademhaling, spanning, etc. Hiermee gaat er echt een wereld voor je open is mijn ervaring.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 00:21

Ik heb zelf een "gewone" Haflinger, geen ouderwets type, maar ook zeker niet modern! Gewoon er tussen in. Haflingers zijn gebouwd om te stuwen, en niet om te dragen. Doordat ze meer stuwen, vinden ze het vaak ook lastiger om hun achterhand er meer onder te zetten, en dus vinden ze verruimen vaak ook best lastig. Je moet er gewoon de tijd voor nemen.

Natuurlijk is het voor iedereen wel eens goed om een zitles te nemen, want dat kan inderdaad veel schelen. Maar ik ben ook niet de bestzittende ruiter, en Wil heeft het ook geleerd.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 00:26

heidy_wilco schreef:
Ik heb zelf een "gewone" Haflinger, geen ouderwets type, maar ook zeker niet modern! Gewoon er tussen in. Haflingers zijn gebouwd om te stuwen, en niet om te dragen. Doordat ze meer stuwen, vinden ze het vaak ook lastiger om hun achterhand er meer onder te zetten, en dus vinden ze verruimen vaak ook best lastig. Je moet er gewoon de tijd voor nemen.

Natuurlijk is het voor iedereen wel eens goed om een zitles te nemen, want dat kan inderdaad veel schelen. Maar ik ben ook niet de bestzittende ruiter, en Wil heeft het ook geleerd.

Hoi, ja klopt zeker hoor, als je goed kunt aanvoelen wat je doet en hoe je paard daar op reageert. Ik had dit wel nodig omdat ik mijn paard al 10 jaar heb en door het vele buiten rijden toch wel m'n gewoontes en deze zit heb ontwikkeld, wat je dan zelf niet meer door hebt. Was een mooie eye opener dus ! Haflingers zijn idd meer gemaakt voor het trekken van de kar dan voor het dragen en verruimen zoals wat er in de dressuur van ze verwacht wordt. Met tijd, geduld en een goede training kom je een heel eind. Haflingers zijn super werkwillig en lief, dus ook niet onnodig hard aanpakken want vaak zijn het meer misverstanden dan onwil.