Wij hebben een schat van een shetlanderkruising in ons bezit. ze is veel slanker en minder stevig gebouwd dan een echte shet, en is ook aan de grote kant. ze meet nu bijna 1.10 en is pas net 3 geworden.
We zitten erover te denken om haar te laten dekken over 1 a 2 jaar (we willen absoluut niet overhaasten met gevolg dat het haar groei / 'jeugd' om het zo maar te zeggen, in de weg gaat zitten) maar het zoeken naar leuke maatjes tussen de dekhengstjes begint toch wel een beetje te kriebelen
nu heb ik een paar vraagjes:
Ik heb een pony gevonden die shetlanders tot haflingers dekt. zonder papieren, maar dat maakt ons niet uit. het veulen is niet voor de verkoop en blijft lekker bij ons

nou krijgen zijn veulens vaak een groeispurt, en worden ze vaak wat groter dan de merrie zelf. (ik maakte me al zorgen omdat het een C pony (welshje) is, en of dat geen problemen zou opleveren, maar zijn veulens blijken dus van normale maat te zijn waarna een groeispurt volgt als de veulens al op de wereld zijn)
een (wat) grotere pony fokken is voor ons erg handig, zodat er ook nog op gereden kan worden later.
De hengst heeft prachtig beenwerk en geeft leuke veulens in aparte kleuren.
Absoluut niet duur, en (voor ons) waarschijnlijk een goede keuze.
Ten minste, dat denken wij.. Meningen heel welkom!
Verder heb ik nog een leuk dekhengstje gevonden. Deze is wat kleiner dan het vorig genoemde hengstje, een welsh a.
Op de foto loopt hij met een kindje van 6 heen en weer, een heel vriendelijk karakter.
V en MV beide bekend, en dekt verschillende rassen.
Bij deze keuze lijkt mij waarschijnlijk dat we een niet veel groter ponytje fokken dan ons shetje zelf, en waar we dus waarschijnlijk snel te groot voor zijn.
Lief koppie, schimmeltje, leuk beestje..
Prijs is hetzelfde als het andere hengstje, dus daar ligt het absoluut niet aan.
Toch gaat mijn voorkeur uit naar de als eerst genoemde hengst, vanwege de grootte van het te verwachte veulentje en de prachtige gangen van het dier. Ook staan er wat foto's van veulens die hij heeft voortgebracht, echt hele leuke diertjes, leuke kleuren en tekeningen.
Ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen. welk hengstje zouden jullie kiezen, en waarom?
En heeft iemand nog een suggestie voor een leuk ras (zonder problemen met een te groot veulen voor de merrie o.i.d.) voor ons ponytje?
Ik heb overigens topics gelezen over kruisingen met shetlanders en D pony's bijvoorbeeld, een groot deel van de reacties gingen over problemen voor de merrie, slechte verhoudingen van het veulen, het aanpassen van het veulen naar de baarmoeder van de merrie etc. meer informatie daarover is ook heel welkom, ik wil absoluut niet gaan rommelen en daarmee de veiligheid van één van de pony's op het spel zetten!

Edit: zodra ik de goede links heb gevonden van de dekhengstjes zal ik ze hier neerzetten, en ik zal ook even een goede foto van mijn ponytje opzoeken!
Link bovenste dekhengst: http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello
Onderste dekhengst staat op Marktplaats, even zoeken op 'ter dekking welsh a hengst' computer opent MP niet
foto van de merrie volgt nog