Is ie nou drachtig? Of toch een grasbuik?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cathyenbeau

Is ie nou drachtig? Of toch een grasbuik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 12:19

Dit is de verzorghaflinger van mn vriendin, een merrie met een best aparte bles;
Afbeelding
Ze staat in een gigantische wei, sinds 2 weken. Mijn vriendin mag haar van de boer inrijden. Maar het viel mij op dat ze wel een erg dikke buik had.
Afbeelding
Op de wei staat niet veel gras, en ze stond 2 weekjes geleden ook nog in een weitje. maarja, dan stond ze wel toevallig met een haflinger hengst. Dan denk ik weer bij mezelf van, ja het zou goed kunnen dat ze drachtig is. Ze staan nu met 5 andere ponys in de wei en dezelfde hengst staat er ook. Maar wat mij ook weer opviel, telkens als die hengst in haar buurt kwam stond ze te pissen (toen hadden we haar uit de weide gehaald) en als we haar weer in de wei zetten, dan moest ze niets van hem hebben. Verder als je op haar buik borsteld hapt hard naar je en doet haar oren plat in haar nek. Een foto van maken van haar uier was dan ook best lastig.
Afbeelding
Maar als ze toch drachtig is, kunnen we haar dan nog wel inrijden? Want we willen het veulen niet beschadigen..en een DA erbij halen is helaas geen optie,
En de boer zien we bijna nooit..

Maar als ze drachtig dan wel van deze knappe hengst!
Afbeelding

xMyrth

Re: Is ie nou drachtig? Of toch een grasbuik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:20

als je het zeker wilt weten kun je het beste de DA vragen ;)

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:22

Ik denk dat ze drachtig is

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Je pony bij een hengst in de wei zetten en je dan afvragen of ze drachtig is....Zou er kip in kippensoep zitten?

NoName126

Ik denk van niet

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:23

ja maar stel dat die hengst haar heeft gedekt, binnen twee weken krijg je geen enorme drachtige buik...

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:24

Ja als je een hengst bij merrie's gaat zetten dan vraag je om moeilijkheden.
maar ja dan moet het wel vorig jaar gebeurd zijn.

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:25

Is het de bedoeling dat ze drachtig is?
Of zet je er gewoon voor de lol een hengst bij?
Niet zo slim := .
Ik zou een dierenarts laten komen!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:26

precies, mocht ze ongewild zwanger zijn dan is het eigen schuld.
ik zou voor de zekerheid toch de DA vragen (ook al is het "geen optie"). het is fijn om wat zekerheid te hebben aangezien je haar in wilt gaan rijden. DA kost geld ja, maar wat wil je anders... paarden kosten geld :')

mokummertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:27

Hoe lang heeft ze bij die hengst gestaan? Stond ze vorig jaar ook al met die hengst, want in die paar weken wordt ze niet zo dik [hooguit door het gras]. Als ze steeds zo stond te plassen zou je denken dat ze hengstig was en dus [nog] niet drachtig. Het ligt er dus aan of ze drachtig is en hoe lang al of je we of niet kunt beginnen met inrijden. Even laten scannen door de veearts dus. Dan weet je het zeker.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:29

Als de hengst er 2 weken geleden bij stond kun je de dracht in iedergeval nog niet zien :+

cathyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 13:28

waarschijnlijk wil de eigenaar veulens fokken, het nl een Verzorgpony ten slotte. We hebben geen contact met de eigenaar, dus waarschijnlijk is het niet de bedoeling dat wij dan zonder te overleggen een dierenarts erbij gaan halen? De boer had twee weken geleden Verzorgpony en de hengst in de wei gebracht. Wij hebben dus geen flauw idee of ze eerder bij elkaar hebben gestaan, Wij hebben ook toen niet gevraagd of ze drachtig was van de hengst. (In het eerstegeval dachten we toen die uit de trailer kwam dat t een ruintje was, zo rustig. Maar later kwamen we erachter dat het een hengst was en dat ze de verzorgpony regelmatig gedekt heeft. Dan vraag ik me nog af van twee weken kun je toch niet een giga buik hebben en als ze hengstig is, dan is ze waarschijnlijk ook niet drachtig.. Waarschijnlijk weet de boer het ook of ze drachtig is of niet maar dan moeten we hem per toeval tegenkomen..En tja, nog iets waar we ons wat vanaf vragen, als de boer zei dat we haar in mochten rijden, dan had die toch wel gezegd of ze drachtig was ofniet? Of het is gewoon geen slimme boer die een paar ponys laat dekken omdat tie veulens leuk vind..

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:44

Mischien is het handig om de boer op te bellen of een keer bij hem langs te gaan?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:51

cathyenbeau schreef:
waarschijnlijk wil de eigenaar veulens fokken, het nl een Verzorgpony ten slotte. We hebben geen contact met de eigenaar, dus waarschijnlijk is het niet de bedoeling dat wij dan zonder te overleggen een dierenarts erbij gaan halen? De boer had twee weken geleden Verzorgpony en de hengst in de wei gebracht. Wij hebben dus geen flauw idee of ze eerder bij elkaar hebben gestaan, Wij hebben ook toen niet gevraagd of ze drachtig was van de hengst. (In het eerstegeval dachten we toen die uit de trailer kwam dat t een ruintje was, zo rustig. Maar later kwamen we erachter dat het een hengst was en dat ze de verzorgpony regelmatig gedekt heeft. Dan vraag ik me nog af van twee weken kun je toch niet een giga buik hebben en als ze hengstig is, dan is ze waarschijnlijk ook niet drachtig.. Waarschijnlijk weet de boer het ook of ze drachtig is of niet maar dan moeten we hem per toeval tegenkomen..En tja, nog iets waar we ons wat vanaf vragen, als de boer zei dat we haar in mochten rijden, dan had die toch wel gezegd of ze drachtig was ofniet? Of het is gewoon geen slimme boer die een paar ponys laat dekken omdat tie veulens leuk vind..

8)7 :=
Klinkt erg vaagjes allemaal :x

cathyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 15:56

De DA heeft de pony gescand, blijkt dus wel dat ze drachtig is, maar ze is nog maar net drachtig. Dus over hopelijk 10 maandjes loopt r een veulentje bij als het goed is

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:04

Dan is ze alsnog wel te dik :=