pony heel afstandig na de bevalling: trekt het weer bij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fientje80

pony heel afstandig na de bevalling: trekt het weer bij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 22:12

Hoi allemaal,
Ik kon er geen topic over vinden dus vandaar hier mijn verhaal. Een van mijn shetterdames heeft vandaag een merrieveulentje gekregen. Bevalling ging soepel en moeder en dochter maken het goed. Moeder heb ik drachtig gekocht en was tot dat moment (12 jaar) geen mensen gewend. Ik heb sinds nu mijn best gedaan om haar te laten wennen aan mensen en dat ging best goed. Ze kwam in de weide op me af en kon haar halster goed omkrijgen etc. sinds het veulen er is is het helemaal weg. Ze vind het niet goed als ik in de buurt kom bij haar en haar veulen, en loopt dus constant weg. Ook met een bak slobber kwam ze niet op me af.
Dit is mijn eerste veulen, dus ik weet niet hoe dit vervolgt, maar ik ben erg bang dat ik weer helemaal op nieuw kan beginnen. Trekt dit weer bij of moet ik nu een plan van aanpak gaan bedenken om te zorgen dat ze niet weer totaal mensenvreemd wordt?
Alvast bedankt voor de tips!

Muzefee

Re: pony heel afstandig na de bevalling: trekt het weer bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:36

Verwacht dat het op den duur wel bijtrekt. Het is jammer dat je je veulen niet aan wat dingen kan wennen, maar dit kan later ook wel. Belangrijk is dat de merrie niet in de stress schiet, ze moet zich niet opgejaagd gaan voelen. Ze beschermd immers haar veulen. :) Dit zal misschien de eerste week zo intensief zijn en langzaamaan, naarmate het veulen meer op onderzoek uit gaat, wel minder worden en verwacht dat je merrie dan ook wel weer toegankelijker zal zijn.

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 22:55

Gelukkig, je berichtje stelt me wel gerust! :) we wachten af!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:57

ik ga daar in mee. De merrie haar natuur gedrag komt naar boven, gepaard met al haar moederlijke hormonen. Zorg dat je regelmatig aanwezig bent, maar dring je niet op. Laat voorlopig de merrie en haar veulen de afstand bepalen. Grote kans dat die uk je dadelijk lekker tegemoet komt terwijl moeders zich er niet meer druk om maakt.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:06

ik heb ook zo een merrietje lopen nu. Ze is heel agressief naar ons toe,ze beschermt haar veulen.
Ukje is gelukkig heel nieuwsgierig en nu ze in de wei lopen,en mama ze al eens uit het oog verliest,komt ze lekker naar me toe.
In de stal gaat het niet,dan is de merrie in staat op me te springen.
Je opdringen heeft geen zin,maar ik blijf wel volhouden en me in de buurt houden. Het betert heus wel.
Dit veulen is btw een dikke 3 weken oud nu,en nu begint het echt wat te beteren.

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 15:35

Het begint gelukkig nu al te verbeteren! Mams komt graag even een snoepje halen maar het veulen aanraken mag nog niet. Ik heb er nu toch wel vertrouwen in dat het weer goed komt!

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:40

Ik denk dat de moeder zelf even de tijd wilt met haar veulen, komt vast wel goed met de tijd ! :)