Exterieurbeoordeling gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Merel_Brit

Exterieurbeoordeling gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 19:45

Omdat ik erg benieuwd ben hoe mijn merrie nou eigenlijk in elkaar zit dacht ik, ik vraag het bokt :Y) Van verschillende mensen hoor ik dat ze best aardig gebouwd is. Eigenlijk wilde ik haar opgeven voor een thuiskeuring maar momenteel staat ze op rust ivm een lichte blessure. Dit stel ik dus nog even uit. Ik heb geen illusies dat ze sterwaardig is, maar zou graag weten waar volgens jullie haar sterke en zwakke punten liggen. Ze heeft met de aankoopkeuring anderhalf jaar geleden alle röntgenfoto's voor een eventuele prok keuring met glans doorlopen.

Paspoortje:
Avenier
Merrie
KWPN
1.69 m
Trento B x Katell http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1493240
juli 2005, bijna 8 dus

Ik vind het erg leuk om meer te weten te komen over haar exterieur maar ook over een goed exterieur algemeen. Ik ga naar de oefenavonden voor de keuringen en ook de keuring zelf is altijd leuk om te bezoeken. Wellicht heeft iemand nog meer tips of leuke uitjes waar ik meer kennis kan vergaren?

Afbeelding
Afbeelding

Merel_Brit

Re: Exterieurbeoordeling gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 08:51

niemand die durft? -O-

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:03

De foto's zijn best wel verschillend, op de eerste foto lijkt ze veel meer bloed te tonen dan op de tweede!. Maar je hebt een rijtypisch gebouwd paard met een goede schouder erin, mooie lange schoft ook en het beenwerk lijkt wel correct. Op de onderste foto lijkt ze wat gezonken in de rug, op de bovenste foto vind ik dat ze wat meer nek zou mogen hebben en iets meer front, tenminste voor een dressuur gefokt paard.

Op Horsetelex staat haar afstamming denk ik niet geheel volledig? Leuk dat je je verdiept in exterieurkennis ed. Ken je het nieuwe boekje van het KWPN? Het is een beetje saai, maar wel duidelijk. Het heet : Het KWPN- paard, selecteren om te presteren.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 09:23

Bedankt!

Op de eerste foto stond ze pas 2 weken op rust, op de laatste 6 en ondertussen op de wei.
Ik kon op Horsetelex enkel haar vader en opa vinden, de andere paarden moest ik zelf toevoegen. Dat is met haar moeder gelukt, maar verder lukte het me niet erg. moeders moeder is een volle OX dacht ik. (amerikaans volbloed?)

Ik ga eens op zoek naar het boekje van het KWPN. Bedankt voor de tip.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:54

Merel_Brit schreef:
Bedankt!

Op de eerste foto stond ze pas 2 weken op rust, op de laatste 6 en ondertussen op de wei.
Ik kon op Horsetelex enkel haar vader en opa vinden, de andere paarden moest ik zelf toevoegen. Dat is met haar moeder gelukt, maar verder lukte het me niet erg. moeders moeder is een volle OX dacht ik. (amerikaans volbloed?)

Ik ga eens op zoek naar het boekje van het KWPN. Bedankt voor de tip.

OX is Arabisch volbloed. XX is Engels Volbloed(ongeacht of deze in Engeland of elders geboren is) X is Anglo Arabisch volbloed.

Arabisch volbloed in een van de eerste 3 generaties zou ik niet verwachten als ik dit paard zie maar alles kan.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 17:40

In de war met een ander paard. Moeders moeder is VRM. Ik kan dat niet toevoegen in de horsetelex, daarom ging het toen fout. Weet iemand welk stamboek dat is? Ik kan enkel iets over een hulpstamboek vinden van het KWPN, maar het lijkt me dat dit ook gewoon een naam heeft. Of is dit paard/stamboek dan niet bekend bij het KWPN?

Edit: ik ben aan het puzzelen geweest op albreedpedigree. Hier kwam ik een eind. ik heb bij moeder Standardbred ingevuld omdat ik gok dat ze dat ook is, maar dat hoeft dus allemaal niet te kloppen. http://www.allbreedpedigree.com/avenier

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:34

Leuk paard.
Aardige bovenlijn maar helaas mist er een kap op de hals. Hele mooie lange nek op het paard.
Mindere punten (imo) zijn dat haar schouder zeer steil oogt en ook staat ze redelijk steil gekoot. Ook het achterbeen staat wat weinig gehoekt.
Ik denk dat ze hierdoor al met al niet zo heel makkelijk is uit te zitten immers de schokbrekers staan wat recht. Hals is wel functioneel (mooie keeluitsnijding) dus ze zal wel prettig in de mond zijn.
Paard mocht in zijn geheel wat meer 'bloed'-uistraling hebben, maar dat kan ook aan het moment van de foto's liggen.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 18:33

Dat je dat kunt zien aan haar bouw! Je hebt helemaal gelijk. Ze is prettig in de mond, en door mij lastig uit te zitten omdat ze vering mist in haar draf.
Sportfokker zei dat ze een goede schouder heeft, Dees zou liever een wat schuinere schouder zien. Voor een allround paard, wat is beter en waarom? ik weet dat een dressuurpaard liever een wat schuinere schouder wil hebben ivm ruimte in de gangen (toch?)
Wanneer heeft een paard meer "bloed?" Ik denk dat snel aan volbloed/Arabier en dus een slank/heet paard om te zien.

Dit is een oudere foto. Deze is een jaar oud. Hier mist ze nog een stuk meer bespiering op de achterhand, maar geeft misschien een beter beeld hoe ze is omdat de eerste 2 foto`s inderdaad zo veel verschillen. Ik heb voor die 2 gekozen omdat ze het meest recent waren.
Afbeelding