kunne haflingers springgefokt zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annotje

kunne haflingers springgefokt zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 22:45

hallo,

vraagje na een discusie

kunnen haflingers springgefokt zijn?

Anoniem

Re: kunne haflingers springgefokt zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:08

Een haflinger wordt niet dressuur of springgefokt zoals bij kwpner. Een haflinger wordt gefokt met als doel een betrouwbaar en veelzijdig paard :)

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:32

Maar onder de haflingers zijn er die wel heel goed kunnen springen. *\o/*
Mijn merrie is wel een springtalentje maar dat ligt niet aan het springgericht gefokt te zijn. :j

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:35

Nee dat kan niet.
Al zijn de huidige Haflingers wel veel sportgefokt (luxer, hoger op de benen, meer stokmaat) wat ik overigens enorm zonde vind van het ras (Waar is de boer van achter en de prinses van voor? Het zijn inmiddels "palomino" kleurige sportponies geworden.. :n )
Maar dat is een andere discussie.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:40

Goed gezegd barbalala. Volledig mee eens.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:44

Oh dat verbaasd me, hoor normaliter alleen maar mensen die pro-modern zijn. "Leuk" dat er meerdere mensen zijn die het zonde vinden :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:46

Ik snap alleen dat palomino gekleurde niet zo goed. Een moderne Haflinger heeft nog steeds dezelfde kleurvarianten als de oudere. Ik vind zowel mijn moderne als mijn ouderwetse prachtige dieren.

Maar om even de op vraag van TS terug te komen: nee dat kan inderdaad niet. Ze worden net gefokt voor hun veelzijdigheid en goede karakter :j

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:47

Ik weet niet of ze springgefokt kunnen worden. Weet wel dat de mijne erg veelzijdigheid is, en als we springen is het oren erop, nek erop, gas en vliegen over de hindernissen heen!! Merk ook aan haar dat ze springen veeel leuker vind als dressuur...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:51

BarbaLala schreef:
Oh dat verbaasd me, hoor normaliter alleen maar mensen die pro-modern zijn. "Leuk" dat er meerdere mensen zijn die het zonde vinden :)

Hier nog iemand die het zonde vindt! En dat geldt niet alleen voor Haflingers, zelfde geldt (voor mij dan) ook voor Friezen en alle andere robuuste rassen die zo ongeveer in sportpaarden veranderen :n

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 12:00

Kirsha schreef:
BarbaLala schreef:

Hier nog iemand die het zonde vindt! En dat geldt niet alleen voor Haflingers, zelfde geldt (voor mij dan) ook voor Friezen en alle andere robuuste rassen die zo ongeveer in sportpaarden veranderen :n

Ja, voor andere rassen evengoed inderdaad :j

(Dat palomino stond daarom ook tussen aanhalingstekens Ine.)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:08

nog even en dan hebben we ook hypermoderne knollen..... en idd ook voor de andere rassen is het zonde. we hebben toch genoeg sportgefokte paarden????????

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:22

Ja maar... ik wil helemaal geen hypermodern paard... ik wil gewoon een lekkere lompe knol :')

annotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 15:30

bedankt voor jullie antwoorden, ik hoop dat dit bij de discusie met een vriendin helpen ;)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:31

BarbaLala schreef:
Nee dat kan niet.
Al zijn de huidige Haflingers wel veel sportgefokt (luxer, hoger op de benen, meer stokmaat) wat ik overigens enorm zonde vind van het ras (Waar is de boer van achter en de prinses van voor? Het zijn inmiddels "palomino" kleurige sportponies geworden.. :n )

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Helemaal mee eens! Eeuwig zonde!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:35

Eerlijk gezegd vind ik de sportgefokte Hafjes wel erg leuk..
Het zijn gewoon mooie pony's, en als ze dan ook nog wat "sierlijker" gebouwd zijn, zijn ze ook nog eens geschikter voor de sport.
Maargoed, het gaat dan wel ten koste van het "oorspronkelijke" ras. En dat is ook jammer natuurlijk..

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:37

Die van mij is anders het oude ras haflinger en net zo goed sportpony geweest als het nieuwe ras hoor :D
Het is inderdaad wel erg jammer dat door het fokken van het nieuwe ras met die nieuwe bouw, dat het oude ras langzaam verloren gaat..... :x
idd, de nieuwe haflingers zijn wel errug mooi *\o/*

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:37

BarbaLala schreef:
Nee dat kan niet.

_/-\o_ _/-\o_ amen

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:44

Nee haflingers, Tinkers, fjorden en friezen kunnen niet springgefokt worden, dat is voornamelijk bij het KWPN zo.

Ook ik vind het jammer dat de robuustere rassen steeds ranker gefokt worden voor de sport.
Wil ik een sportpony ga ik wel kijken bij het NRPS.
Maar ik wil een stevige, coole, pony.
Maar helaas zet de trend zich door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:50

Het probleem wat ik vaak zie is dat men een ouderwetse tank denkt te hebben maar in feite zijn veel veel te dik ;) als mijn haf 100 kilo te zwaar is is die ook "ouderwets" .

Een gezonde bespierde moderne haf is echt geen iel poppetje!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:51

Yvank_ schreef:
Het probleem wat ik vaak zie is dat men een ouderwetse tank denkt te hebben maar in feite zijn veel veel te dik ;) als mijn haf 100 kilo te zwaar is is die ook "ouderwets" .

Een gezonde bespierde moderne haf is echt geen iel poppetje!

Precies!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:58

En het probleem wat ik vaak zie is dat mensen een oud type als te dik bestempelen, juist doordat ze zo rond gebouwd zijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:42

Dat is dikke onzin.. Een ouderwetse is absoluut niet dik of rond gebouwd. Maar kort en in het vierkantsmodel ipv langer en in het rechthoeks model. Dat is een wezenlijk verschil.

Mijn ouder type haflinger, zoals te zien in 4 kantsmodel en alles wat korter. En hier te zwaar maargoed dit was kort voor ze overleden is en was toen al 'met pensioen'
Afbeelding

En mijn huidige moderne haf. In rechthoeksmodel en alles is wat langer, langere rug, langere hals, langere benen. Maar een iel palomino kleurige nrps? Nee hoor dat valt alles nog reuze mee. Ik vind dat 9 van de 10 waarbij dat gezegd wordt gewoon veelal nog jonge en of onbespierde paarden zijn.
Afbeelding

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:26

Helemaal mee eens Yvanka :j Het enige jammere vindt ik dat de ''extreme appelbillen'' vaak wegvallen bij het nieuwe model. Wel vindt ik het veel mooier dat ze hoger op de benen staan, en natuurlijk is de hogere schofthoogte alleen maar mooi. Ik vindt zowel de ''oude'' als sportgefokte haflinger erg mooi mits niet te dik en goed gespierd.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:33

Jammer dat je zo rigoureus reageert met "dikke onzin".
Het is wel mijn ervaring, en dat is geen onzin.

Denk niet dat je kan oordelen over andermans ervaringen, en het dus als onzin bestempelen. ;)

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:38

Mijn ervaring is ook dat mensen vaak zelf niet zien dat hun paard eigenlijk overgewicht heeft. Toen ik met mijn merrie in de kliniek was voor haar pezen moest ze ook gewogen worden. Ze woog toen 460 kg en er zou nog wel een aantal kilo af mogen volgens de arts. Mel was toen helemaal niet zichtbaar te dik, maar gewoon goed gevuld. Bij het ouderwetse type valt het wellicht minder op als er wat kilo's teveel aan zitten omdat het niet alleen op plaatsen als de buik gaat ophopen. Ben wel heel erg benieuwd hoe volgens jou een correct ouder type haflinger er dan uit moet zien.