Allergische reactie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lando2

Allergische reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 14:34

Hallo,

Ik wilde even kijken of 1 jullie misschien dit al ooit heeft meegemaakt. Mijn merrie is voor 13 mei uitgeteld. Tot nu is er geen enkel probleem geweest, merrie krijgt al enkele maanden merriebrok bij haar gewone voer. Heeft alle inentingen gehad en is normaal ontwormd.
Gisterenavond was er nog niks bijzonders, paard At goed, mooi rond en gezond.
Maar vanmorgen toen ik op stal kwam kreeg ik bijna een hartverzakking. Merrie had een volledig gezwollen hoofd, vooral de lippen en de ogen. Hoewel de lippen toch het spectaculairst waren.
Toen was ik uiteraard al naar de dierenarts aan het bellen. Mijn vriend ging de stal in en toen zagen we dat haar vulva ook enorm gezwollen was, niet alsof ze moet bevallen, maar echt oedemen, het steekt voorbij haar staart.
De dierenarts had dit wel ooit gezien bij een paard wat niet drachtig was, alleen zo een gezwollen vulva had hij nooit gezien.
Hij heeft eerst contact opgenomen met het veterinair centrum in someren en in overleg heeft ze dan cortisonen gekregen, dit zou maar eenmalig mogen omdat je daarmee de bevalling kan versnellen. In someren zagen ze geen reden om haar nu al te brengen, hoewel ik al klaar stond om te vertrekken. Nu hebben we afgesproken dat als er om 16 uur geen verbetering dat ze alsnog kan gaan.
De merrie zelf voelt zich overigens niet slecht, ze eet goed, ik heb haar wel alleen hooi gegeven, en ze gaat gewoon naar buiten. Wel was ze wat tachycard met een pols rond de 70 maar dit wijt de dierenarts ook aan de allergische reactie. Ze had ook geen verhoging, en het veulen is heel actief.

Nicole288

Re: Allergische reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:46

Bij een drachtige merrie heb ik het nooit gezien, maar zo'n reactie kan natuurlijk ieder paard krijgen, ik denk dat de oorzaak ook los zal staan van de dracht? Mijn ruin heeft het een keer gehad, schrok me idd ook rot, zijn ogen en vooral neus/mond was gewoon 2 keer zo dik als normaal. Kon door van alles komen, iets in het voer, een insectensteek, konden ze niets over zeggen.
Hij heeft toen ook 1 prik gehad en ik moest zijn hooi hoog voeren (in een hooinet en buiten in een kruiwagen) want met het hoofd helemaal naar de grond stroomt helemaal al het vocht er naartoe.
Ik hoop voor je dat het een kwestie van domweg afwachten is tot het weer afneemt. Geen idee of baby daar iets van meekrijgt, konden ze daar ook niets over zeggen?

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 14:53

Dierenarts denk idd ook dat het los van de dracht staat, maar ik ben altijd al zo ongerust, nu natuurlijk nog meer. Voor het veulen zegt de dierenarts ook dat het vermoedelijk niet veel kwaad kan. Maar ik dacht onmiddellijk aan zwangerschapsvergiftiging ofzo, nu weet ik niet eens of dat kan bij een paard, maar dan zou ze toch ook zieker zijn denk ik zo?? Ik ben waarschijnlijk een doemdenker!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:13

Het ziet er spectaculair uit, maar ga niet doemdenken (dat antwoord helpt niet, dat snap ik wel ;) ) Als Someren geen reden voor paniek zag, dan zou ik daar op afgaan. Ik heb zelf deze symptomen nog nooit horen noemen door mensen waarbij er iets mis ging in de dracht. Ik denk dat je het met ieder paard kunt hebben en dat die van jou daarnaast 'toevallig' ook nog drachtig is. Houd contact met je DA en stel gewoon alle vragen die bij je opkomen, geen een vraag is dom, paar keer hetzelfde vragen ook niet, het gaat ook deels om jouw geruststelling.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 15:42

Ik moet om 16uur naar de dierenarts bellen en om18 uur komt hij zelf kijken, ik heb zelf de indruk dat het Hoofd en dan vooral de mond beter is, paard voelt zich nog steeds prima, kwam net in galop door de de wei naar mij toe. Vulva heb ik al een paar keer gekoeld met water, dit vind de merrie wel fijn denk ik, staat braaf te wachten tot ik stop.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:44

Mijn paard heeft dit ook gehad maar was niet drachtig. Ik heb gelijk de DA gebeld welke een injectie hebben gegeven om de allergische reactie de minderen. Echt precies dezelfde klachten als die jij beschrijft. Het heeft meer dan 24u geduurd voordat alles weg was getrokken. Tot vandaag de dag onduidelijk wat het geweest is.

Succe ermee!

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 02:38

Een van mijn paarden heeft dit ooit gehad. Was niet drachtig op dat moment wel.
Ogen en lippen waren volledig opgezwollen. Weet niet waardoor dat kwam maar hoogstwaarschijnlijk een allergische reactie op iets wat in het hooi of stro zat.
De dierenarts is toen geweest maar het was toen al een pak minder gezwollen en hij heeft daar toen verder ook niets mee gedaan.