[TI] (opbouw) weidegang voor Tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hinke_1985

(opbouw) weidegang voor Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 10:29

Het voorjaar is begonnen, het gras begint te groeien, en dan?

Mijn tinker is 5 jaar en wordt niet heel intensief gebruikt (ong. 4 keer in de week rijden/grondwerken) Ze staat nu op een grote zandpaddock met 3 andere paarden en 's ochtend en 's avonds krijgen ze met z'n vieren een kruiwagen droge voordroog. Ze staan op het moment weer lekker 24 uur per dag buiten en komen alleen naar binnen om hun krachtvoer te eten. Voor mijn paardje is dit meer voor de sier, met haar handje muesli en een wortel, dan dat ze echt veel krachtvoer te eten krijgt op dat moment.

Wat ik me nu dus afvraag, wat zou voor aankomend weideseizoen het beste zijn?

De weide op met de 3 andere paarden, op een bemest land, is in mijn ogen vragen om problemen. M'n paardje groeit al van de kleinste hoeveelheden goed voer. Volledig op de weide zal er dan ook voor zorgen dat ze dicht groeit, helemaal gezien ons relaxte bewegingspatroon.

Mogelijkheid is gedeeltelijk op het gras met de anderen, gedeeltelijk alleen in de zandpaddock, maar hoeveel uren op het 1 en hoeveel uren op het ander zouden jullie doen? Vorig jaar stond ze 's nachts binnen met een heel klein netje hooi. De dierenarts zei toen dat ze dat eigenlijk niet eens nodig had, maar om haar nu een nacht zonder wat te plukken te hebben op stal neer te zetten... Daar zit ik nu dus ook mee: Ik kan haar 'snachts op de paddock zetten, maar hoe zit het dan met bijvoeren? Ook voordroog zet natuurlijk wel aan, net als grasjes op de wei...

Kortom, ik weet het even niet meer.

Wat zouden jullie als mede tinkereigenaren adviseren, wat zijn jullie ervaringen op dit vlak?

8nnemiek

Re: (opbouw) weidegang voor Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:36

Mijn tinker gaat de wei op met graaskorf in het begin. Dat werkte vorig jaar heel goed, dus dat doe ik dit jaar ook weer zo.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:38

Ja inderdaad met graaskorf. Halve dagen wel en halve dagen niet.

En anders de halve dagen in de paddock stro geven aan je paardje of graszaadhooi, puur voor de buikvulling.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:42

Hier maaien we de boel eerst voor de koeien , laten het 1-2 weken groeien en dan gaan ze er pas op.
1e dag een paar uurtjes , 2e dag iets langer en binnen een week staan ze er de hele dag op.

hinke_1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 10:54

Maar Chantal, groeien ze dan niet alsnog dicht van al dat lekkere gras ondanks de opbouw?

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:36

Nee , hou ze op kleinere stukjes .... en ik heb er 4 rondlopen( straks 5 ) en kom aan het eind van de zomer echt wel gras tekort hoor , maar dan voer ik hooi bij ... zolang ze maar lekker buiten kunnen lopen...

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:41

Zei je da dat, dat ze eigenlijk geen hooi nodig had?
Paardenmaag is gebouwd om 16u p dag te eten en dat te verwerken. Dus geen hooi voor de nacht lijkt me vragen om problemen
Doe t dan in een hooinet met kleine maas, dat ze er wat meer moeite voor moet doen.

Hier bouwen we t weide seizoen op met uurtje en na paar dagen dat gedaan te hebben 2 uurtjes enz enz. Ik doe er wel langer over eerdat ze fulltime op t gras staan. Helemaal met de koude nachten en zonnige dagen. Dan is t gras puur vergif.
Ik bouw dus altijd in de avonduren op.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:13

8nnemiek schreef:
Mijn tinker gaat de wei op met graaskorf in het begin. Dat werkte vorig jaar heel goed, dus dat doe ik dit jaar ook weer zo.

Wilde ik net schrijven, mijn haf en tink ook gewoon met graaskorf.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 15:15

Mijn tinker is met de rest van stal iedere dag een uurtje langer de wei op gegaan.
Nu staat ze sinds vrijdag dag en nacht buiten.
Heb haar voor het opbouwen al wel aan het gras laten wennen. D.m.v. aan de hand grazen of iedere dag even de wei op.

hinke_1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 11:33

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Inderdaad, dat zei de DA echt. Ik heb toen vervolgens zelf maar bij de EJ zo'n heel fijnmazig netje gekocht, dat kreeg ze dan inderdaad voor de nacht.

Graaskorf wordt regelmatig genoemd, misschien is dat nog wat.

Als ze op het land zou komen, zou ik het sowieso opbouwen, maar opbouwen, dat is het niet. Het gaat mij meer om de periode daarna. Dan staan ze daar op de wei, met z'n vieren. Elke dag groeit het gras, elke dag vreet ze zich vol. Op een klein stukje was op mijn vorige pensionstal ook, met strookbegrazing, elke dag een stukje erbij, maar dan nog groeit ze ontzettend.

Ik begreep van Chantal al dat ze haar paardjes op een klein stukje had, maar hoe klein is klein en hoe royaal staat de rest van jullie?

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:18

Heb nooit aan opbouwen ofzo gedaan eigenlijk...... Maar ja ik ben ook wel gezegend met een paard die extreem snel mager wordt.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:59

mijn tinker gaat nu 1 uur per dag in de wei. We hebben een (te) goed bemeste wei en het gras is nu al ruim 10 cm hoog. Verder krijgt hij de hele dag hooi in de paddok. binnen kort gaan ze bij ons het gras maaien. En dan mag hij er een dag deel in.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:46

Ted gaat met een graskorf de verse wei op straks, nu loopt hij zonder korf omdat het gras heeeel kort is en dit bij hem ook goed gaat.
Hij wordt vaak wat gaskoliekerig met vers lang gras vandaar de korf, en voor zijn maag is het ook beter.
Ik kan aan hem goed zien wanneer hij te veel of net aan genoeg heeft dan zet ik hem op de paddock.
Whis die heeft nergens geen last van, dus die kan zonder korf(snap ze toch niet hoe ze met korf moet eten)
Voordeel hier is dat ze ook nog hooi eten dus al een beetje vol zitten daarvan.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:45

Ze krijgen onbeperkt hooi het hele jaar door , ze eten de hele winter ook wat gras.
Op de track en op de winterweide.
Sinds 3 weken weer op t verse gras. (Niet bemest met drijfmest daar sta ik niet achter maar 15/15/15)

Maar voor t eerst doen we aan strookbegrazing..
Dagelijks een extra strook van 5x ? En dat krijgen ze niet op met zijn drieën ..
Voorheen ook ingrazen, paar uur per dag opbouwen en indien nodig een graasmasker..

Ze eten behoorlijk efficiënt moet ik zeggen.
In de middag gaan ze zelf struinen, hooi eten, op de track scharrelen ..
En voor de avond krijgen ze nog wat grasmix met omega olie en wat korrels marstall force.
Dan staan ze s nachts in de paddock/ rijbak met onbeperkt hooi..
Merk dat onze paarden geen vreters zijn, misschien omdat er genoeg hooi staat ?
Ze doseren zelf prima hun eet behoefte en zijn absoluut niet te zwaar..

Tot op heden bevalt strook begrazing ons goed.!! Succes

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:16

Mijne staan zomer en winter 24/7 buiten, krijgen dus in de winter hooi (want dan is het grasland verlopen), en circa een week geleden het naastgelegen stukje onbelopen (dus heeft wel gras op kunnen groeien) weide deels er bij getrokken. Deels! Dus niet meteen alles, gewoon een strook er van, en verder nog wat hooi bijvoeren.

Ze staan dus nog deels op het het platgetrapte aardeland, en via strookbegrazing trekken we geleidelijk het naastgelegen stuk weiland er bij.

Zodra de stroken "op" zijn en ik met het prikpaaltjes/draad verzetten dus tot aan de buitenheining gevorderd ben, wordt het zwartgelopen stuk afgebakend (en omgehaald en ingezaaid) en krijgen ze geen hooi meer bijgevoerd, want beginnen we aan een volgend stuk zo schraal mogelijk, eerst door de Dexter koeien (of andere, veel grotere paardengroep) afgegraasd grasland. Daar gaan we als dat vrijwel kaal is ook weer opschuiven met strip/strookbegrazing.

Ik heb een Tink x Fries van 8 jaar, en een Fries x Tuiger van 4 jaar, die eerste wordt al moddervet van 5 happen gras, vandaar een zeer karige stripbegrazing! Er komt dus niet elke dag een strookje bij, eerder om de dag (want het gras op het door hen reeds begraasde deel is er natuurlijk ook nog, dat gras staat daarom ook niet stil...)