waarom zijn dravers zo goedkoop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

finnens

waarom zijn dravers zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 14:32

Hallo :wave:

Ik vraag me al een hele tijd af waarom dravers zo goed koop zijn vergeleken veel ander paarden/pony's.
Als je op Marktplaats of Bokt markt kijkt gaan veel dravers gewoon weg voor 800/900 euro.
Ik zie ook vaak bij gevraagd advertentie's staan dat mensen veel paarden rassen leuk vinden, behalve (bijv.) koudbloeden of Dravers. Waarom? Wat is er niet leuk aan Dravers?
En als je op zoek bent naar een leuk recreatie paard, zouden jullie dan een Draver aanraden? en waarom wel/niet?

Ik ben erg benieuwd naar jullie antwoord(en), Ik weet zelf namenlijk niks van Dravers ;)

Merlesophie

Re: waarom zijn dravers zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 14:33

ik ben ook wel benieuwd
waarom dravers zo goedkoop zijn
ik zag er laatst nog een voor 650

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 14:35

ik denk omdat de meeste mensen meer dressuurmatig of willen springen en dan denken ze dat het niet gaat/kan/mogelijk is bij een draver.
de prijs daalt hierdoor..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 14:36

omdat de dravers maar 1 ding geleerd hebben en dat is draven, dus rijtechnisch is ze zo goed als nix geleerd

zijn veelal op karakter gefokt, dus genetisch ook niet echt aanleg om rondjes in de bak te lopen

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 14:37

Omdat het paard niet (meer) geschikt is voor het doel waar hij voor gefokt is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 14:38

Omdat ze zijn gefokt om te draven dus de bijvoorbeeld galop kan heel lastig zijn, maar het ligt er ook aan hoe het paard in gereden is enzo.
Ik ken eigenlijk ook geen draver die heel hoog dressuur loopt of op hoog niveau springt, meestal zijn ze 'gewoon' recreatiepaarden.
Ik heb een draver als verzorgpaard, heel lief dier, ik denk ook dat het een beetje met smaak te maken heeft.
Sommige vinden haflingers prachtig en sommige vinden ze tien keer niks

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 14:40

Maar ik zie ook vaak in advertentie's staan dat het paard braaf is onder het zadel, super beginners paard is enz enz. En die gaan vaak ook voor 900 weg..
Als ze 'normaal' ingereden zijn, kun je er dan ook geen leuk 'wedstrijd paard' van maken? Niet dat ik een Draver wil of wedstrijden rijd, maar ik ben gewoon benieuwd :D
Ik vraag het me al een hele tijd af!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 14:42

tuurlijk zetten ze er dat soort dingen bij anders is ie helemaal niet verkoop baar, en grote kans dat op zo'n praatje een beginner af komt die weinig tot geen kennis heeft (dus beginner is) die in dat soort praatjes trappen...

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 14:43

Ligt gewoon aan de verkoper.

Bedoel er staat er 1 op de voor pagina en die stopt met de sport.. ja wil je er dan nog 3000 voor vragen , eer dat je dan een paard heb verkocht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 14:43

Het ligt er denk ik aan op welk niveau je ga rijden, ik heb namelijk nog nooit een draver in Z1, Z2 of hoger zien lopen, maar er zullen er vast wel zijn die een L1 proef lopen.
Ze zijn niet gefokt om bijvoorbeeld dressuur mee te rijden, maar om te draven.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 14:46

Dat klopt, ze hebben denk ik ook minder de bouw voor hoog dressuren en springen. Net zo als dat je minder vaak koudbloeden in de Z ziet lopen als bijvoorbeeld KWPN'ers.
Ze lijken mij voor Endurance wel erg geschikt, of zit ik daar helemaal fout mee?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 14:49

speurneusc schreef:
tuurlijk zetten ze er dat soort dingen bij anders is ie helemaal niet verkoop baar, en grote kans dat op zo'n praatje een beginner af komt die weinig tot geen kennis heeft (dus beginner is) die in dat soort praatjes trappen...

Ja dat zal het zijn

Een draver in training in waanzinnig duur, elke maand dat ie niet verkocht is....kaching.

Simpel, meer aanbod dan vraag. Paarden in het algemeen op het moment en de draver heeft het nadeel van vele vooroordelen.
En niet iedereen wil rondjes in een bak rijden, zijn prima paarden voor vele doeleinden en vele typen mensen.
Doorgaans heel allround, maar dat verschilt (net zoals in elk ras) per paard.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 14:54

Dravers zijn leuk maar het blijft een draver.
Leuk voor recreatie maar niet gemaakt voor hoge dressuur of springen.
Endurance zijn ze beter in.
Verder zijn het over het algemeen erg voorwaarts en kunnen heet zijn, ze zijn gefokt om te winnen.
Ook de stokmaat speelt een rol, de meeste mensen vinden ze te klein die een paard zoeken.
Mijn ervaring is verder dat ze wel heel stabiel zijn en niet zo snel bokken of steigeren.
Altijd uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Verder zijn het wel lieve en gezonde paarden, mankeren minder op de benen dan de meeste Kwpn-ers.
Maar ik denk als je handig bent met vlotte paarden en er dresuurmatig niet te hoge eisen aan stelt er voor weinig geld een leuk paard aan hebt.
Veel dravers staan in training, wat veel geld kost.
Dus elke maand dat zo'n paard blijft staan kost misschien wel meer dan dat hij gaat opbrengen in de verkoop.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 15:27

De dravers worden in grote getalen gefokt maar velen zijn niet goed genoeg voor de echt grote prijzen. Die lopen dus een jaartje of twee hun koersjes en zijn dan 4-5 jaar oud als ze niet voldoende goed zijn om verder aan te houden. Die dravers komen dan beschikbaar voor de recreant. Er zijn er veel van en de vraag naar dravers die niet voldoende goed zijn, is eigenlijk maar klein.
Dat er weinig vraag naar dravers is heeft vooral met hun maat en hun beweging te maken. Ze zijn vrijwel nooit groter dan 1.63m. en echt stevig van bouw zijn ze ook eigenlijk niet. Daarnaast lopen ze voor echt sportgebruik (dressuur/springen) eigenlijk veel te typisch waardoor ze simpelweg voor de sport niet geschikt zijn. Sommigen heus wel, maar lang niet allemaal. Nou ja, en dan is er nog een deel dat ook nog helemaal niet zo braaf is en zich maar moeilijk om laat scholen naar rijpaard.

Kortom: veel aanbod en weinig vraag. Typische marktwerking dat de prijs dus relatief laag is.
Ik vind persoonlijk 800 euro voor een draver nog te duur. In mijn regio (nabij drafbaan) kun je ze af en toe zelfs gratis meenemen.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 16:20

Bedankt allemaal, het is me nu al een stuk duidelijker! :j

ilsechanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 16:25

het ligt aan de verkoper... want de meeste dravers kunnen gewoon galopperen en in de dressuur sprort tegen komen en de meeste kunnen ook best goed springen.
ik heb zelf ook een draver en die was niet 900 euro en ook gewooon duurder :) dus ligt aan de eigennaar waarom hij zo goedkoop is...

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 16:42

Mijn verzorgpaard is een draver, gelijk ook de eerste draver die ik reed in mijn leven. Ik schrok me een ongeluk van van haar tempo in de draf. Ze wordt vooral gebruikt om lekker door het bos te rijden en af en toe een rondje in de bak. Ze kan wel wijken en schouder binnenwaards, maar dat moet ieder paard volgensmij wel kunnen? Galop zit er ook op, en hoe!

Maar ze is inderdaad niet echt een paardje voor de dressuur, springen met haar lijkt me ook niet zo'n goed idee. Dus ja, paard dat vaak niet verder komt dan recreatiedier? Ook worden ze veel gefokt, waarna er veel afvallen die het niet goed genoeg doen op de baan. Dan kunnen ze eigenlijk maar 1 ding; hard draven. Duurde bij mij ook even voor ik de rem had gevonden hoor :=

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 16:56

ilsechanel schreef:
het ligt aan de verkoper... want de meeste dravers kunnen gewoon galopperen en in de dressuur sprort tegen komen en de meeste kunnen ook best goed springen.
ik heb zelf ook een draver en die was niet 900 euro en ook gewooon duurder :) dus ligt aan de eigennaar waarom hij zo goedkoop is...

Of het ligt aan de koper? :D
Je bent er nog altijd zelf bij als je 900 euro of meer betaalt voor een draver.
Die verkoper heeft gewoon mazzel gehad.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 16:57

trainingsstal is inderdaad duur(400 euro in de maand als ik het me goed herinner), de draver die wij kochten kwam ook van zo'n stal. de eigenaren zag ie nooit want t was maar een ding om geld te verdienen. mensen van de stal waren erg positief over m (en terecht). ze zijn inderdaad wel wat hierboven staat. heb alleen nog niet gelezen hoe werkwillig en rustig ze zijn. mn moeder rijdt samen met een gehandicapt meisje op ze. en dan stappen ze aan een los teugeltje door een druk bos. ze zijn enorm gevoelig, wij vergelijken ze met bordercollies

ilsechanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:22

Dees schreef:
ilsechanel schreef:

Of het ligt aan de koper? :D
Je bent er nog altijd zelf bij als je 900 euro of meer betaalt voor een draver.
Die verkoper heeft gewoon mazzel gehad.

ja oke das ook weer waar :D

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:44

Een tijdje terug heb ik: wel of geen draver topic, geschreven. wanneer je deze leest steek je iig veel op van alle reacties. je vind m bij de draf en rensport

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:50

vaak is hij te traag/afgekeurt/om wat voor reden niet meer kunnen rennen op de baan, in de drafsport draait het wel om geld, ongeschikte dieren aanhouden is duur. liever snel eruit dan ( zo denk ik maar ) dravers kunnen heel wat , heb er zelf ook 1 nee, niet de sterren van de hemel bij dresuur maar springen en bos ligt hun meestal heeeeel goed.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:55

finnens schreef:
Maar ik zie ook vaak in advertentie's staan dat het paard braaf is onder het zadel, super beginners paard is enz enz. En die gaan vaak ook voor 900 weg..
Als ze 'normaal' ingereden zijn, kun je er dan ook geen leuk 'wedstrijd paard' van maken? Niet dat ik een Draver wil of wedstrijden rijd, maar ik ben gewoon benieuwd :D
Ik vraag het me al een hele tijd af!

Tuurlijk kan dat. -O- Ik zit echt met verbazing sommige reacties te lezen :n Dravers zijn ontzettend leuke paarden waar je écht wel wat mee kan. Ik spring met de mijne, rij dressuur, ben klasse III startgerechtigd in endurance en rij nu TREC in binnen- en buitenland.
Soms zit er wat meer werk in, maar het zijn nog altijd gewoon paarden waar je prima mee kan rijden. Alleen niet elke ruiter is er geschikt voor, en dat zeg ik expres in die volgorde en niet andersom ;)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:57

unihorses schreef:
/afgekeurt/

Zoals al vaker gezegd :+ Ik moet diegene die al die Dravers afkeurt nog tegen komen :') Er wordt niets 'afgekeurd'. Een paard koerst (als ze eraan toe komen, soms blijkt in de training al dat het niet genoeg talent heeft) en ze starten op winsomklasse. Als een paard dan wat geld verdient, moet hij naar een andere winsomklasse, die soms te hoog gegrepen is. Niet elk dier heeft evenveel talent natuurlijk. Training per maand kost wel zo'n 600 euro, dus dan kan je je misschien wel voorstellen dat iemand zo'n dier niet nog even een paar maanden laat staan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:00

Ze hebben gewoon een slechte naam waardoor kopers gauw afhaken, vraagprijs daalt dus.

Dravers zijn goed in springen (met een goede ruiter is een M niveau makkelijk) en wederom met een goede ruiter is M2 dressuur zeker te doen.
Het ras is van zichzelf heel eerlijk en nuchter, heb meerdere dravers ervaren en wil voor cross/endurance/recreatie zeker geen ander ras, nogmaals ze hebben gewoon een slechte naam.

Paarden van de baan zijn ook niet 'slecht' of versleten, zijn (door een goede ruiter) fijn om te scholen etc. Paarden komen vaak van de baan omdat ze niet mee kunnen draaien op het tempo of aangaloperen, niet omdat ze versleten/niet braaf zijn.