[KG]Boek: Het paard met huid en haar (Liesbeth Dekker)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte

[KG]Boek: Het paard met huid en haar (Liesbeth Dekker)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 14:20

Heeft iemand misschien ervaringen met dit boek?

Ik snap de (kleuren)genetica van paarden opzich wel maar toch zou ik graag een boek hebben waarin alles netjes en overzichtelijk staat beschreven. Hiermee bedoel ik kleuren zoals vos en zwart, bruin (agouti) en schimmel en eventueel ook vlekpatronen zoals tobiano en appaloosa. Geen hoge wiskunde maar gewoon lekker simpel en overzichtelijk. :P

Na wat zoeken kwam ik bij dit boek uit. Nu was mijn vraag of iemand dit boek kent en of de informatie erin klopt. Het is een vrij nieuw boek en zou dus nog niet echt achterhaalt moeten zijn (nogmaals gaat het hier voornamelijk om de basis). Ik heb de zoekfunctie gebruikt voor andere boeken maar de meeste boeken al wat ouder en achterhaalt.

Als iemand overigens een andere aanrader heeft (mag ook engels zijn) is dat ook welkom.
Ook een boek over appaloosa vererving zou ik waardereren. Ik hou van erg naslagwerken en volle boekenkasten
. :D

Anoniem

Re: [KG]Boek: Het paard met huid en haar (Liesbeth Dekker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:24

Het is een nieuw boek geloof ik
Ik ben ook wel benieuwd

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:01

Er zit informatie in dat niet klopt, ouderwets of zuiver 'Nederlands' is zonder rekening te houden met Internationale begrippen.
Je hoeft al alleen de Inhoud te bekijken om te zien dat er veel gebrekkig informatie is (in dat er veel 'kleuren'/'verdunners'/'modifiers'/'patronen' niet vermeld worden).
Natuurlijk wel mooie foto's!

Het is een bundel van naslag werk van iemand die interesse heeft in kleuren van paarden.

Vind de prijs, bijna 40 euro, vrij hoog voor deze boek.

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 18:27

Ow, das wel jammer Peterina. Ik had inderdaad wel gezien dat er een paar begrippen vermeld stonden waar ik een vraagtekens bij zette. Het boek is inderdaad best prijzig maar als het nu een goed correct boek was geweest dan had me dat nog niet zoveel uitgemaakt voor een keer.

Heb jij misschien een paar tips voor goede boeken (evenueel via PB). Ik weet dat jij ook veel bezig bent met kleuren.

FenneBecidor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:19

Ik heb het boek afgelopen week wel gekocht, moet nog wel beginnen met de lezen ;) Ik heb het boek gekocht naar aanleiding van een lezing van de schrijfster bij ons op de opleiding. Ze gaf aan dat ze zelf geen onderzoek heeft gedaan naar de genetica. Maar onderzoek heeft gedaan onder alle beschikbare informatie, hieruit is het boek voortgekomen. Ze heeft bij haar onderzoek een aantal verouderde opvattingen wel uitgeselecteerd. Als je het boek als basis naslagwerk wilt gebruiken lijkt het mij zeker wel geschikt. Je kan het bestellen via Mediaboekservice, daar €34,95: http://www.mediaboekservice.nl/product/29013_Het%20paard%20met%20huid%20en%20haar?lang=nl&ref=MJV84FBE

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:54

Peterina schreef:
Er zit informatie in dat niet klopt, ouderwets of zuiver 'Nederlands' is zonder rekening te houden met Internationale begrippen.
Je hoeft al alleen de Inhoud te bekijken om te zien dat er veel gebrekkig informatie is (in dat er veel 'kleuren'/'verdunners'/'modifiers'/'patronen' niet vermeld worden)k.

Gebrekkig vind ik niet zo erg, maar info die niet klopt wel. Zoals?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:40

Ik heb het boek even in handen gehad met oog op kopen ... +/- 15 min ... heb snel stukken gelezen met info die niet, of liever niet meer, klopte en dit is ook de reden dat ik het heb laten liggen.

Wil je weten wat er 'gebrekkig' (wat ik HEEL erg vind) of 'niet klopt' zou ik zeggen bekijk het boek zelf en trek zelf een conclusie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:49

Hoe moet ik nu weten wat niet klopt als de literatuur erover niet zou kloppen?
Je zei het ook van een ander boek, maar ik weet er schijnbaar niet genoeg van om die fouten eruit te pikken. En de auteur dan ook niet.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:10

Dit vind ik wel een leuke site waar veel over kleurvererving te vinden is http://www.horse-genetics.com/
Alleen geen idee in hoeverre de informatie klopt.

Aphrodite001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:41

Wat jammer dat Peterina dit boek erg bekritiseerd, terwijl het juist heel actueel is en gebaseerd op de nieuwste ontdekkingen en bevindingen. Waarop baseert zij dit? Als je in de register kijkt (of het boek zelf), zul je ook zien dat juist alle kleuren er in staan. Peterina is niet erg concreet, geeft geen voorbeelden van fouten of gebreken en heeft het zelf ook niet gelezen. Het kost ook geen € 40. Overigens, ik ben de schrijver...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:49

Lezen is een kunst ...

34.95 euro is bij mij 'bijna 40 euro' ...

Ik heb het boek helemaal niet 'erg bekritiseerd' dan had ik andere taal gebruikt. Er werd een mening gevraagd over het boek en die heb ik gegeven, een persoonlijke mening, ... zoals ik heb gezegd gebaseerd op het 15 min in handen te hebben en door te hebben genomen.
Ik heb mijn mening gegeven over wat ik ervan vind EN wat ik zou willen uit krijgen bij aanschaf ervan ... en dit laatste was niet interessant voor mij.

Waarom zou ik voorbeelden moeten gaan geven of mijn mening gaan verdedigen?
Goede of slechte recessies ga je zowiezo altijd krijgen bij het publiceren van een boek, daar moet je gewoon mee leren leven als je het stap waagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:00

Peterina schreef:
Je hoeft al alleen de Inhoud te bekijken om te zien dat er veel gebrekkig informatie is (in dat er veel 'kleuren'/'verdunners'/'modifiers'/'patronen' niet vermeld worden).
.

Dat is geen mening, je brengt als feit dat het boek niet juist is, maar op mijn vraag wat er dan niet juist is krijg ik geen antwoord

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:13

Zucht .... wat is het toch typisch voor bokt dat men zelf niet de moeite wilt doen om een mening te vormen ....

Ik heb het boek doorgenomen en alleen al in het inhoud ontbreken diversen (oa Pearl), er wordt termen als 'Isabel' gebruikt (tja palomino en creme is nu eenmaal mijn ding dus een van de eerste stukken die ik naar kijk) wat al meteen het boek niet 'internationaal' maakt en 'achterhaald' IN MIJN OGEN ... er wordt termen gebruikt die ik niet mee kan leven = MIJN mening, bijvoorbeeld 'zilverappel' als benaming van het Zilver gen (tja, ik weet dat het een vast geroeste term is in Nederland maar het is wetenschappen NIET juist en hier wordt het nogmaals aangegeven als een benaming).
Ik blijf erbij dat als je mensen wil informeren dan informeer ze met juiste informatie, benamingen.
Zitten er Nederlandse 'benamingen' of opvattingen in, ja, en het zal ook voor het Nederlands markt kunnen dienen.

Aphrodite001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:19

Ik vroeg je in een PB al of jij wist wat het verschil was tussen zilverappel, zilver, silver, silver black en chocolate. Niet dus. Weet je waarom het allel van 'zilver' de Z is? Weet je dat er twee vormen van zilverappel bestaan? Dat taffy een goed synoniem zou zijn, beter dan zilver? Weet je ook dat sommige stamboeken hun nomenclatuur hebben aangepast, omdat het een puinhoop was? Weet je dat Gower een allel verbindt aan chocolate, terwijl ze een bijzondere vorm van zwart bedoelt, terwijl bepaalde stamboeken chocolate gebruiken om zilverappel aan te duiden?
Zoals je in de index kunt zien wordt pearl besproken op pagina 52, 58, 85, 89, 97 e.v. 197, 229... (Lezen is een kunst). Deze kleur heb je dus over het hoofd gezien en als dat de enige kleur is die volgens jou ontbreekt.
Palomino is een kleurschakering van isabel die moet voldoen aan een aantal eisen. Een palomino is dus een isabel, maar niet elke isabel is een palomino is?
Weet je dat er ook een internationale versie is van dit boek, dat constant vastloopt, omdat (zie mijn boek) er geen internationale standaard voor kleurengenetica is??? Dat elke geneticus daar van baalt?
Tot slot een advies: als je het onzin vindt dat Bokkers geen eigen mening vormen bemoei je er dan niet mee en ga ze niet lastig vallen met de jouwe, zeker niet als die is gefundeerd op een verkeerde interpretatie van zaken.
Verder vind ik kritiek op mijn boek prima en heb al diverse verbeterpunten voor mijn boek genoteerd, maar ik houd niet van leugens!
Einde discussie.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:39

Kijk met deze 'kreet' zegt het mij al genoeg:
Citaat:
Palomino is een kleurschakering van isabel die moet voldoen aan een aantal eisen. Een palomino is dus een isabel, maar niet elke isabel is een palomino is?

Want praat maar met een der welke geneticus en die zal je vertellen dat het net andersom is: 'isabel' is een kleur tint van 'palomino' en elke isabel wel dergelijk genetisch een palomino is.

Verder vind ik jou pb erg aanvallend en alles behalve aanbevelend voor verder discussie. Na meer dan 20 jaar op verschillende vakken bezig te zijn geweest met kleuren weet ik niet alleen het verschil tussen de verschillende 'zilvers' EN hun correct benaming maar heb ook contact met de verschillende internationale labo's die onderzoek doen in de verschillende 'vormen' van zilver. En N.B. alleen 1x zilver is genetisch 'bewezen' en wetenschappelijk vastgelegd ... de andere 2 (!!) ... ligt aan welke land je mee bezig bent! ... zijn nog niet DNA vastgelegd.

En ja de meeste geschiedenis achter de benaming van de verschillende kleuren en die ook daardoor heel vaak verbonden zijn aan bepaalde rassen EN landen ken ik.
Ik heb ook Gower gelezen, en Wiersema, en Sponenberg, en Geurts, en Castle, en Schamidt-Basler, en Bowling ... en nog tientallen anderen over de laatste 40 jaar!

In een ding geef ik je gelijk en dat is dat er internationale geen standaard is voor het benamen van de verschillende kleuren ... iedere jan, piet en klaas komt af met hun eigen interpretatie van wat genetici al jaren aan het proberen zijn over te dragen aan het publiek. Helaas spelen stamboeken hier ook een grote rol en het feit dat iedere land zijn eigen 'interpretatie' geeft de fenotypes dat zij zien.

Voor de rest ... ik houd ook niet van leugens, misinterpretaties, foute informatie en noem het maar op ... en zeker niet als het geschreven woord is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:24

Ik vind persoonlijk de term Isabel ook niet erg professioneel overkomen. Verder gaat het me boven de pet.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 23:24

Ik heb het boek gekocht maar vond het voor mij niet echt een aanwinst. Al had ik het van tevoren kunnen inkijken had ik het denk ik niet gekocht. Het boek De kleur van het paard van Jeanette Gower vind ik zelf aansprekender. Komt op mij ook wetenschappelijk onderbouwd over.

Wat mij bijvoorbeeld opviel [***] als "fout" is op blz. 209 bijvoorbeeld overo x overo = letaal.
Ik snap wel wat er bedoeld wordt maar als je niks van kleurvererving zou weten dan kan het nogal misverstanden geven. Het is een gedeeltelijke waarheid. Mijns inziens niet volledig.

Aphrodite001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:03

Jammer dat je het geen aanwinst vindt, Coloured.
Je zegt: Jeanette Gower vind ik zelf aansprekender. Komt op mij ook wetenschappelijk onderbouwd over.
Ik vind dat jammer om te horen. Zelf vind ik het een heel rommelig boek met lelijke foto's. Zoals je hebt kunnen lezen in mijn boek is Gower juist NIET wetenschappelijk onderbouwd. Zij heeft heel veel zelf verzonnen. Zo noemt zij een kleur chocolate met het allel B. Chocolate is echter een bijzonder fenotype van zwart, zoals je ook bruine labradors hebt. Het B-allel bestaat niet. Overo mag je nooit met overo kruisen, omdat je dan letale veulens krijgt. Dit begrip is vóór pagina 209 al vijf keer ter sprake gekomen en twee keer uitgebreid uitgelegd, dus als je het boek leest, geeft dat op pagina 209 echt geen misverstanden meer. Snap je niet wat er wordt bedoeld, dat kijk je even in de index en zoekt er een uitleg bij.

Aphrodite001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:10

Waarom vind jij de term isabel niet professioneel overkomen, [***]? Omdat iedereen het heeft over palomino? Ik leg in mijn boek uit wat het verschil is en waarom niet elke vos met witte manen etc. een palomino is. Zo noemt ook iedereen een paard met stippen een appaloosa en dat klopt ook niet. Half Nederland zegt ook 'me paard', dus dan zal 'mijn paard' ook wel niet professioneel zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:46

Jeanette Gower heeft wel meer dan 25 jaar field research gedaan en een doctoraat gekregen voor haar bijdragen in deze studie.

Dat er fouten in haar boek zitten komt hoofdzakelijk omdat deze voor het DNA tijdperk geprint werd. Maar er zitten wel fouten in ... misschien daarom dat er gewerkt wordt aan een nieuwe editie met updates.