PRE na castratie, ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BabFer

PRE na castratie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 13:06

Goede middag
Laat ik me even voorstellen. Ik heb sinds 1 maart een PRE hengst, apto gekeurd. Mijn plannen gaan niet in de richting om te dekken. Er zijn genoeg grotere en betere paarden. Hij wordt 8 jaar in juni.
Ik weet dat er al veel onderwerpen zijn over al dan niet castratie, maar toch.

Als hengst is Babieca super lief en braaf. Hij kon tot voor kort ook op de weide, als ik wat puzzelde waar hij stond (hij staat op pension), hij kon zelfs naast bepaalde merries. Met sommige ruinen heeft hij een probleem. Sinds deze week gaan alle paarden naar buiten (dat was voordien niet zo), waaronder ook veel merries en de problemen zijn begonnen. Het is natuurlijk ook warmer geworden en dus de merries worden hengstig.
Aan de hand is hij super handelbaar, ook tijdens het rijden. Deze morgen nog een hengstige merrie gepasseerd. Hij kijkt wel en krult zijn nek, maar brult niet eens.
In de weide is hij nu non stop aan het ijsberen. Over elk stukje mest dat er ligt, gaat hij over gaan mesten. Hij staat geen minuut stil en het is niet te doen om hem op die manier buiten te houden. Hij loopt zichzelf in het zweet en het is ook niet goed voor zijn pezen.
Tijdens het poetsen is hij ook onrustig geworden, zijn hormonen spelen hem duidelijk parten. Ter info, hij heeft in Spanje gedekt.

Wat zijn de ervaringen met castreren van een oudere PRE? Zal zijn gedrag veranderen, zal ik hem daarna in de weide kunnen plaatsen? Zal het ijsberen ophouden?
Hoe zit het met zijn uiterlijk? Verliest hij een stuk van zijn behang (manen en staart)? Zal zijn bouw algemeen veranderen?
Ik wil achteraf geen spijt hebben.

Ik sta echt in twijfel, maar ik wil mijn paard niet 24/24 op stal, dat is geen leven.
Wellicht is hij dat zo wel gewoon van in Spanje, maar toch.

Alvast bedankt voor feedback.

Groetjes,
Rebecca

blue_sky

Re: PRE na castratie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:10

Ik zou niet te snel reageren. Het is voorjaar en dat voelen de hengsten. Het kan best zo zijn dat over een paar weken hij alweer veel rustiger is. De hengsten bij ons op stal zijn momenteel ook veel onrustiger dan de rest van het jaar.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:13

Mijn paard was bijna 8 toen we hem castreerde. Wij deden het omdat het een grote tinker is en hij in een kudde buiten moest staan en niet steeds geisoleerd. Maar ik ken ook iemand met een grote haflinger die nog steeds (volle) hengst is.
Hij (mijn paard) was echt onhandelbaar bij andere paarden. Ook bij ruinen.
Na zijn castratie heeft hij probleem los bij een ruin gestaan en naast een merrie met veulen. Na een paar maand (vanwege de restanten sperma) pas bij merrie's. Geen problemen.
Ik verneem wel dat hij echt het baasje van de groep wil blijven maar hij doet dit niet overdreven. Hij is zeer braaf bij merrie's (ook met veulen) en ruinen. Wel dekt hij in het dekseizoen zoals ik het noem. De hengstige merrie's als ze het toe laten. Anders heeft hij zo iets van ik ga geen moeite doen. Ik vind dit ook natuurlijk na zo lang hengst zijn.
Hij is in gedrag rustiger, iets slomer (maar dat kan aan mij liggen), en hanteerbaarder bij andere en vreemde paarden. Ook onder het zadel. Eerder wou dat echt niet.

Edit: En ze vernemen inderdaad wanneer de natuur roept. XD

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:16

ja hier ook.
Goloso van 17 jaar oud is ook momenteel aan het ijsberen...dit duurt vaak een paar weken en dan is het weer rustig.
meestal als hij dit gedrag vertoont, zet ik hem na 1 uurtje binnen, zodat ie zich niet "leeg" of kapot loopt.
Je zou het nog even kunnen aankijken.
8 jaar is toch al volwassen en als je verder geen problemen hebt/had en goed met hem kan omgaan?
castratie wil niet zeggen dat hij met andere op de wei kan. Ik ken genoeg gevallen die gewoon maar een apart landje hebben, omdat de communicatie onderling niet fijn loopt.
(tja, nederlands/spaanse taal) de intelligentie van een PRE ligt nu eenmaal wat hoger en anders dan de nederlandse paarden.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:18

Op de stal waar ik sta staan 2 PRE's die op latere leeftijd gecastreerd zijn. Eentje staat nu probleemloos bij de andere paarden op de paddock, de ander staat apart maar dat komt omdat het niet klikt tussen de twee heren. Hij staat nu samen met een andere ruin en dat gaat prima.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:19

IJsberen doet hij denk ik ook alleen omdat hij misschien de (hengstige) merrie's ziet en ruikt maar niet kan aanraken. Ik heb zoiets van gooi ze samen en zie wat er gebeurt. Die van mij wou eerst laten zien wie de baas was en dekte (bijna) alle merries en daarna stonden ze vredig te eten. Dan is die enorme drang weg omdat ze het dan gedaan hebben wat ze wouden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:22

Geen ervaring met een pre we me een heel laat gekastreerde ruin. Mijn laatste wedstrijdpony 3/4 arabier) is van 3 tot 9 dekhengst geweest. Toen gekastreerd op tafel in een kliniek en verkocht. In het eerste jaar heeft hij 4 eigenaren gehad bij mij is hij gebleven tot we hem moesten verkopen 8 jaar later ivm tijdgebrek helaas.

Kwa uiterlijk is hij niets verandert met behang. Samen met andere ruinen was wat lastig, hij had de neiging flink te blijven vechten desnoods tot de dood bij een andere dominantere ruin. Bij merries en erg onderanige ruinen ging het goed, wel de baas uiteraard, ook dekte hij hengstige merries.erg opletten waar hij bij in de wei werd geplaatst dus.

Met rijden was het wel opletten, erg dominant, voor mij goed anderen hadden heel veel problemen met rijdenn. Hij duldde geen andere paarden voor of naast hem, vooral ruinen was een probleem. Dan kwam de vechtersmentaliteit weer boven of hij stoof er voorbij om weer vooraan te lopen. Alleen met achttal ging dat vrij goed, ik was kopruiter dus geen problemen ermee. Alleen als zijn favoriete merrie hengstig was gaf dat wel wat genante situaties. :') een keer heeft hij het geflikt om op wedstrijd haar te bespringen terwijl ik er opzat en de amazone van de merrie ook nog. Dat was niet te remmen. Eigenlijk blijven behandelen als hengst dus. Maar verder een schat van een dier. :j

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:44

Ik heb mijn eerste PRE geruind toen hij 6 was omdat ik het als vervelend ervaarde dat hij alleen in een paddock stond zonder contact met andere paarden. Een aantal weken na zijn castratie mocht hij de wei op bij de kudde, machtig om te zien! Uiteraard was het even knokken geblazen ivm bepalen van de rangorde. Hij was wel een dominante PRE en dit kwam ook naar voren in de kudde, wanneer iemand zijn paard (met name merries) kwam halen, ging hij tussen merrie en eigenaar staan. Hij probeerde de eigenaren op afstand te houden. Dat was toch zijn hengsteninstinct om de kudde bij elkaar te houden. Uiteindelijk heb ik hem apart op een weitje gezet (wel contact met andere paarden) omdat mensen zich niet zo goed raad wisten met hem wanneer ze hun eigen paard wilden pakken. Qua bouw is hij er niet op achteruit gegaan, alleen zijn voorpluk was minder vol.

Mijn 2e PRE heb ik geruind toen hij 4 was. Dit was een moeilijke beslissing want hem had ik graag als dekhengst gehad. Uiteindelijk wel beter voor hem geweest. Ging prima met andere paarden! Stond later samen met een merrie op de wei. Hij is enorm uitgezwaard, mooie hals, merkt niks aan zijn bouw. Zijn behang: staart nog steeds mooi vol. Manen wat dunner en voorpluk enorm ingekort van tot op de neus naar tussen de ogen!

Maar goed, wanneer je het fijn vind dat hij bij andere kan staan en hij wellicht meer rust vind. Wat let je om te castreren? Ja, hij kan mogelijk minder behang overhouden. Maar het is jouw paard en je eigen paard is toch altijd de beste/liefste en de mooiste? ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:50

Minx2000 schreef:
IJsberen doet hij denk ik ook alleen omdat hij misschien de (hengstige) merrie's ziet en ruikt maar niet kan aanraken. Ik heb zoiets van gooi ze samen en zie wat er gebeurt. Die van mij wou eerst laten zien wie de baas was en dekte (bijna) alle merries en daarna stonden ze vredig te eten. Dan is die enorme drang weg omdat ze het dan gedaan hebben wat ze wouden.

Zo, slimme opmerking :')

Ts, als er weinig risico's zijn dan zou ik hem laten castreren, is voor hem een stuk prettiger.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 13:43

Echt he! XD

Noctua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 13:56

Minx2000 schreef:

Zitten de eigenaren van de merries vast op te wachten, een hengst die even alle merries dekt :')

@TS, Als jij hem niet wil laten dekken in de toekomst en wil dat hij rustig doet en bij de andere paarden kan zonder problemen, dan kan je naar mijn idee beter castreren zodat hij geen last heeft van opspelende hormonen..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:04

misschien moeten we dat ook doen met alle mannen, die toch niet geschikt zijn zich voort te planten ;-)
Soms vind ik best dat er makkelijk een besluit genomen wordt voor de hengst.
Als een hengst er écht last van heeft, vind ik het tot daaraantoe,
maar als het is omdat het gemakkelijk is voor de "mens" , vraag ik me af of er wel aan het dier gedacht wordt.
er zijn hier in Nederland zoveel vooroordelen over een hengst, wat enorm jammer is, want ik heb nog nooit problemen gehad met hengsten.
In Spanje rijden ze hengsten, al eeuwen. En de merries? die werden gebruikt voor de fok, niet om te rijden.
In mij rij verleden, heb ik meer problemen ondervonden van de merries , dan hengsten.
Bij merries heb je de hengstigheid, die kan veroorzaken dat ze anders reageren dan je gewend bent (uitzonderingen daargelaten)
Bij hengsten , weet je altijd waar je aan toe bent. Tuurlijk houd je er rekening mee, dat je merries tegenkomt en ze daarin goed moet begeleiden.
Maar mijn ervaring is , dat ik met mijn hengst, een merrie tegenkomend op een buitenritje, was even aan het praten met de ruiter op de merrie. Merrie was blijkbaar hengstig...hengst verblikt of bloosd niet.

En geef nu eerlijk toe....omdat je wilt dat je paard in de "kudde staat?" Op die postzegellandjes die wij hebben, is daar weinig sprake van. Niks natuur meer....veel blessures onder ruinen en merries , omdat ze zich in het land bezeerd hebben tijdens een robbertje vechten.
Als je ze dan écht in de kudde wilt? zet ze dan op 40 ha, ipv 5000 m2 met een groep van 10 paarden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:11

nombrado schreef:
misschien moeten we dat ook doen met alle mannen, die toch niet geschikt zijn zich voort te planten ;-)
maar als het is omdat het gemakkelijk is voor de "mens" , vraag ik me af of er wel aan het dier gedacht wordt.
er zijn hier in Nederland zoveel vooroordelen over een hengst, wat enorm jammer is, want ik heb nog nooit problemen gehad met hengsten.
In Spanje rijden ze hengsten, al eeuwen. En de merries? die werden gebruikt voor de fok, niet om te rijden.
In mij rij verleden, heb ik meer problemen ondervonden van de merries , dan hengsten.
Bij merries heb je de hengstigheid, die kan veroorzaken dat ze anders reageren dan je gewend bent (uitzonderingen daargelaten)
Bij hengsten , weet je altijd waar je aan toe bent. Tuurlijk houd je er rekening mee, dat je merries tegenkomt en ze daarin goed moet begeleiden.
Maar mijn ervaring is , dat ik met mijn hengst, een merrie tegenkomend op een buitenritje, was even aan het praten met de ruiter op de merrie. Merrie was blijkbaar hengstig...hengst verblikt of bloosd niet.

Je zegt het precies goed, in Spanje worden alleen hengsten bereden, dus op de feria's en andere gelegenheden niks geen hengstige merries in de buurt en deze hengsten zijn er aan gewent om alleen andere hengsten tegen te komen, in nederland is dat toch even een andere situatie. Er zijn natuurlijk verschillen in hengsten maar een hengst die nog nooit gedekt heeft zal net iets gemakkelijker in omgang zijn. Als ts genoeg kennis en kunde heeft om een hengst goed bij de les te houden en hij kan met andere ruinen naar buiten is er ook geen probleem maar waarom niet castreren als hij hier niet gaat dekken en dus kan hij alleen maar last van zijn hormonen hebben. Merries zijn idd een geval apart, geef mij maar een ruin.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:17

Ik heb mijn hengstenkudden en als dat niet meer zou gaan, wordt het een ruinenkudden.
Voor mij is sociaal contact absoluut een must. Als mijn paarden (of één van mijn paarden) last zou hebben van zijn hengst-zijn dan is de beslissing voor mij snel gemaakt. Liever een sociale ruin, die goed in balans is dan een eenzame hengst.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:23

nombrado schreef:

En geef nu eerlijk toe....omdat je wilt dat je paard in de "kudde staat?" Op die postzegellandjes die wij hebben, is daar weinig sprake van. Niks natuur meer....veel blessures onder ruinen en merries , omdat ze zich in het land bezeerd hebben tijdens een robbertje vechten.
Als je ze dan écht in de kudde wilt? zet ze dan op 40 ha, ipv 5000 m2 met een groep van 10 paarden.

nu snap ik waar al die depressieve ruinen vandaan komen.. :j dit klinkt als de rijdende rechter met dat perongeluk gecastreerde hondje. ook zo´n banketstaaf. Alsof het beest er last van heeft.

De ene hengst is de andere niet, en zo geldt het ook voor paardeneigenaren. dus dat jij gelukkig wordt van een hengst wil niet zeggen dat iedereen dat wordt.
En ja, de natuur is er niet meer, maar dan het paard maar alleen of op stal..gelukkig kiezen de meeste voor een tussenweg..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:52

gekvanfleur schreef:
nu snap ik waar al die depressieve ruinen vandaan komen.. :j dit klinkt als de rijdende rechter met dat perongeluk gecastreerde hondje. ook zo´n banketstaaf. Alsof het beest er last van heeft.

De ene hengst is de andere niet, en zo geldt het ook voor paardeneigenaren. dus dat jij gelukkig wordt van een hengst wil niet zeggen dat iedereen dat wordt.
En ja, de natuur is er niet meer, maar dan het paard maar alleen of op stal..gelukkig kiezen de meeste voor een tussenweg..

wat een gegeneraliseer...
ik noem het dieren, net als wij net zo veel recht hebben op een bestaan op deze planeet als jij mens.
Als je beter leest wat er staat, kan je het misschien beter snappen.
Begrijp niet, dat je een geval met een hondje erbij haalt.
Ik heb zelf een keer een hengst moeten ruinen...niet omdat de staleigenaar het wilde, niet omdat ik er niet mee om kon gaan, maar omdat het paard er ongelooflijk veel last van had. Hij was er dus mee geholpen!!! Daar gaat het om.
Zo heb ik bewust de keuze gemaakt de paarden bij huis te brengen, zodat niet anderen (staleigenaren ) gingen bepalen of ik mijn hengst moest ruinen.
Ze staan bij mij overigens gewoon buiten , met een veilig draadje ertussen.
spelen kunnen ze prima. Contact hebben ze volop onderling.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:14

Onze 5 jarige PRE ruin is twee jaar geleden gecastreerd, hij was toen net 3. Daarvoor heeft hij een aantal maanden tussen 3 merries gelopen en deze ook alle 3 gedekt waar 3 prachtige veulens van zijn geboren.
Je zou kunnen zeggen dat hij nu wat minder vol en breed is dan dat hij als hengst zou zijn geweest. Zn staart is mooi vol, zn manen groeien helaas niet zo meer en de voorpluk is ook wat dun. Hij mist over het algemeen nog wat bodie.
In de winter in de paddock gaat mixen met merries en ruinen niet zo goed, het is en paard met een sterk dominant karakter wat in combi met merries hem nogal heftig kan maken soms. Met ruinen gaat het goed en is hij dominant maar speels, hier staat hij in de zomer mee op de wei. De weide naast deze wei is die waar de merries met veulens van stal staan. Hij is dan ook altijd bij hun in de buurt, staat vaak op de uitkijk en roept ze regematig even terug. Dit gedrag heeft ie toch gehouden. Dit kan nog wel eens tot dominantie conflicten met de baas komen, vorig jaar flink wat tijd moeten investeren in meneer naar me toe laten komen. Hij rende weg zodra ik de wei op liep en begon dan druk alle merries en veulens te roepen.

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 10:22

Ik zal voorlopig nog even de kat uit de boom kijken en kijken of inderdaad de grootste opwinding er na enkele weken uit is. Castreren kan altijd nog.
Vrijdag heb ik hem dan toch in de weide kunnen plaatsen. De merrie waar hij door het dak van gaat, stond binnen en probleem opgelost. Hij kon zelfs naast een andere merrie en dat vond hij best oké (kon er wel niet bij). Maar hij stond wel tussen de paarden. Elk in hun plaatstje apart.
Het zal steeds een puzzelwerk zijn, vooral omdat de staljongens Bulgaren zijn die onze taal niet machtig zijn. Met handen en voeten probeer ik uit te leggen welk paard waar, maar tevergeefs. Zucht!
Hem bij een merrie plaatsen is zeker geen optie. :D Het zijn niet mijn merries. Velen zijn dravers die in de sport worden uitgebracht en dan een aantal recreatiepaarden.
Ik vrees dat eens hij gecastreerd is, hij dominant zal blijven naar andere ruinen en hij toch apart zal moeten in de weide. Als ik nu zie wat voor problemen er in "de kudde" zijn, dan wil ik hem er eerlijk gezegd niet tussen plaatsen. Vrijdag wou ik een paard van een vriendin uithalen, dit lukte simpelweg niet of ik had er meteen 3 mee. :)
Duimen dat het beter zal gaan en de grootste opgewondenheid wat zal afnemen.
De merrie in kwestie mag maar enkel in de voormiddag buiten, dus kan Babieca in de namiddag zijn beentjes strekken. Gelukkig staat hij graag op stal en is er zeer veel beweging.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:13

Mijn hengsten ijsberen niet oid ook al staat er een merrie naast :D veel mensen denken dat ze in Spanje niet castreren maar dat is helemaal niet waar ken zat gecastreerde PRE hier en ook van spaanse mensen , paard die de hele tijd staat te stressen en te hinnekken en te bijten gaan hier de balletjes er ook van af , dertig jaar terug was het wel anders.

Onder het zadel en aan de hand heb je geen probleem lees ik dus ik zou me niet te druk maken , komt hij uit Spanje en stond hij daar op land ? vaak zijn hengsten gestald en niet gewent om tijd los te staan
Wel moet je consquent blijven staat hij te klieren als hij vaststaat even laten merken met stem dat hij stil moet blijven staan.
Maar ja is natuurlijk wel normaal dat als er allemaal lekker ruikende merries voorbij komen dat zijn hormoontjes gaan werken.

Op stal vorig jaar 3 gecastreerd tussen 5 en 8 , manen worden wat dunner etc maar het gedrag stukken beter en vooral voor de eigenaar die gewoon niet hun handen vol kunnen of willen hebben met een hengst ook veel beter , zat 1 hele dominante tussen en nu gecastreerd wel veel rustiger en niet zo bijterig , paard was zo met zichzelf bezig dat de kilos er ook niet aan kwamen en nu is hij lekker vol maar kwa karakter zou ik hem nog steeds niet met andere paarden los doen.

Gewoon even afwachten castreren kan altijd nog vicevers niet meer :D

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:15

Ik zou hem ook niet bij merries zetten word hij nog opgewonder van

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:50

Hier een vorige week gecastreerde hengst van bijna 9...

De effecten kom ik dus binnenkort te weten hihi..
Maar inderdaad had de mijne ook totaal geen rust in z'n koppie. Bleef wel braaf luisteren maar je zag dat het aan hem vrat.

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 09:59

Zou ik hem thuis kunnen stallen, dan is er geen probleem.
Maar helaas op pension. Hij wordt er constant geconfronteerd met hengstige merries. Die Bulgaren die er werken, begrijpen er niets van. Ik probeer met handen en voeten uit te leggen wie waar zou moeten staan, maar zonder resultaat.
Heb de indruk dat ze ook bang van hem geworden zijn. Hij imponeert wel, maar doet niets.
Niet te geloven hoe het paard op één dag zo veranderd is. En dat is sinds dat alle paarden buiten gaan en de meeste merries tegelijkertijd hengstig geworden zijn. Voordien stonden enkel de dravers buiten en soms plaatste ik hem daar ook tussen (uiteraard apart) en dit ging prima.
Als we naar de poetsplaats gaan, ziet hij de kudde (er zijn paarden die in de kudde staan en paarden die in aparte paddocks kunnen grazen) in de verte en wilt er dan natuurlijk naar toe, vandaar dat hij niet meer kan stil staan. Staat er dan ook continu naar te roepen.
Vraag is natuurlijk of dat opgelost zal zijn met te castreren.
Nu heeft hij echt wel last van zijn hormonen, ook op stal is hij onrustig geworden zie ik.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:41

Je zegt hij imponeerde alleen maar doet niks. Vergeet niet dat dit alleen bij jou zo kan zijn. Als een hengst weet dat ze door hem geïmponeerd zijn dan kan hij naar hun toe een stuk lastiger zijn. Als eigenaar van een hengst heb je nou eenmaal ook een verantwoordelijkheid naar de mensen die met hem moeten omgaan zoals verzorgers en staleigenaar.

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 09:00

Vrijdag wordt hij gecastreerd op een dierenkliniek, er zit niets anders op. Staat in zijn stal ook geen minuut meer stil en doet inderdaad vervelend naar anderen. Het arme dier vindt geen rust meer in zijn koppie en dit kan ik hem niet aandoen omwille van de reden dat ik hem hengst wil laten. Een hengst tussen hengsten en ruinen houden is toch een heel ander verhaal dan een hengst met ruinen en nog eens merries.
Hij heeft ook gedekt en wil dat terug doen. :-)
Volgens de dierenarts zal hij op die leeftijd niet teveel moeten inboeten qua bouw. En als dat zo is, het blijft inderdaad mijn paardje, het beste en het liefste van de hele wereld. :-)
Ik besef dat hij wel hengst in zijn hoofd zal blijven, maar die grote onrust zou blijkbaar weg zijn en dat is wat ik wil. Nu is het ook geen leven voor hem.
Bedankt voor alle reacties, ze waren zeer nuttig.
Ik hou jullie op de hoogte van het verloop. Laat jij ook weten hoe het was Laulau85?
Groetjes,

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 09:09

Met Hincapie ( mijn paard) gaat het heel goed hoor! Komende vrijdag zijn we klaar met stappen en dan mogen we weer op gaan bouwen!!
Hij is naar mijn idee al wel relaxter maar echt nog wel hengstengedrag door alle hormonen die er nog in zitten..
Enige jammere is dat hij door de operatie/narcose flink is afgevallen. Tis nou echt een zielig sprietje. Dus lekker veel hooi nu want meer krachttoer en enkel mogen stappen werkt ook niet...

Succes vrijdag!!