[H]merrie dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xGwennn_94

[H]merrie dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 14:27

hallo, bokkers.

Ik heb een vraag.

Ik heb een bonte KWPN B merrie die ik graag wil laten dekken. Ik heb een aantal leuke hengsten in gedachten maar mijn vraag is, is het een verstanige keus op hem op mijn merrie te laten zetten.

Hoe en wat over mijn merrie:

Viana van Broederlust.
Merrie (duh)
1.63
Platen bont bruin
achtergrond:
http://www.horsetelex.com//horses/pedigree/535951

De hengst die ik in gedachte heb:
http://www.advalk.com/apache.html

brand los waarom het wel of geen goede combinatie zou zijn. Ben erg benieuwd.
http://www.advalk.com/apache.html
Laatst bijgewerkt door petraaken op 25-04-13 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

Jes

Re: merrie dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:03

Het is misschien handig goede foto's van je merrie te plaatsen.
Verder, wat zijn de verbeterpunten van je merrie? Wat is je doel met het veulen?

xGwennn_94

Re: merrie dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 15:05

het gaat me meet qua achtergron. het veulen komt in de sport. zowel dressuur als spring denk ik. maar omdat veel paarden van Jezz heet zijn vroeg ik me af of de combinatie goed is.

petraaken

Re: [H]merrie dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:36

F-AM --> EHK

Moderatoropmerking:
Graag nog even een goede standfoto en/of bewegingsfoto/filmpje van je merrie. Graag ook nog even de min en pluspunten van je merrie en wat de hengst zeker moet aanvullen.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 17:08

Laat dan maar, dat is niet mijn vraag verder.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:14

Ik snap wel wat TS bedoelt denk ik.
Of de eventuele Hengst Apache kwa karakter niet te heet is, aangezien de merrie meer dan 50% volbloed bedraagt.

Tja fokken blijft gokken, je weet nooit helemaal wat het karakter van je veulen gaat worden.
Daarbij is het handig om te vertellen hoe je merrie kwa karakter is.

De merrie die ik van Apache heb gezien was kwa karakter wel een hittepetit om het zo maar te zeggen :+ maar met mooie beweging.

Maar als je dit in goede banen kan leiden zou je er een leuk wedstrijd paard aan hebben.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:31

Mecenas is een Pools Warmbloed en zijn afstamming zoals vermeld op Horsetelex is niet juist ... zijn moeder was niet AngloArabier maar wielkopolski (Pools Warmbloed) en hij was Skewbald = bruinbont.
Dit is de juist afstamming die van de Poolse stamboek databank opgesteld is: http://www.allbreedpedigree.com/mecenas4

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:16

Van Apache zou ik zelf geen braaf veelzijdigheidspaard verwachten ;)

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:55

Sorry dat ik het zeg maar ik zal geen Apache op een merrie met geen bijzonder papier zetten die hengst is natuurlijk behoorlijk duur!
zelf zal ik je meer een wat oudere hengst aanraden die door zijn leeftijd al wat goedkoper is geworden zoals bijvoorbeeld Houston http://www.riekusveninga.nl/Houston.htm
kwa afstamming kan je daar zeker een onwijs leuk paard van krijg en het dekgeld is zowat de helft.

aangezien je geen foto´s van je paard en filmpjes neerzet kan je niet echt goed advies krijgen verder maar ik zal niet zoveel dekgeld in een op papier niet echt bijzondere merrie.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:17

De merrie van TS komt nog uit de moederlijn van Ferro. Apache is zelf een hengst met veel bloed en hij is erg electrisch. Hij presteert erg goed in de dressuursport en zijn fokkerij lijkt ook goed. Je mag er veel adel en beweging van verwachten, maar geen brave sukkel. Het is dus maar net wat je zoekt. Mecenas voert vrij veel Volbloed en Trakhener bloed. Van een veulen uit die combinatie mag je dan ook wel wat temperament verwachten. Maar dat hoeft niet verkeerd te zijn! Een springpaard zul je er niet van krijgen!

Houston die hierboven wordt getipt, staat niet bekend om zijn goede karakters. Bovendien geeft hij niet veel maat. Ik vind dat dus geen goed advies.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:52

TS, als jij graag Apache bij je merrie wilt gebruiken, moet je dat gewoon helemaal lekker doen.
Het helpt altijd als je verliefd bent op de hengst. Dan zul je het veulen helemaal prachtig gaan vinden :j

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:10

Wat voor karakter heeft je merrie?
Is ze zelf heel koel?
Want dan kan je het hete beter hebben als op een overgevoelige hete merrie.

Verder zou je je merrie in (mogelijk) in het NRPS kunnen zetten. Daar kan je (mits ze voldoet aan de bloedeisen) ook voor predikaten kunnen gaan. Daarnaast krijg je exterieur matig ook veel informatie op een keuring.
En persoonlijk zou ik niet voor een hengst als Apache gaan als je een all rounder wil fokken.
Kies dan een hengst die zelf ook all round is.
Kijk daarvoor dan eens in de lijst van NRPS hengsten.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 10:51

Ik zeg nergens dat ik een braaf paard wil, en bovendien wat een bullshit dat als je zelf ''geen goed paard hebt'' zn hengst niet van toepassing is... het is immers mn eigen geld...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:57

Het is moeilijk te beoordelen zonder foto.:) Veel hangt af van de exterieurpunten van je merrie.

Als een koelkarakter niet noodzakelijk is zou je zeker voor Apache kunnen gaan. Hij doet het geweldig in de dressuur.
Het papier is nog zo slecht niet moet ik zeggen. Op de moeder na veel predikaten in de moederlijn.
Mecanas kan ik weinig van zeggen want ik ken hem op wat foto's na niet.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:16

op haar profiel staan toch foto's!
mooie merrie heb je, apart met die stipjes op het hoofd.
met de hengstenkeuze kan ik je helaas niet helpen. heb daar niet zo veel verstand van.