Dank voor je heldere reactie, Marije. Dat het reizen met trailer van 700km in 1 dag te doen is ben ik zeker met je eens, maar het is wel een lange zit. Het gaat mij er dan iig meer om of dit niet over het algemeen als te stressvol wordt ervaren voor merries ivm het vruchtje. Zo'n rit vind ik 1 keer in een dekseizoen nl. wel genoeg. Dus bijv. scannen op 20 dagen (of uitblijven hengstigheid) en aan de hand daarvan bepalen of ze moet blijven staan of opgehaald kan worden is een relatief 'veilige' methode? En reis je dan alleen met merries die al aardig wat reiservaring hebben? Mijn merrie heeft als jaarling wel aardig wat kilometers gereisd, maar daarna heeft ze alleen nog maar in stilstaande trailers gestaan als oefening en verder vooral ervaring met vrachtwagens en die hebben we niet tot onze beschikking. Ik ben natuurlijk wel van plan om voor zo'n reis wat korte ritjes met haar te oefenen, al is het alleen voor de vorm.
Je raadt dus aan te wachten tot de 20 dagen scan en dus niet puur uitgaan van het afslaan?
Aangezien jij veel ervaring met fokken hebt en de afstand als geen probleem ziet zal ik wat dat betreft iig vast vooral apen en beren zien, hihi.