We gaan een jaarling kopen, maar ik twijfel nog welke

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LinStar

We gaan een jaarling kopen, maar ik twijfel nog welke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 22:37

We hebben al een tweejarige grullo merrie en hadden een grullo blanket hengst, maar die is helaas overleden. Nu stond de hengst nog bij de fokker en mogen we een andere kiezen. Wel moeilijk want we waren zo verliefd op onze grullo blanket dat momenteel geen enkel paard goed genoeg lijkt. Maar uit de 10 veulentjes hebben we er twee geselecteerd die ons wel aanspreken. We moeten echter onze keuze vooral op ras en uiterlijk maken omdat ze beide altijd op de weide hebben gestaan en weinig contact met mensen hebben gehad, ze zijn dus nog wat mensenschuw.

Ik laat u even een foto zien van onze 2 keuzes. Welke zou u kiezen? Dat kan misschien wat helpen om onze keuze te maken. Het gaat om een paint merrie en een appaloosa hengst. De foto's zijn van vorige zomer, toen waren ze 3 à 4 maand.

de paint merrie
Afbeelding

de appaloosa hengst
Afbeelding

kiki1976

Re: We gaan een jaarling kopen, maar ik twijfel nog welke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:39

Paint merrie <3

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:40

Ik vind het hengstje erg knap. Maar waarom afgaan op meningen van anderen? Met welk dier heb je een klik? Wat zoek je in een paard, welke voldoet het meeste aan je wensen? Welke beweegt het best? Welke krijgt naar verwachting de gewenste maat?

(en welke is het gezondst / best gebouwd uiteraard, niet geheel onbelangrijk)

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:47

Qua kleur en uitstraling, appaloosa hengstje. Maar je moet het zelf voelen en ervaren. Op basis van foto's heb ik nog nooit een paardje gekocht.

Edit: anders wil ik hem wel hahaha

LinStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 22:55

tuurlijk is karakter het belangrijkst en ga ik uiteindelijk zelf kiezen, alé mijn man toch want het is voor hem. Ik heb mijn hartediefje al gevonden. Het eerste moment dat ik ze zag wist ik dat ze het paardje was dat ik zocht. Alhoewel vandaag twijfelde ik wel even want ze had enorm haar kuren en luisterde nul komma nul . Grapje hoor zou haar niet kunnen missen.
Momenteel is er met geen van beide echt een klik omdat ze nog heel afstandelijk zijn. Ze worden beide ongeveer even groot, bewegen allebei mooi, allebei mooi gebouwd, ...
Op het eerste gevoel is het het hengstje, maar de merrie spreekt me ook wel aan omdat ze zo'n pittige meid is. Maar ik denk dat het hengstje het ook het beste met mijn merrie gaat vinden (wordt wel geruind)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:58

op het uiterlijk zou ik voor de hengst kiezen.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:02

Ik zou dan weer voor de merrie kiezen maar dat is gewoon puur gevoel denk ik :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:03

ik zou het hengstje nemen kwa uiterlijk

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:06

Ik zou puur vanaf deze foto's gaan voor het hengstje :)
Heel veel succes met de keuze!

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:07

Ik vind het hengstje echt gaaf!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:07

Of neem ze allebei!
Misschien kunnen jullie anders nog wat meer tijd doorbrengen met ze om te kijken of ze wat minder schuw worden. Dat zal wel helpen bij de keuze denk ik.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:08

De paint. Appaloosa's zijn spoken, je moet aardig wat in je mars hebben om daarmee uit de voeten te kunnen.

rachellevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:09

Tuurlijk heeft de hengst een mooi kleur. Maar die merrie is 10 x mooier.
Over 2 jaar zie je het. Ik zou voor de merrie kiezen, wat een paard.
Ik heb net een jaarling arabier (zwaar verwaarloosd) gekocht.
Je ziet het al aan de ogen. Die stralen meer uit.
Succes met de keuze...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:13

Eirikur schreef:
De paint. Appaloosa's zijn spoken, je moet aardig wat in je mars hebben om daarmee uit de voeten te kunnen.

Mee eens, hier ook een paar van die spoken in bezit. Mijn (halve) paint is een stuk ongecompliceerder.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:14

Eirikur schreef:

niet alle appaloosa's zijn zo heb op een stal gereden met alleen dat ras waren super paarden braaf in omgang en buitenrit zowel langs de weg als in bos en wedstrijd

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:16

ik vind t hengstje prachtig wat kleur betreft maar wat betreft ras enzo zou ik toch voor de merrie gaan die eveneens heel mooi is. denk dat je daar t leukste paard mee hebt straks

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:17

Persoonlijk de paint merrie. Ze heeft mooie vlekken. Hoe de hengst uitgroeit is nog een verassing, die kunnen met die kleur zoooo veranderen. De merrie natuurlijk ook, maar niet echt in vlekken ect.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:19

Eirikur schreef:

Dat label (geen idee hoe waar het is) zou inderdaad voor mij reden zijn om het hengstje te laten staan. Daarnaast uit veel praktischer oogpunt is de combi jonge, speelse ruin en (jonge) merrie geen fijne door dat verschil aan speelbehoefte. 2 merries zitten veel dichter bij elkaar op dat punt en dat scheelt een hoop onrust in je kudde van 2. Of je moet genoeg paarden hebben om beide een passend maatje te geven.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:19

Ook niet vergeten, je hebt al een paard.
Welk jonkie zal denken jullie beter passen bij jullie merrie :)
En welke zal uiteindelijk qua karakter (en dan moet je even kijken naar de ouders van de jonkies en de rassen), beter passen bij je man. :)

Zelf spreekt het hoofdje van het hengstje mij het meeste aan, maar die merrie is inderdaad ook erg mooi :j

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:21

Ik zou voor de merrie gaan, maar dat is zo vanaf de foto puur een kwestie van smaak

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:21

van wat ik nu al zie aan het paintje is dat ze een bouw heeft die mij wel aanstaat, nu al een flinke bilpartij en mooi op der beentjes

op basis daarvan zou ik verder de klik uitbouwen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:23

animalwoman schreef:
Eirikur schreef:

niet alle appaloosa's zijn zo heb op een stal gereden met alleen dat ras waren super paarden braaf in omgang en buitenrit zowel langs de weg als in bos en wedstrijd

ik zeg ook niet dat ze niet braaf zijn, maar wel heel apart en eenkennig in de omgang, heb er op het moment 4 en stuk voor stuk zijn het hele aparte dieren, niet vergelijkbaar met een ander ras.

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:27

Ik zou voor de paint gaan, appa's zijn vaak draken, heb zelf een hele leuke paint mixje, ongecompliceerde karakter, kool in het hoofd.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:33

Als je echt geen voorkeur hebt: de paint merrie. Aangezien jullie al een merrie hebben. En ze spreekt me meer aan dan de hengst.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:38

Ik vind het een beetje onzin over appaloosa´s draken zijn, kom op het is maar een kleur :D .

Ik vind de hengst leuker, maar komt door de kleur :+