onze weiden te groen voor pre?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ywa

onze weiden te groen voor pre?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 00:47

Ik heb pas afscheid moeten nemen van mijn grote kwpn vriend ......
Ik ben me nu langzaam aan het oriënteren voor een nieuw paard.
Al jaren voel ik mij aangetrokken tot pre's en ben ook een paar keer op de feria geweest in Jerez de la frontera.
Het paard komt op een pensionstal te staan met zomer en winter weidegang overdag, hetgeen ik belangrijk vind. De paarden krijgen daar 's morgens vrij droog kuil (maar wel kuil!) En 's avonds hooi. Hoeveel en wat voor krachtvoer daarnaast bepalen wij zelf, ook trouwens de hoeveelheid kuil/hooi. Mijn paard wat daar stond had 24uur de beschikking over kuil/hooi bijvoorbeeld.
Nu heb ik begrepen dat pre's een stuk soberder gehouden moeten worden. Kuil lijkt mij niet geschikt? Maar daarnaast is mijn vraag, of je een pre gewoon op een Nederlandse groene wei kunt zetten? Uiteraard zou dit voorzichtig opgebouwd worden, zoals wij ook doen bij omzetting van winter naar zomerwei. Het is voor mij geen optie om het paard binnen te laten staan in de box, terwijl alle andere paarden naar buiten gaan. Maar krijgt een pre geen gezondheidsklachten van het vette gras? Zijn ze gevoelig voor staart en maneneczeem?
Zijn er nog meer dingen waar ik aan moet denken?
Al zou ik graag een pre willen, ik moet wel overtuigd zijn, dat het paard past in de situatie waarin ik hem wil houden, mocht dat niet kunnen, dan moet het een ander ras worden!
Graag jullie mening/advies, bij voorbaat dank!

Angela

Re: onze weiden te groen voor pre?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:03

Mijn PRE heeft een tijd bij mij thuis gestaan, en kreeg toen ook kuil en vol gras. Nooit een probleem gehad met vet gras. Nu staat hij in pension, en krijgt ook kuil (staan meerdere PRE's) en mag straks ook de wei weer op (nu overdag op paddock).

Ik ken eigenlijk niet 1 PRE waarbij kuil/gras een probleem is.

Staart en manen exceem bij een PRE kan, net als bij ieder ander paard. Bij een paard uit spanje is dat bij een hengst wel goed te zien, een merrie houden ze altijd kort in de manen, dus daarbij is het goed letten op afgebroken haren.

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 10:52

Ik ken toevallig wel een pre die er last van heeft.
Die wordt uitsluitend op een kale wei gezet en krijgt alleen 2e snede oud hooi.
Diegene die hengsten hier hebben, houden ze vaak binnen, of alleen op een paddock, dus die eten geen gras.
Dan kan je ook niet zien of ze staart en maneneczeem hebben :-( (omdat ze alleen binnen staan)

Ik ben blij met je reactie dat de wei geen probleem hoeft te zijn!
Ik was er toch wel bang voor, als je het verschil ziet tussen de weiden daar en hier.
En de meesten worden toch geimporteerd uit Spanje.

Ik ben benieuwd naar nog meer ervaringen......

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:01

Het verschil met Spanje is dat er daar in het voorjaar gras is,en dan pas weer in het najaar.
In Nederland groeit het altijd.
Niet alleen niet goed voor PRE's lijkt mij.Omdat er naar mijn idee veel paarden te vet zijn.

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 12:14

Dat ben ik met je eens Geerke, dat moet je altijd in de gaten houden en is per paard verschillend. Niet alleen de hoeveelheid gras/hooi en voer, maar ook de beweging die er tegenover staat is belangrijk. Waar het mij omgaat is of het voor een pre per definitie slecht is. Mijn vorige paarden waren kwpners deze hadden 24/7 de beschikking over hooi, behalve zomers op de wei, dan hadden ze gras. Dus hooi was er altijd in de box. Ze waren niet te dik (regelmatig nagekeken door DA). Behalve toen een paard een peesblessure had, toen moest ik oppassen met voer omdat er geen beweging tegenover stond. (Toen verminderde ik drastisch het krachtvoer).

Groetjes,
Yvonne

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:17

Ik denk dat er wel degelijk een verschil is. Veel 'sobere' rassen ontwikkelen sneller insuline resistentie (suikerziekte) door overgewicht. Zorg er vooral gewoon voor dat hij/ zij niet te dik wordt. Dus stripbegrazing of korter op het gras indien nodig.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:19

Wij hebben hier ook een PRE staan uit spanje. Hij staat nu bijna 2 jaar in Nederland en heeft er geen prpblemen mee gaat. In hey begin is het indd wel langzaam opgebouwt. Hij heeeft wel de pech gehad dat ie na een maand een ongeluk kreeg waardoor hij eerstetijd op stal heeft moeten staan en vervolgens alleen op een heel klein stuke en dan steeds groter. Dus bij hem is het daardoor heel langzaam opgebouwt.

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 13:28

Lusitano: komt dat insuline probleem alleen maar als ze te dik zijn? Ik bedoel als je paard er uit ziet zoals het hoort, dus niet te dik, hoef je dan niet bang te zijn dat een pre of lusitano het krijgt? Ze zijn er gevoeliger voor, zeg je, is het voor mij verstandig om zo'n paard te nemen?
De gezondheid, welbevinden geestelijk en lichamelijk van het paard vind ik belangrijker dan dat IK graag zo'n paard zou willen.
Als de omstandigheden op mijn pensionstal (ik heb de mooie grote buitenbox aangehouden) niet geschikt zijn voor zo'n paard, dan leg ik mij daar bij neer en zoek een paard wat beter past!
Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Groetjes,
Yvonne

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:40

Ik verzorg ook een PRE sinds gisteren staat ie dag en nacht op het land. Vorig jaar heeft ie nergens last van gehad en op stal
krijgt hij onbeperkt kuil. Daar tegenover staat wel dat hij 's winters buiten staat en dus de energie nodig heeft om zich warm te houden.
Verder nooit het idee gehad dat hij er last van heeft gehad.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:13

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:18

Hier staan ze sómers overdag ook gewoon op de wei en ze hebben er geen enkel probleem mee. Ook krijgen ze 2 keer per dag hele droge kuil en 1x per dag heel grof hooi, ook geen enkel probleem. Kilo's brok gaan er dan weer niet in. Dat erbij zou dan wel te veel zijn, maar gewoon met wat musli zonder suiker is er geen probleem.

Ze kunnen idd minder suiker hebben en hebben meer structuur nodig dan eenKWPNér, want het spaanse voer is heel vezelrijk (afalfa, stro etc) . Maar he tzijn ook weer geen koudbloeden die dik worden van lucht. Ze hangen er een beetje tussenin.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:07

Mijn paarden (hengsten) gaan maximaal 2 uur per dag op een postzegellandje. (dan willen ze ook echt weer naar binnen voor hun siësta ;-) )
Het nederlandse gras is koeiengras over het algemeen en niet geschikt voor paarden.
Afhankelijk wat je van plan bent te doen met je paard, is het belangrijk af te stemmen wat verstandig is.
Een paard die de hele dag zich vol vreet, krijg je niet meer aan het werk ;-)
Ik heb hier in Nederland heel wat bevangen PRE's gezien, van zowel (verkeerd) kuil, als te vette weilanden.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:47

Je kunt de weilanden ook inzaaien met wat anders dan engels raai, heb ik ook gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:51

Wij hebben hier weides met gedeeltelijk raai, gedeeltelijk veldbeemd, roodzwenk enz. Hele dagen op een rijke wei is eigenlijk voor geen enkel paard goed nee, dus de paarden staan hier op een systeem waardoor ze altijd genoeg ruimte hebben (grote paddock + zandpaden) en iedere dag een stukje strookbeweiding (24u toegang) en daardoor beperking in het gras, of een aantal uur op het gras. Dit afhankelijk van het gras en de maand. Verder altijd stro en hooi bij in netten.
Mijn barokjes doen het hier perfect op.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:21

Spanje is groot dus bijv bij mij in de buurt zijn er geen eens weilanden en eten de paarden als ruw stro en lucerne , Noord en Zuid Spanje zijn er dan wel weilanden , teveel is nooit goed.

Ik heb het andersom mijn kwpners waren natuurlijk weiland gewent maar hebben geen probleem , beetje bij beetje opbouwen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:21

Ik denk dat het, net als bij ieder ander paard, een kwestie is van afkijken hoe het gaat en zorgen dat je 'm goed in beweging houdt en niet te dik laat worden.
Teveel rijk gras is voor geen enkel paard goed...

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 10:43

Volgens mij is dit niet een ras-afhankelijk probleem. Toevallig ken jij een PRE die last heeft, ik ken juist een stapel KWPN-ers die in no-time bevangen zijn en echt niet op ons lekkere vette gras kunnen. Mijn PRE merrie heeft er geen last van. Ze is wel gevoelig voor dik worden, maar ik voor dan ook alleen ruwvoer (gras en kuil/hooi) met af en toe wat vitamine.

Ik denk niet dat je een ras kunt vinden waarvan je 100% zeker kunt zijn dat ze op ons gras kunnen staan. Veel plezier en succes met je zoektocht :)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:24

Mijn PRE staat het hele jaar door buiten op het gras.
Bij een boer, dus er wordt ook bemest.
Ik hou het goed in de gaten en nu hebben we ook een stuk afgezet.
Voordat we problemen gaan krijgen.
Maar tegen het einde van de zomer gaan de weer het hele land op.
Maar dan maken ze ook behoorlijke loopafstanden.
Wel staan ze in het land met koeien.

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 01:39

Als ik een conclusie mag trekken, dan moet je gewoon oppassen dat ze niet te dik worden, net zoals bij alle andere paarden(rassen) en is er niet echt een duidelijk verschil.
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties.
Ik ben inmiddels bij een bruine PRE ruin gaan kijken, maar deze was met 1.56 echt te klein voor mij. Tevens had hij problemen op het moment dat het zadel er op ging! Alles werd me eerlijk verteld hoor, om die reden was het paard ook bij hen. Gelukkig heeft dit paard het daar heel erg goed, maar ze hebben er teveel en hij krijgt daardoor te weinig aandacht. Ik ben rustig aan het verder zoeken, ook naar andere paarden(rassen). Ik heb de tijd, al kriebelt het wel!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:04

Hier geen problemen met mijn PRE's en gras, ik heb ze in de zomer 24/24 op de wei staan. Mijn bruine heeft wel wat last van zomereczeem, maar als hij niet op gras staat, heeft hij dat ook (heb ik al getest). Ze hebben ook geen last van overgewicht. Ze staan wel op een weide bezaaid met gras speciaal voor paarden. En in de winter geef ik ook voordrooghooi (heel droog, maar dus wel in plastiek).

Moest je nog een leuke PRE zoeken, zie mijn onderschrift, ik moet helaas mijn schimmeltje verkopen. En hij is dus al gewend aan het Belgische (of Nederlandse) gras.