Advies hengstenkeuze Donnerball x Sandro Hit - merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

llies

Advies hengstenkeuze Donnerball x Sandro Hit - merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 19:22

Voor mijn Donnerball (v. Donnerhall) x Sandro Hit x Rohdiamant -dressuurmerrie zoek ik een gepaste dressuurhengst.
linkje paardenfokken.nl: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/597879

Positieve punten van mijn merrie:
- zeer ruim bewegen
- tof karakter
- goede achterhand
- veel souplesse

Verbeterpunten:
- meer front
- meer body (het is echt een poppetje), maar niet overdrijven (persoonlijk ben ik geen fan van een zwaar type paard)
- werklust : ze is liever lui als moe (met dank aan Sandro Hit)
- schakelvermogen

Toekomstig veulen:
- gemakkelijk en werkwillig karakter: joligheid en leven mag erin zitten, maar geen gemene streken
- liever niet kleiner als de merrie zelf (1m65)

Het is de bedoeling dat ik het veulen zelf aanhoud.
Ik sta open voor alle suggesties, zolang ze maar onderbouwd zijn. Liefst geen hengst met röntgenologische bemerkingen.

Brand maar los!

Foto's :
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-44SBJN7N.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7EEZSGVI.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OVAHH8WQ.jpg

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:30

Kijk ook sowieso naar meer lengte in het voorbeen. Ik zeg Vivaldi.

Zeer uniforme collectie, goed ontwikkelde, zeer rijtypische veulens met veel uitstraling, die goed in het rechthoeksmodel staan. De veulens bewegen met een goede beentechniek, hebben veel souplesse en een goede zelfhouding.

Vivaldi kan het model en de bewegingstechniek van een dressuurpaard verbeteren. De merries dienen een niet te verticale halsvorm te hebben.

NatasjavE

Re: Advies hengstenkeuze Donnerball x Sandro Hit - merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:06

Welk stamboek?

llies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 20:20

De merrie is ingeschreven in het Oldenburger Verband, dus voor het veulen graag een Duits of KWPN-papier.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:54

Had ik al gedacht , vallen al veel hengsten af is echt zoveel Donnerhall bloed ( heb zelf ook een Donnerhall Oldenburger ).

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:05

http://www.hengsthaltung-kathmann.de/cm ... angelang=1

Heb even voor je rondgekeken , ben echt fan van deze hengst zo mooi in model , ga ik zelf nog een veulen uit fokken uit mijn Donnerhall merrie. Hij beweegt zo lekker en zijn nakomelingen zijn niet mis.

Hotline is ook een optie , zit alleen in 3e rij Donnerhall.

llies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 21:38

Liever geen trakehnerbloed (Hotline) wegens karakter en vrees dat deze niet genoeg body doorgeeft.
Ik heb gezien dat Rockefeller de volle broer van Romanov is, naar deze laatste heb ik ook al gekeken. Waar ik mij zorgen om maak bij deze hengsten is dat de vader van deze hengsten (Rohdiamant) bij mijn merrie in de 3e graad langs moederskant voorkomt (Donnerball x Sandro Hit x Rohdiamant). Is dit niet te dichtbij?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:19

Da's dichtbij ja, maar niet te dichtbij.
Romanov is de bekendste van de 6 ggk broertjes uit Rumirell, en zou zeker geen verkeerde keuze zijn imo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 08:45

Als je lijnenteelt toepast op die manier bevestig je een aantal eigenschappen die uit die lijn komen..maar ik betwijfel of je meer body krijgt met lijnenteelt op Rubinstein..

Ik vindt je merrie qua bouw een echte Donnerhall om te zien alleen mist ze inderdaad wat body,verder lijkt ze vrij ouderwets en langgelijnd.Een hengst die aan een aantal punten kan voldoen is Negro,geeft body,kracht en front..en Ferro bloed staat bekend om hun goede schakelvermogen.Andere optie..maar daar is alleen nog maar diepvries van en fokt wat een wat verticalere kortere hals door is Special D.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:15

Rubinsteins zijn edel qua type, maar hebben wel genoeg body hoor.

llies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 17:59

Ik heb gelezen dat Negro soms het voorbeen verkort en eerder royale merries nodig heeft.
Netto misschien, maar over zijn nafok is niets bekend.

Ik ben nog altijd geïnteresseerd in Duitse hengsten ook, maar die hebben meestal zo weinig bloed, en heb wel graag een paardje met go, wel braaf uiteraard.
Ik zoek vooral een hengst die massa, maat en front doorgeeft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:01

Er loopt hier een Quaterback x Donnerhall en dat is een verschrikkelijk fijn dier, wel vrij groot (1.75m geloof ik) maar met voldoende massa, goede motor van achteren en er zit een mooie kap op. Is overigens een merrie en fijn in de omgang.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:08

Voor massa,maat en front moet ik aan Gribaldi bloed denken..echter zit je dan met het karakter..dus mischien een hengst waarbij het wat verder weg zit?

Bojengel bijvoorbeeld geeft een goed achterbeen,maat en een heel mooi front door!

llies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 14:16

Bij Quaterback heb ik vragen ivm werkwilligheid en heb gelezen dat hij vaak verkleinend fokt.
Ik ben geen fan van Trakehnerbloed ivm karakter.

Wat is jullie mening over volgende hengsten?
Uphill (Oscar x Appolonius xx)
Ampère (Rousseau x Flemmingh)
Netto (Negro x Purioso)
Belissimo M (Beltain x Romadour II)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:29

Ampere geeft veel schakelvermogen en een goed lichaamsgebruik mee vindt ik,je merrie moet wel over een correct gesteld achterbeen beschikken aangezien hij zelf koehakkig is en dat ook nog weleens meegeeft..verder geeft hij ook body..over karakter e.d. is nog niet heel veel bekend.

Netto is nog niks over bekend qua nafok..en met Purioso erachter heb je kans op een heel klassiek paard..zou eerder voor een andere Negro zoon gaan dan...Chippendale/Everdale..etc.

Uphill:geeft goede bewegers maar naar mijn idee geeft hij geen body mee..en soms wat neerwaartse rompmodellen..ook fokt hij niet veel lengte in het lijf wat juist voor jouw merrie wel positief kan zijn.

Bellisimo M: vindt ik een paard met een mooi model,maar weet niet veel over zijn nafok..

Het moge wel duidelijk zijn dat ik Ferro bloed bij jouw merrie prefereer..wat vindt je daar zelf van?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:36

Waarom zet je Bordeaux niet erop? Die moederlijn sluit mooi aan en de hengst voldoet aan je verbeterpunten. Wel Gribaldi maar uit die lijn hoef je voor karakter geen angst te hebben.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:54

Misschien roep ik iets heel geks hoor, maar BH Zack?

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 17:47

Ik heb zelf een uphill, van net 1 weliswaar. Er is veel bekend over z'n nafok, je kan bijv in het nakomelingen van uphill topic kijken of op de site bij van norel. Hij fokt iig vergrotend, geeft goed front door, een heel werkbaar en ijverig karakter en goede beweging. Sluit wel aan op je wensen denk ik.

De suggestie van Bordeaux kan ik me ook wel voorstellen, bij de hengstenshow vond ik hem en nafok super (en braaf) en sluit aan bij je wens. Ik vond bojengel trouwens minstens zo goed, zit ook weer ferro in. Weet persoonlijk niet veel over nafok maar misschien het kijken waard.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:12

Voor zo'n Duits gefokte merrie ging ik kijken bij (een zoon van~) Jazz.
Pak je al je verbeterpunten tegelijk en je voegt kracht in het achterbeen toe.

KOLONIST

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 08:39

Niet zo heel moeilijk: AMPERE, om alle reden die je kan bedenken. Beweging, front, looplust, ruimte in de gangen, oprichting, hoogte.