Welke hengst voor mijn haflinger merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MeggiieTommy

Welke hengst voor mijn haflinger merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 18:32

Hoihoi,

Ik wil bij mijn merrie graag een veulentje fokken. Ik weet nog niet precies wanneer. Eerst moet ik alles op orde hebben en nog wat dingen opzoeken. Maar ik zou toch heel graag willen weten wat voor hengst jullie het beste lijkt.

Over Mariska:
Haflinger
Stamboomloos
1.43
13 jaar oud

Ik rijd nu vooral recreatief met haar. Ze is bij haar vorige eigenaar tot L2 dressuur gereden en springt een pacour van 1 meter met plezier. Ze is super lief in de omgang. Onder het zadel heeft ze een pittig karakter. Ze heeft zo haar momenten. Nieuwe dingen vindt ze altijd eng maar is wel 100% betrouwbaar in het verkeer. Ze heeft een brede bouw maar een fijn hoofdje. Ook heeft ze een beetje 'x benen', als ik het zo kan noemen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het doel met het veulen is vooral recreatief rijden. Misschien soms een wedstrijdje maar voor veel buiten. Het is ook de bedoeling dat ze gewoon bij mij blijft en niet wordt verkocht. Een paard met goede stamboompapieren hoeft niet.

Eisen hengst:
- niet groter dan 1.55
- betrouwbaar en nuchter
- haar bouw ten goede doet, dus niet breder maar wel smaller. Het liefst wil ik ook het sierlijke hoofdje blijven houden.
- goede gangen
- apart kleurtje

Een haflinger hengst kan ook maar dan wil ik het liefst een met een 'oude' bouw en geen sport haflinger.

Zelf dacht ik aan Sublime Sponté omdat ik daar goede verhalen over heb gehoord en er leuke kleurtjes uitkomen. Maar ik weet niet of dat bij haar bouw past.

Ook twijfel ik door haar 'x benen'. Hoe groot is de kans dat het veulen het dan ook krijgt? Zij heeft er geen last van en het veulen is niet voor de verkoop.

Ik hoop dat jullie met leuke suggesties komen!

NatasjavE

Re: Welke hengst voor mijn haflinger merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:03

Heeft ze aan de voor of achterkant x-benen?

Niet dekken overigens is mijn advies.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 20:17

Aan de voorkant. Ik heb er nog over nagedacht maar ik denk niet dat je het x benen kan noemen. Dus dat moet ik even aanpassen. Haar hoeven staan juist een beetje naar binnen. Dat zie je op foto 3!

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:18

NatasjavE schreef:

aangezien ik heb echt 0.0 verstand van heb ben ik erg benieuwt waarom niet :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:26

Omdat een stamboekloos veulen niks waard is. En uiteraard moet je je paard niet alleen afrekenen op de monetaire waarde, maar er zijn er al zoveel op deze aardkloot...

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:32

Maar ze wil het veulen toch voor eigen gebruik? Dus maakt het voor haar denk ik niet uit als het stamboekloos is

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:32

Waarom koop je niet gewoon ee leuk veulen? Zijn er zat die nog een leuk huisje zoeken nl.
Ik zeg niet laten dekken. Heeft ze ooit wel eens veulens gehad aangezien ze 13 is?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 09:47

MeggiieTommy schreef:
Aan de voorkant. Ik heb er nog over nagedacht maar ik denk niet dat je het x benen kan noemen. Dus dat moet ik even aanpassen. Haar hoeven staan juist een beetje naar binnen. Dat zie je op foto 3!

Als de punten van haar hoeven iets naar binnen wijzen is ze troontredend. Dat zie je wel meer bij paarden die breed in de borst zijn.

Als ze echt X-benen heeft dan staan haar knieen meer naar binnen. Dan kan je er beter niet mee fokken.

Als je echt met haar wil fokken dan zou ik gaan voor of een moderne sportieve Haflinger of een Arabisch volbloed.
Dan kan je het een sportiever en rijdbaarder exterieur van maken en toch bij het type blijven.
(in de Haflingerfokkerij is al eerder Arabierenbloed gebruikt.)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 09:51

canela schreef:
NatasjavE schreef:

aangezien ik heb echt 0.0 verstand van heb ben ik erg benieuwt waarom niet :)

Als je veulen fokt wil je graag de postitieve punten verankeren of uitbouwen, de slechte punten wil je verzwakken/weg fokken en daarvoor in de plaats goede punten inbrengen.

Maar hoe weet je nu als je de ouders van de merrie niet kent waar het vandaan komt. Misschien geeft de vader van deze merrie in combinatie met hengst B wel hele geschikte dieren en in combi met C juist hele vervelende nakomelingen.

Fokken is niet altijd datgeen wat je bij de merrie ziet en datgene wat je bij de hengst ziet en hoppa een leuk veulen.
Het kan ook op grootvader of overgrootmoeder lijken....maar ja...wil je dat wel?

xyralove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 09:55

RoosTaffy schreef:
Maar ze wil het veulen toch voor eigen gebruik? Dus maakt het voor haar denk ik niet uit als het stamboekloos is

Idd

xyralove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 09:57

Ik zeg aan de ene kant , wel doen want het is voor eigen gebruik . maar aan de andere kant heeft NatasjavE wel gelijk, je moet ook aan de gezondheid van je veulen denken

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:01

Niet dekken!

micksage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:03

iedereen mag toch voor zijn eigen kiezen of die wel of niet zijn merrie dekt ze vraag om advies welke hengst ze zal kiezen en het veulen is voor eigen gebruik dus ik zie het probleem niet
wil je een goedgekeurde of niet
anders is in het rond vragen of iemand een haflinger hengst heefd met ook geen papieren

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:11

micksage schreef:
iedereen mag toch voor zijn eigen kiezen of die wel of niet zijn merrie hengst dekt ze vraag om advies welke ze zal kiezen en het veulen is voor eigen gebruik dus ik zie het probleem niet
anders is in het rond vragen of iemand een haflinger hengst heefd met ook geen papieren

En het advies van een aantal hier...niet dekken. Dat mag ook namelijk.

Je moet bij fokken terug kijken(wat hadden de voorouders voor een eigenschappen) in het heden kijken(hoe ziet de merrie eruit en wat kan zij) en een inschatting voor de toekomst proberen te maken(waar moet het veulen aan voldoen om een optimale toekomst te kunnen krijgen)

ALS je gaat dekken, TS, ga dan igg voor een goedgekeurde dan weet je tenminste van een kant iets over de gezondheid en bouw van de hengst.

Natuurlijk mag TS helemaal zelf bepalen of ze de adviezen ter harte neemt. Het is haar paard tenslotte. Maar iets anders adviseren dat mag altijd.

micksage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:17

NatasjavE schreef:
micksage schreef:
iedereen mag toch voor zijn eigen kiezen of die wel of niet zijn merrie hengst dekt ze vraag om advies welke ze zal kiezen en het veulen is voor eigen gebruik dus ik zie het probleem niet

En het advies van een aantal hier...niet dekken. Dat mag ook namelijk.

Je moet bij fokken terug kijken(wat hadden de voorouders voor een eigenschappen) in het heden kijken(hoe ziet de merrie eruit en wat kan zij) en een inschatting voor de toekomst proberen te maken(waar moet het veulen aan voldoen om een optimale toekomst te kunnen krijgen)

ALS je gaat dekken, TS, ga dan igg voor een goedgekeurde dan weet je tenminste van een kant iets over de gezondheid en bouw van de hengst.

Natuurlijk mag TS helemaal zelf bepalen of ze de adviezen ter harte neemt. Het is haar paard tenslotte. Maar iets anders adviseren dat mag altijd.

daar ben ik het niet echt mee eens wij hebben nu 2 a3 jaar papier los gefokt met een hengst waar we niks vanaf wisten
maar fokte altijd de goede dingen door en wij raakten de veulens zonder papier beter kwijt als de paarden met papier
omdat ze gewoon goedkoper zijn en deze is voor eigen gebruik

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:21

Ts zegt zelf dat sublime sponté haar wel wat lijkt maar niet helemaal weet of die qua bouw wel bij haar paard past. Wat vinden jullie daar dan van?

Ts, ik heb ook goede verhalen over sublime gehoord, maar heb niet veel verstand van fokken..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:27

micksage schreef:
[daar ben ik het niet echt mee eens wij hebben nu 2 a3 jaar papier los gefokt met een hengst waar we niks vanaf wisten
maar fokte altijd de goede dingen door en wij raakten de veulens zonder papier beter kwijt als de paarden met papier
omdat ze gewoon goedkoper zijn en deze is voor eigen gebruik

Dat het bij jou goed gegaan is wil niet zeggen dat het altijd goed gaat.

Het verschil in kosten is overigens slecht 300 tot 600 euro... op 3 jarige leeftijd is dat een bijna te verwaardeloze verschil.
Om het dar nou van af te laten hangen vind ik wat vreemd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:38

RoosTaffy schreef:
Ts zegt zelf dat sublime sponté haar wel wat lijkt maar niet helemaal weet of die qua bouw wel bij haar paard past. Wat vinden jullie daar dan van?

Ts, ik heb ook goede verhalen over sublime gehoord, maar heb niet veel verstand van fokken..

Ja vind ik wel kunnen. Is een beetje hetzelfde type als de merrie. De troontredendheid zal denk ik niet verbeteren maar ik weet niet in welke maten de merrie dat heeft.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 12:31

Dat het veulen geen stamboom heeft, maakt voor mij niks uit. Het is voor eigen gebruik. Ik wil niet 'zomaar' een veulen kopen maar ik zou er graag een van Mariska willen.
Ik zal nog even bij de vorige eigenaar na vragen of ze een stamboom heeft.

Voor de rest zou ik ook graag 'goed' onderbouwde reacties hebben. Daar bedoel ik mee, dat ik niks heb aan alleen wel of niet. Want als iemand zegt dat ik het niet moet doen zonder reden te noemen heb ik daar niks aan. Als hun reden van die reactie is 'omdat er al genoeg paarden zijn' is dat voor mij een minder groot probleem, maar als hun reden is 'omdat de gezondheid van het veulen heel veel gevaar heeft' is dat erger.
De meesten doen dat trouwens ook, wat ik heel fijn vind! :j

Op de derde foto zie je de stand van de voor hoeven best goed vind ik. Ik vind het zelf niet zo erg bij haar en ze heeft er voor zo ver ik weet ook geen last van.

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:39

Cynthia82 heeft haar Haflinger al 2 keer laten dekken door Sublime Sponte en ik vind dat daar hele leuke veulentjes zijn uitgekomen dus aan haar kun je ook e.a vragen over Sublime.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 12:43

Weet ik. :=
Ik heb TiSento een tijdje verzorgd!
Maar toch bedankt! Als het weer wat rustiger is, ga ik zeker wat informatie vragen.

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:45

Wat leuk! Ik wens je veel succes met het zoeken naar de juiste hengst!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:46

MeggiieTommy schreef:
Dat het veulen geen stamboom heeft, maakt voor mij niks uit. Het is voor eigen gebruik. Ik wil niet 'zomaar' een veulen kopen maar ik zou er graag een van Mariska willen.
Ik zal nog even bij de vorige eigenaar na vragen of ze een stamboom heeft.

Op de derde foto zie je de stand van de voor hoeven best goed vind ik. Ik vind het zelf niet zo erg bij haar en ze heeft er voor zo ver ik weet ook geen last van.

Ik wou ook ooit een veulen van mijn eigen merrie maar het bleek dat het veulen een totaal ander karakter had en ik niets met het dier had. Het is niet gezegt dat het veulen voor jou net zo lief en leuk zal zijn.

Ze staat voor breed en iets troontredend. Niet iets om je zorgen over te maken maar de hengst moet dat iig niet hebben. Je merrie heeft er nu geen last van maar standafwijkingen kunnen meer gevoelig zijn voor slijtage en dus blessures.
Achter lijkt ze iets in een O-stand te staan. Let daar dus ook op bij de hengst.

Anders gezegt, de hengst moet heel erg correct in de benen zijn. Ik zou ook niet voor een breder type gaan maar eerder moderner. Vandaar dat ik een Arabier hengst adviseerde.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:04

Als baasje van Sublime meld ik me hier maar even.

Sublime heeft al meerdere afstammelingen uit combinaties met Haflingers.
Je kan ze zien op : http://perlinowelshcob.webs.com/partbred.htm

Overigens kunnen veulens uit Sublime en een papierloze merrie, toch geregistreerd worden als Welsh part-bred.

Wat het kruisen van een Haflinger met Arabier betreft, ben ik persoonlijk geen voorstaander. De types liggen te ver uit elkaar en er kunnen soms wel heel leuke veulens uitkomen, maar je kan net zo goed een veulen krijgen met het lijf van een Haflinger en de beentjes/hals van een Arabier.

Ik lees dat je een tijdje TiSento verzorgd hebt. Je weet het misschien al, maar Cynthia gaat een nieuw baasje voor hem zoeken (nu ze een valkmerrietje van Sublime heeft).
Zelf heb ik eventueel ook nog een 3jarige palomino merrie (HaflingerxSublime) te koop.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 13:11

Dankje! :')

Ik weet dat het veulen totaal anders kan zijn. Ik hoef ook echt geen kopie van Mariska. Ik kan het niet goed uitleggen maar het lijkt me gewoon geweldig. Ook om alles mee te maken.

Ik moet inderdaad goed op de benen letten!

Iemand had in een pb een Arabier gestuurd en die was echt prachtig! Alleen wordt het veulen dan niet groter en smaller? De meeste Arabier hengsten die ik heb gezien zijn +1.60. Ik wil juist een wat kleiner paardje hebben. Of hoeft dat niet gelijk te betekenen dat het veulen dan +10 cm groter wordt? Het scheelt namelijk wel 20 cm met de meeste.

Ik wil sowieso een goed gekeurde hengst.