Ik had al een topic gestart met de vraag of iemand meer zekerheid kon geven om aan de hand van foto’s te zien of onze merrie drachtig zou zijn. Wij hebben haar in januari gekocht als zijnde niet drachtig, maar dit was dus niet helemaal het geval. Wij hebben er een paardenarts bij gehad en zij is dus drachtig. Hij schat haar op 7 maand, misschien iets meer. Toevallig kwam de eigenaar van de hengst waar zij door is gedekt bij de vorige eigenaar gisteren langs. En hij dacht dat dit 6 maand geleden was. Dus wij houden het nu even op dat het in augustus moet gaan gebeuren.
Maar wij hebben helemaal geen verstand van het krijgen van een veulentje. Ergens heb ik het gevoel dat het allemaal wel goed zal gaan qua bevalling. Maar is het een een optie om vlak daarvoor (is natuurlijk gissen wanneer het echt gaat gebeuren) de arts er weer bij te halen om te laten kijken of het veulen in een goede positie ligt? Is dit gebruikelijk? Zodat je weet dat als het niet ok is, en het veulen kondigt zich aan, meteen de arts kunt optrommelen?
Daarbij hebben wij inloop stallen wat echt geen optie is om een merrie in te laten bevallen, te klein en er zitten balken tussen ipv een wand en deze staat in een onhandige weide qua bevallingen. Veel terrassen en water. Nu is mijn idee om rondom de stallen, in een vertouwde omgeving (altijd een mooie plek voor ze, want daar staat ook het hooi en brok) een stuk af te zetten met lint zonder stroom, waar zij dan alleen, maar toch ook vlakbij de anderen, kan bevallen in de open lucht, hier zijn geen terrassen en ver van het water. Normaal is het hier goed warm en droog in aug, dus daar gaan we dan ook maar van uit.
We hebben gelukkig nog even de tijd om het zo ideaal mogelijk te maken, dus vandaar al mijn eerste vragen
heb al een heleboel sites doorgespit met betrekking tot het veulenen van een merrie, maar daardoor krijg ik soms alleen maar meer vragen
Het was voor ons dus ook heelmaal niet de bedoeling om een drachtige merrie te kopen
Graag jullie mening en ervaring dat we maar een goede bevalling mogen hebben
Alvast bedankt,
wendy

) Problemen bevalling