In dubio over welke friese hengst voor mijn merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

In dubio over welke friese hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 10:28

Dit jaar is het dan zo ver, we willen onze merrie laten dekken. Haar eerste hengstigheid heeft ze net gehad, dus ik zou eind april, mei en juni (evt. juli) een poging kunnen wagen, zodat het veulen in de meest 'ideale' tijd geboren wordt.

Mijn merrie is nu 16 jaar, ze heeft al 4 veulens gehad en heeft deze zonder problemen op de wereld gezet.
Wat gegevens over haar:
Afstamming: Remmelt x Lute
Leeftijd: 16 jaar
Schofthoogte: 1.57m

Minpunten: iets kort voorbeen, weke rug en zwakke verbinding lendenen-achterhand, iets te kort/steil kruis. Zelf klein gebleven.

Pluspunten: fokt behoorlijk maat, ondanks haar kleine stokmaat, bijzonder fijn karakter, redelijk veel behang. Niet te barok, ook niet te luxe, heel soepel en losjes in haar lijf.

Wat mijn fokdoel is:
Wat ik graag wil, is verbeteren op exterieur (sterkere lendenen en een sterkere achterhand, een goed gevormd kruis en een langer voorbeen) en een correct gefokt paard op de wereld zetten met een fijn karakter. Ik wil dus zeker niet 'zomaar' een of andere hengst erop zetten, maar weloverwogen een geschikte hengst kiezen.

Het aller belangrijkste voor mij is het behoud van het karakter (liever geen sterwaardig paard met een fantastisch fijn karakter, dan een bewegingswonder die ik niet kan handelen). Het karakter mag zelfs nog iets kalmer. Mijn merrie is soms behoorlijk sensibel en rillerig. Daarnaast heb ik wat meer maat nodig (<1.65)) en wil ik het behang minimaal behouden of liever nog meer. Ook wil ik niet té luxe fokken, te zwaar vind ik niet prettig qua rijden, maar te luxe hou ik ook niet van.

Hengsten die in het verleden zijn gebruikt: o.a. Lolke, Wierd en Onne.

Ik begrijp dat het niet de meest ideale tijd is om een veulen te fokken en dat er een hoop veulens rondlopen en het goedkoper is een veulen aan te schaffen, dan zelf te fokken. Om nog maar niet te spreken van de risico's voor de merrie (en veulen als het er is). De reden dat ik een veulen wil fokken, is omdat ik nakomelingen van haar wil. Het veulen blijft dus bij mij.

Door de vorige eigenaren is mij geadviseerd haar te laten dekken door Beart. Maar ik twijfel hierover. Ben me bewust van zijn verbeterende punten, maar ik twijfel enorm over het behoud van het karakter.
Lees toch veel dat Beart nakomelingen wat moeilijk, pittig, snel en sensibel zijn en doorgaans minder geschikt als 'recreatiepaard'. Dat is toch wel wat ik zoek, een 'allrounder', wil er mee kunnen dressuren op fanatiek recreatief niveau, maar ook mee naar buiten kunnen etc. Overigens is ze bij de vorige eigenaren eerder gedekt door Beart, maar niet drachtig van geworden.

Hengsten die ik onlangs heb gezien die me aanspraken zijn:
- Stendert
- Uldrik
- Jerke
- Pier (nadat ik hem irl heb gezien is hij eigenlijk 'afgevallen', vind hem eigenlijk té groot en té grof voor mijn merrie)
- Djoerd

Eigenlijk dus allemaal wat jongere hengsten die zich nog niet helemaal hebben bewezen op nakomelingen. Andere opties mogen dus ook worden aangedragen!!
Wie heeft tips? Alle info is welkom!

friesiszwart

Re: In dubio over welke friese hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:50

heb je ook al naar het verwantschapspercentage en inteelt gekeken?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 16:21

Niet helemaal, volgens mij hadden Stendert en Beart een laag verwantschapspercentage heeft icm haar. Pier ook truwens, maar die wil ik eigenlijk al schrappen. De overige hengsten heb ik nog niet opgezocht omdat ik mijn inlogcode van het stamboek niet zo snel kon vinden.

Jerke is van Onne, en met Onne is ze al eens gedekt, die kant van de lijn zit wel goed dus, maar ik weet niet hoe die moederlijn is.
En Djoerd is weer van Jerke, daarmee eigenlijk hetzelfde verhaal, moederlijn weet ik niet hoe het daarmee zit.

Verder weet ik dat ik Oege bloed moet vermijden, want dat zit ook in haar lijn.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:34

Pier is ook een afstammeling van Beart, dat zou ik dan dus niet doen als je niet richting een sensibel paard wilt fokken.

Je zou eens kunnen kijken naar Gjalt 426, paard met veel maat maar minder grof als Pier.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 17:30

Gjalt is geen optie denk ik, ivm weke lendenen bij zijn nakomelingen (heb ik ergens gelezen, in een hengstenboek volgens mij, over de nakomelingen). Teveel risico dus wat mij betreft, omdat die lendenen echt sterker moeten. Hoewel ik het een mooie hengst vind!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 17:37

Zie verschillende stukken..uit 2007 wordt gesproken over weke lendenen, maar in een recenter stuk eordt juist weer gezegd dat zijn nakomelingen strakke lendenen hebben.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:39

Ik zou Uldrik 457 doen
prachtige hengst!
ik ben met hem opgegroeid. Ik hield echt van hem!
Heb nog wel een baby foto van hem haha. Hij was van mn kennis.
Mijn moeder reed eeke , zn moeder.
Geloof me , hij voldoet aan je wensen!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:38

mhh. ik ga er eens over nadenken...

Heb haar even opgezocht op de stamboeksite:
registratienummer 199703630
Stermerrie gegeven van Lolke ( heeft weer veulen van beart gegeven)
De onneruin is niet geprimeerd als 4 jarige (wat was daarmee?)
De wierd en fabe zijn niet op meer op de keuring verschenen.

Ze heeft een sterzus van Brandus. En een lammertbroertje genaamd Vlekje en dat is niet voor niets zo te zien.
Daar kun je soms ook al passend bloed uitvissen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 21:43

De onne is van mij en is idd niet geprimeerd op de keuring. Hij was erg groot en slungelig en daardoor miste hij nog kracht vanachter. Ze gaven me als advies om hem te gaan trainen en het een jaar later nog eens te proberen, maar dat is er niet van gekomen.

De Fabe is naar Duitsland verkocht en de Wierd naar kennissen van de fokkers als recreatiepaard, daardoor niet naar de keuring geweest.

boyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:20

He je al naar Bartele gekeken? ?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 09:24

Nee, daar heb ik niet naar gekeken. Wat draagt hij volgens jou bij aan mijn wensen en op welke punten past hij goed bij mijn merrie?

Ik neig momenteel het sterkst naar Stendert. Hij sprak me erg aan met de hengstenshow qua manier van bewegen en rijdbaarheid onder het zadel en deed me ook erg aan mijn merrie denken. Daarbij laag verwantschapspercentage. Hij lijkt me dus aardig geschikt, al twijfel ik misschien nog iets over rug en lendenen.

Puntje is dat ik nu wel moet gaan 'opschieten'. Merrie is over een week of 2 weer hengstig en dan wil ik wel de eerste poging gaan wagen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:26

Maar wat vind je van Uldrik?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 09:27

Uldrik vond ik ook gaaf. Hij was ook een van de 5 hengsten die me erg aansprak tijdens de show.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 08:39

De kogel is door de kerk. Na lang twijfelen en overwegen heb ik besloten om nog een keer voor Fabe te gaan. Haar vorige veulen van Fabe was een erg leuk en fijn dier, wat voor mij wat meer 'zekerheid' geeft, toch wel belangrijk voor mij bij het fokken van m'n eerste veulen!