Bitloos met een fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisalovekira

Bitloos met een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 19:44

Wie van de fjordenbokkers rijd er bitloos met zen fjord?
En met welke werking rijden jullie ?

Groetjes

cynthiar

Re: Bitloos met een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:02

Ik sinds kort. Ik heb een sidepull en een touwhalster, het touwhalster werkt het beste voor mijn fjord. Met de sidepull heb ik minder te zeggen als hij eigenwijs is.
Met deze optomingen kan je geen constante aanleuning hebben, dus niet echt geschikt voor dressuur.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 18:53

Een bosal met mecate en een engels lederen halster met gewone dressuurteugels. Hij reageert op beide zeer licht. Ik rijd zelden, alleen af en toe een paar rondjes stappen. Meer kan hij nog niet aan.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 09:24

Ik rijd die van mij geregeld bitloos, in het bos gewoon op touwhalster en leadrope.
Met het rijden gebruik iets liever iets waarmee ik fijner kan inwerken, ik heb nu 2 ringetjes aan de rijkant van mijn touwhalster gemaakt :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:00

Ik ben overgeschakeld van met bit naar bitloos, via een touwhalstertje. Mijn Fjord vindt het geweldig en ik zelf ook; lekker makkelijk en heel leuk :) Ik vind dat de mijne zelfs beter meewerkt sinds we bitloos rijden; we hebben er beiden gewoon meer plezier in. Ik hoop binnenkort dan ook onze eerste buitenritten bitloos te kunnen maken :j

Het is voor mij ook een motivatie om mijn jaarling gewoon bitloos te beleren over enkele jaren.

batfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 23:06

Die van mij rijd ik ook wel eens met een touw halstertje, en dan is ze bijna nog makkelijker dan met bit.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 23:08

Mijn fjord heeft bij zijn oude eigenaresse 3 kwart jaar bitloos gereden. Ik wil het, als ik haar wat langer heb, ook gaan doen. :)

xNicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:32

Ik rij nu ook al bijna anderhalf jaar bitloos met mijn fjordje. Ik was overgestapt omdat ze altijd erg haar mond open had als ik reed met bit en ik geen bit kon vinden waar ze goed op liep.
Soms rijdt ik met touwhalster en soms met kaakgekruisd hoofdstel.
Ik merk dat ze veel rustiger is en beter luistert naar mijn hulpen bitloos.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:03

Bitloos... hahaha niks voor mijn fjord.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:06

Wat maakt het uit of het een fjord is? :') Maakt echt geen fluit uit of je nu met een arabier, een volbloed, een fjord of een shet bitloos rijd hoor. Kan met allemaal :+

Ik heb overigens geen fjord en rijd geen bitloos, want ik rij niet :') ga voor het mennen bitloze neusriem aanschaffen, maar die hebben ze helaas allen kaak gekruist. Ik ga voor m'n shet ook een sidepull kopen voor m'n nichtjes die er nog wel eens op rijden. Sidepull pardoes :j Ik ben van mening dat sidepull het duidelijkste is voor het paard. Kin of kaakgekruist ben ik eigenlijk niet zo'n fan van omdat vaak de release niet zo goed is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:08

cynthiar schreef:
Ik sinds kort. Ik heb een sidepull en een touwhalster, het touwhalster werkt het beste voor mijn fjord. Met de sidepull heb ik minder te zeggen als hij eigenwijs is.
Met deze optomingen kan je geen constante aanleuning hebben, dus niet echt geschikt voor dressuur.

natuurlijk wel, dat ligt gewoon aan de ruiter :+

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:57

Ik ben bezig met de overstap.
Ben nog een beetje zoekend naar het juiste model.

saressa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:10

Ik rij met een bitloos hoofdstel van Emiel voest.
Maar pak toch nog een hoofdstel met bit als hij erg fris is. Heb een fjord x Arabier hengst.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:16

Ik heb zelf een haflinger, dat is vergelijkbaar met een fjord, en ik rijd met een kingekruist hoofdstel en soms met touwhalster of neckrope. Daar reageert ze enorm goed op!

Maartje1990 schreef:
Ik heb overigens geen fjord en rijd geen bitloos, want ik rij niet :') ga voor het mennen bitloze neusriem aanschaffen, maar die hebben ze helaas allen kaak gekruist. Ik ga voor m'n shet ook een sidepull kopen voor m'n nichtjes die er nog wel eens op rijden. Sidepull pardoes :j Ik ben van mening dat sidepull het duidelijkste is voor het paard. Kin of kaakgekruist ben ik eigenlijk niet zo'n fan van omdat vaak de release niet zo goed is.

Permicavallo.nl verkoopt losse neusriemen (cuore) met een kingekruiste- en sidepull werking. Ook hebben ze een losse kaptoom neusriem. Handig om daar eens te gaan kijken?

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:30

bir schreef:
Bitloos... hahaha niks voor mijn fjord.

Ik ben het met je eens! Vroeger wel gedaan maar werd een beetje eigenwijs met haar eigen willetje...

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:01

Met ieder paard kun je bitloos rijden hoor! het is maar net hoe je het ze aanleert.
Mijn paard weet gewoon dat druk op zijn neus betekend dat hij langzamer moet gaan, al heb ik dat bijna nooit nodig. Zwaar zitten en uitademen zorgt vaak al voor voldoende reactie.

Ik denk dat het voornamelijk met opvoeding en consequentie te maken heeft.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:11

Ik rij af en toe bitloos met een kaakgekruisd hoofdstel. Afgelopen zaterdag officieel bitloos gestart en dat ging heel goed! Verder rij ik ook wel eens met touwhalster.

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 01:28

Mijn fjord werd door de vorige eigenaar gereden met een strak aangesnoerde neus- en sperriem omdat hij de tong steeds over het bit gooide. Hij liep steeds met z'n oren in de nek en de tong uit de mond. Zodra hij iets losse teugel kreeg ging hij er vandoor. Toen ik hem kreeg had ik daar niet zo veel zin aan. Ik heb z'n gebit laten doen door de paardentandarts en hem daarna een barefoot walnut (kaakgekruist) omgedaan en daar reageerde hij perfect op. Hij is mij in het begin wel 2 keer op de loop gegaan in het bos en toen heb ik hem gewoon laten lopen tot hij moe was en daarna steeds overgangen gereden tot hij doodmoe was. Geen gevecht aangegaan, en na 2 keer wist hij dat dit dus geen zin had. Ik heb sindsdien geen problemen meer gehad. Hij loopt nu lekker ontspannen met een losse teugel (zelfs in galop) en de oortjes steeds naar voren. Wij zijn er alle twee blij mee :D

Heidss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:06

Ja een Side pull werkt perfect

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:01

Ik rijd af en toe bitloos, met beide fjorden. Soms met touwhalster, soms alleen met neckrope (zie topic onderschrift)

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 00:08

Lunaeekie schreef:
Ik rijd af en toe bitloos, met beide fjorden. Soms met touwhalster, soms alleen met neckrope (zie topic onderschrift)

Respect _/-\o_
Ziet er goed uit. Dat lukt mij nog niet met mijn fjord. Ik vind het bitloos rijden al zo fijn.
De neckrope blijft nog even een toekomstdroom voor het buitenrijden.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 00:21

Geen fjord, maar wel paarden met hetzelfde eigenwijze karakter :+
Ik rij met een stalhalster, touwhalster, crosrope, sidepul, monty robert halster, kaakgekruisd, kortom eigenlijk van alles :D
Na vele dingen uit geprobeerd te hebben heb ik uiteraard voorkeuren, maar vnl gaat het er om dat je consequent ben en als je dat ben zal je echt geen verschil merken of je nu met bit of zonder rij.

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 06:47

Black_Pine schreef:
Lunaeekie schreef:

Respect _/-\o_
Ziet er goed uit. Dat lukt mij nog niet met mijn fjord. Ik vind het bitloos rijden al zo fijn.
De neckrope blijft nog even een toekomstdroom voor het buitenrijden.

Hihi bedankt :D

anoukyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:54

ik heb een kaakgekruist hoofdstel op mn stal liggen (is niet van mij maar mag m langere tijd lenen)
ik gebruikte hem voornamelijk met uitrijden, gewoon lange teugel, paard zn gang laten gaan
maar laatst ging ik dr met uitrijden een beetje oppakken enzo, en tot mijn verbazing liep ze er super mee !

nu wil ik niet alleenmaar bitloos gaan rijden enz. (ik weet eig ook zeker dat dat mis gaat) maar ik pak hem wel vaker als ik met een niet al te serieuze bedoeling in de bak rij (dus niet in lessen ofzo)

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:59

ik rijd mijn fjordenkruising met buiten ritten meestal bitloos. Rijd hem meestal met een hackamore omdat ie wel sterk kan zijn. Soms spring ik met hem en dat doe ik met een kaakgekruist bitloos hoofdstel.