Hengsten keuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juliettex

Hengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 18:43

hoi bokkers!

Ik heb geen idee of dit goed staat maar dat hoor ik vanzelf wel! :o

Mijn moeder is al een tijdlang aan het kijken naar een mooie hengst.
Maar, daar wil ze dan ook graag mee gaan dekken!
Nu heeft mijn moeder daar niet veel verstand van, en weet ze niet dat dat niet zomaar kan.
Zo ben ik aan het googelen gegaan maar kon niks vinden over de voorwaarden aangezien we nog niet uit zijn van een ras, maar mag het eigenlijk ook " rasloos " ?

bij voorbaat dank !

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:15

Er zijn geen hengsten keuringen voor 'rosloze' paarden. En als er waren, wie zou willen dekken met een hengst waarvan de afkomst en ras niet bekend is?

Voorwaarden voor de warmbloed hengsten vindt je op iedere Stamboek site, zij het KWPN, BWP of SBS, enz enz.
Voor sommige stamboeken en rassen zijn er geen Hengsten Keuringen en kan iedere hengst gewoon dekken.

Wij hebben de traject de laatste jaar afgelopen met onze jonge warmbloed hengst en hebben de pech gehad dat hij een hoeftakbreuk had opgelopen tijdens de training ... en dit 10 dagen voor de HK! Gevolg is dat wij nu een jaar verder zijn en pas de laatste maand weer met hem naar de HK's kunnen gaan. Wil alleen zeggen dat er dus van alles kan gebeuren en hiermee moet je ook rekening mee houden.

Buiten de aanschaf van een jonge hengst, hebt je de training, het onderhoud, de medische keuring, de Hengsten Keuringen zelf ... alles kost HEEL veel geld ... (denk in duizenden euro's!).

En eerlijk gezegd als je geen ervaring hebt met hengsten, zou ik zeker niet aanraden om er mee te beginnen.

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 19:18

Peterina schreef:
Er zijn geen hengsten keuringen voor 'rosloze' paarden. En als er waren, wie zou willen dekken met een hengst waarvan de afkomst en ras niet bekend is?

Voorwaarden voor de warmbloed hengsten vindt je op iedere Stamboek site, zij het KWPN, BWP of SBS, enz enz.
Voor sommige stamboeken en rassen zijn er geen Hengsten Keuringen en kan iedere hengst gewoon dekken.

Wij hebben de traject de laatste jaar afgelopen met onze jonge warmbloed hengst en hebben de pech gehad dat hij een hoeftakbreuk had opgelopen tijdens de training ... en dit 10 dagen voor de HK! Gevolg is dat wij nu een jaar verder zijn en pas de laatste maand weer met hem naar de HK's kunnen gaan. Wil alleen zeggen dat er dus van alles kan gebeuren en hiermee moet je ook rekening mee houden.

Buiten de aanschaf van een jonge hengst, hebt je de training, het onderhoud, de medische keuring, de Hengsten Keuringen zelf ... alles kost HEEL veel geld ... (denk in duizenden euro's!).

En eerlijk gezegd als je geen ervaring hebt met hengsten, zou ik zeker niet aanraden om er mee te beginnen.

Wij hebben altijd hengsten gehad, maar nooit mee naar keuringen geweest!
en idd als het duizenden euro's gaat kosten voor een keuring dan slaan we dat liever af!

SophievdV

Re: Hengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:14

Je kunt je papierloze hengst ook wel zo ter dekking aanbieden. Er is niemand die je tegen houdt. Maar de vraag is of het wijs is.. wil je fokken of vermeerderen? ;)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:50

Plus het feit is dat ik vind als je wilt ''dekken'' met je hengst buiten je eigen merrie's om want dat is eigen verantwoordelijkheid, je door middel van keuringen wel het een en ander over de hengst te weten komt.

* foto's gemaakt van oa benen voor afwijkingen etc
* Afwijkingen en genetische ziektes
* Sperma wordt getest

Zo kom je niet voor verassingen te staan als je met de hengst fokt en kan heb je al meer zekerheid..