Unitas (KWPN-GP)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Unitas (KWPN-GP)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 21:27

Dag bokkers,

Wie heeft er een (verre) nakomeling van Unitas? Wat zijn de ervaringen hiermee? Ik weet dat het heeeeel oud bloed is, maar de enige verhaal die ik over Unitas heb gehoord zijn van de oude eigenaar zelf.

http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00000578

Wij zijn er over aan het nadenken om te gaan fokken met de 2 merries (o.a. een Vitens en een Ulster merrie). Veulens zijn voor eigen gebruik.

Wie kan mij meer info geven? :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:32

Wat wil je precies met Unitas? Ik begrijp het geloof ik niet helemaal.. Je hebt twee merries die gedekt worden. De Vitens voert sowieso Unitas bloed...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 21:36

Pletje123 schreef:
Wat wil je precies met Unitas? Ik begrijp het geloof ik niet helemaal.. Je hebt twee merries die gedekt worden. De Vitens voert sowieso Unitas bloed...

Beide merries worden dan door Unitas geriet ja :j

Vitens voert in de verte Unitasbloed. (4e of zelfs 5e generatie). Kossbloed willen we niet waardoor Alexandro afvalt. Verder kan Sirius niet (de Vitensmerrie komt uit een Sirius en de Ulstermerrie heeft al een enormlange rug en slechte stap).

De hoofddoelstelling van dekken naast het eigen gebruik is toch diversicatie (is dat een woord?!) in de huidige fokkerij. Rede hiervoor is dat er veel mensen voor dezelfde hengst kiezen. Ik weet van de eigenaar dat er van Unitas vorig jaar nog 3 veulens zijn geboren en dat er onlangs een stermerrie gekroond is.

SophievdV

Re: Unitas (KWPN-GP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 00:19

Oow echt dekken met Unitas! Tjah.. ik zou het nooit doen met een hengst van zoveel jaren terug. We hebben niet voor niets een Koss-vrije jonge hengst aangeleverd ;)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 11:02

Pletje123 schreef:
Oow echt dekken met Unitas! Tjah.. ik zou het nooit doen met een hengst van zoveel jaren terug. We hebben niet voor niets een Koss-vrije jonge hengst aangeleverd ;)

Ik ben niet zo fan van je hengst :o heb m in den Bosch gezien maar toch voelde ik het niet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:06

In Den Bosch liet hij zich niet goed zien.. jammer als je hem op basis van 1 rondje af schrijft. Hij dekt overigens nog niet, pas als hij zn dekvergunning op zak heeft ;) Maar ik doelde hier niet echt op, meer op dat er voldoende jonge hengsten zijn en je geen materiaal van tig jaar geleden hoeft te gebruiken. Ik vraag me af of je dan nog wel met verbetering bezig bent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:11

En je kan zo'n hengst of zijn rechtstreekse nakomelingen niet meer in het echt bekijken, dus dan weet je ook niet of je 'het voelt'

Vreemde keuze. Niet echt interessant, Unitas bloed is via diverse hengsten al ruim aanwezig in de GP stapel

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:13

Inderdaad Janne, dan tast je pas echt in het duister..

TS, hoe ben je hier op gekomen?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:25

Diversiteit bedoel je denk ik ;)

Ik vind het wel een interessante keuze hoor, als er een merrie komt heb je net wat meer keuze dan met een met Kossbloed (hoewel de Vitens dat al voert).
De Unitasmerrie die vorig jaar ster werd was een mooi dier, en itt wat ik verwachtte niet ouderwets.

Met de Ulstermerrie kan je nog veel meer kanten op denk ik, zoals Chablis?
Jammer dat Upperville er niet meer is, die kon je qua bloed ook mooi gebruiken.

Denk dat je het verder helaas toch zal moeten doen met de ervaringen van anderen, die Unitas van vroeger kennen.'
En je kunt natuurlijk de diepvries kinderen bekijken :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:04

De diepvrieskinderen? :') Moest het even twee keer lezen haha :D

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:12

Dekken met Unitas? Kan dat nog? Wat zou dat kosten? Waar haal je nog sperma vandaan?
Ik weet dat van Waterman ook nog wat is maar dat dat een vermogen kost in vergelijking met een hengst die nog in leven is.

Verder zie ik het nut ook niet echt in van zo'n paring. Zijn toch zat jongere hengsten die ook een super karakter hebben en waar meer vraag naar is?
Komt een beetje op mij over als rijden in een dafje omdat opa dat zo'n leuk auto'tje vind ;)