Welke dressuurhengst kiezen? Monaco x Esteban x Marinier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stral

Welke dressuurhengst kiezen? Monaco x Esteban x Marinier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 10:20

Hallo!

Wij hebben een merrie, nu 14 jaar oud, die jammer genoeg niet meer in de sport uitgebracht kan worden (peesproblemen). Aangezien er al een paar nutteloze gevallen staan, en omdat mijn vader wel graag een veulentje heeft, zou hij met deze merrie willen fokken.

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/455417

Een foto vind ik niet meteen terug, zal eens thuis moeten zoeken.

Positieve punten merrie:
- goed achterbeen
- souplesse
- goede galop en stap

Negatieve punten merrie:
- merrie mag groter zijn (1.67) en meer lengte hebben in de hals, is nogal een popperig type
- niet zo'n stabiel karakter, is verbeterd met de jaren maar vroeger nogal een bommetje op wedstrijden en verplaatsing, ook niet echt sociaal in de omgang naar andere paarden
- qua bewegingen: meer ruimte in voorbeen/schouder mag, draf is ritmisch maar zou ruimer kunnen

Merrie heeft tot op PSG-niveau gelopen, en dan dus mank gevallen.
Ik ben er mij van bewust dat haar bloedlijn misschien nogal (onbekend? ik ken er niets van) springgefokt is.

Vader stelde Hotline en Bretton Woods voor.

Ik ben benieuwd naar meningen! Ik heb de laatste jaren het hele fokkerijgebeuren niet meer gevolgd en ben er dus niet meer echt in mee, laat de tips maar komen dus ;) Bedankt!

Anoniem

Re: Welke dressuurhengst kiezen? Monaco x Esteban x Marinier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:06

Stap 1 thuiskeuring en sportpredikaat aanvragen. Bij 70 punten exterieur is ze ook gelijk ster.
Krijg je gelijk een fokadvies van de keurmeesters. Ik denk niet dat ze Bretton Woods voorstellen

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 17:09

Sportpredikaat heeft ze denk ik al, heb daar toch ooit iets voor gedaan... Tenminste als die papieren ooit opgestuurd geraakt zijn :') Wat is thuiskeuring? Wij zijn wel van België (ter info) ;) Dus ik ben helemaal niet mee met al jullie ster/keur/prok/dingessen ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:09

Ik zou me er even in verdiepen en dan kiezen voor een hengst die kan springen en bewegen. Plaats eerst maar een foto, want zo is het lastig adviseren.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 10:54

Ik verdiep er mij in, anders zou ik geen topic openen om meningen te vragen...
Sportpredikaat heeft ze, maar we gaan niet naar NL gaan rijden voor een merriekeuring ofzo, dus meer zit er niet in, als ik het goed heb.

Waarom een hengst die kan springen? We willen een dressuurpaard fokken, dus dan denk ik in de richting van dressuurbloed? :)

Iemand die voor/nadelen van Hotline en Bretton Woods kan opsommen? Als je gaat google'en vind je zo de standaard verkoopssites enzo, maar qua karakter doorgeven hoor ik toch graag wat meningen. Karakter en maat zijn de belangrijkste punten die verbeterd kunnen worden denk ik.

Foto vind ik dus niet, hoe zielig, paard van mijn vader wordt duidelijk minder gefotografeerd dan de rest :') Maar ik zoek nog even verder!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:22

Monaco is van de springvererver Animo die op zijn buurt van zijne Eminentie Alme afstamt, Esteban is van Wolfgang, ook springbloed te noemen al zijn daar veel dressuurpaarden van gekomen.

Ik zou wel voor een echte dressuurhengst kiezen voor deze merrie. Maar ook nog met een stabiel karakter (Dat bommetje zijn heeft ze van Animo/Alme)

Florencio misschien.

Hoe is de lengte van het voorbeen? Negro of Everdale misschien.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 11:58

Dankje Natasja :) Zo denken wij ook, 1) omdat we zelf dressuur rijden en 2) omdat merrie zelf geen typisch springpaard is, ze heeft wel wat gangen op, maar mist misschien wat voorbeenactie (eigenlijk een heel overdreven achterbeen, en een normaal voorbeen). Oogt soms wat hectisch dus zou wel wat meer ruimte mogen hebben vooraan. Galop en stap zijn goed, draf kan beter, maar op zich niet echt iets mis mee.
Interessant om wat info over haar lijn te zien, ik ken echt niets van springhengsten! :)

Voegt Florencio lengte toe? Ik weet echt niet waarom mijn vader met Hotline en Bretton Woods afkwam, denk omdat hij De Niro wel vindt aanspreken, maar of dat dan ook echt past da's weer wat anders misschien :)

Florencio hebben we al eens mee gekweekt, en ik persoonlijk, heb een beetje schrik voor de slechte voeten die hij vaak lijkt te geven? Ofwel is dat toeval...

Negro is een goede tip! Klinkt als een leuk karakter, en die lengte inderdaad precies, ga het straks voorstellen! Merrie is hengstig dus 'k moet mij haasten als ik mij nog een beetje wil moeien ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:22

Stral schreef:
Negro is een goede tip! Klinkt als een leuk karakter, en die lengte inderdaad precies, ga het straks voorstellen! Merrie is hengstig dus 'k moet mij haasten als ik mij nog een beetje wil moeien ;)

Bij Negro moet je vooral denken aan de lengte van het voorbeen. Hij kan ze soms wat met een kort voorbeen geven.

Als ik mij nog een beetje wil moeien? Je komt uit Belgie he? Wat betekend dat? :o

Kijk ook nog even of je Everdale wat vind. Dat is een jonge Lord Leatherdale x Negro waar ook nog het bloed van El Corona achter zit.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 13:57

Haha, dat is een beetje dialect sorry, dat ik snel ga moeten zijn wil ik nog iets te zeggen hebben in de beslissing over welke hengst het wordt, aangezien hij zelf aan het twijfelen is denk ik dat hij volgende hengstigheid zal afwachten (met die koude winters van tegenwoordig vind ik dat geen slecht idee ook eigenlijk...), maar mijn pa kennende kan er evengoed iemand langskomen om te insimineren zonder dat er eigenlijk veel over gecommuniceerd is thuis :P

Everdale is wel moderner dan Negro zelf precies? Bedoel je met lengte van het voorbeen echt de hoogbenigheid of eerder de schoudervrijheid dan? (blont :o ;) )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:11

Stral schreef:
Haha, dat is een beetje dialect sorry, dat ik snel ga moeten zijn wil ik nog iets te zeggen hebben in de beslissing over welke hengst het wordt, aangezien hij zelf aan het twijfelen is denk ik dat hij volgende hengstigheid zal afwachten (met die koude winters van tegenwoordig vind ik dat geen slecht idee ook eigenlijk...), maar mijn pa kennende kan er evengoed iemand langskomen om te insimineren zonder dat er eigenlijk veel over gecommuniceerd is thuis :P

Everdale is wel moderner dan Negro zelf precies? Bedoel je met lengte van het voorbeen echt de hoogbenigheid of eerder de schoudervrijheid dan? (blont :o ;) )

Dialect geeft niet :) Vindt ik wel leuk....moet alleen soms vragen wat het betekend. :D

Nee dan bedoel ik echt de hoogbenigheid.

Everdale is wel moderner ja maar er zit ook nog mooi oud bloed achter.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 14:22

Ik ga eens goed naar haar benen kijken als ik tijd heb vanavond :')
Bedankt voor de tips! Ben er zeker van dat mijn vader in die richting nog niet gedacht heeft (ikzelf ook niet alleszins), en vind het wel een aansprekende hengst, alletwee eigenlijk!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:24

Heb je geen foto van haar?

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 14:27

neen blijkbaar écht niet, heb al heel mijn facebook afgezocht, maar blijkbaar echt niet, erg he :P :) Ook gekeken of ik geen youtube-filmpje had van wedstrijd vroeger ofzo, maar vind niets terug, zit nu op mijn werk, zou eens moeten kijken thuis om iets te zoeken, maar da's pas voor vanavond! :) Ga wel kijken of ik er iets kan opzetten want vind dit heel interessant :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:23

Voor Negro heb je wel een merrie met lengte nodig en de maat gaat hij ook niet direct vergroten ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:41

Met zo'n merrie zou ik Johnson overwegen.
Lengte in de hals, Jazz-draf maar met een beter karakter.
Mogelijk nafok nog altijd iets aan de popperige kant, maar dat kan ook meevallen.
Denk dat je met een hengst als Johnson prima kans maakt op een prima veulen.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 00:28

We hebben een Johnson staan en da's echt een giga-beest geworden, 't is een hele toffe qua lopen en uitstraling, maar niet de simpelste, trainer vindt Johnson-nakomelingen op zich ook vaak een beetje complex?

Ik neem alles wat jullie zeggen zeker mee in de bedenkingen! Heb echt al gezocht voor foto's maar zijn op mijn externe harde schijf ook niet te vinden... Erg! En ik ben verhuisd en weet de oude foto's momenteel niet echt zijn...

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 00:36

Dees schreef:
Met zo'n merrie zou ik Johnson overwegen.
Lengte in de hals, Jazz-draf maar met een beter karakter.
Mogelijk nafok nog altijd iets aan de popperige kant, maar dat kan ook meevallen.
Denk dat je met een hengst als Johnson prima kans maakt op een prima veulen.

Ik hoor vaak mensen zeggen dat Johnson lengte in de hals geeft. Ik als ruiter en niet als fokker, kom heel weinig johnsons tegen met lengte in de hals. Allemaal een kort halsje die te diep uit de borst komt. Tuurlijk lopen er een paar hele aparte johnsons rond, maar er lopen nog veel hele normale rond.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:11

Kun je nagaan hoe armoedig het is gesteld met de vererving van halslengte van overige KWPN hengsten :D

Voor een écht langere hals moet je naar Duits bloed kijken. Maar heee, dan mag je niet zeuren over het achterbeen.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 08:51

Jullie moeten het wel een beetje eens zijn he, anders weet ik het helemaal niet meer :') ;)

Wat vonden jullie dan van Hotline? :)

Merrie heeft van zichzelf wel al een heel goed achterbeen. Ze zit zelf niet verkeerd in elkaar eigenlijk, maar mag gewoon wat meer aan de maat zijn. En iets vrijer in de schouder zijn, maar ikzelf vind karakter dus belangrijker.

Onze Johnson heeft geen superbraaf karakter, hij is niet stout, maar wel nogal jolig/bazig soms, dan heeft onze Zizi Top echt een véél beter karakter toch wel!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:14

Sir Oldenburg geeft ze ook braaf en mooie modellen :) Als je merrie zelf een goed achterbeen heeft zou ik hem eens nader bekijken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:05

Onze Johnson is ook een brutale aap aan de hand, maar 't is maar wat je wilt. Ik heb ze liever zo. Brutaal, maar heeft wel vertrouwen nodig en zit niks kwaad in, alleen kwajongenstreken.
Wel een poppetje, de onze, 1m68 groot als 5jarige nu.
Johnson geeft zeker wel een goeie voorbeentechniek mee.

Hotline gaat maat en massa meegeven. Heeft wel smalle hoeven (sowieso een eigenschap van veel trakhies), moet je op letten.

Voor maat en karakter zou ik eens kijken naar Romanov.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 09:55

Onze Johnson is tof maar 't is mijn pa zelf die er mee rijdt, met de Johnson, en blijkbaar is hij toch echt niet geneigd dat bloed op zijn merrie te zetten, zal er wel zijn redenen voor hebben :)

Het wordt Everdale! Met dank aan jullie voor de tips ;) Nu hopen dat het insimineren vlot gaat, zou haar eerste veulen zijn en ze is nu ook niet echt jong meer.

Bedankt!