Kenners van (prijzen van) AMHA minipaardjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Petpet

Kenners van (prijzen van) AMHA minipaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 09:06

Hoi,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een leuk AMHA merrietje. Ik zou graag in de toekomst een veulentje willen fokken, dus ze moet wel AMHA papieren hebben.
Nu kom ik heel veel verschillende paardjes in heel veel verschillende prijsklassen tegen en zelf weet ik dan niet waarom de prijs zoveel verschilt. Afstammingen ken ik nog niet zoveel van, maar ik ben me wel aan het inlezen.

Op basis waarvan worden precies de prijzen bepaald? (kleur, afstamming ?)

En wat zijn een beetje de prijzen waar ik aan moet denken voor een gemiddeld merrietje? Ik heb er nu wel 1 op het oog, en dat is een 5 jarig vosje met als afstamming:
M: HCM Deals Spanish Lace
V: HCM Navajo Mystics Vision

Wat voor prijs is reëel voor zo'n merrietje?

Bedankt!

Meavey

Re: Kenners van (prijzen van) AMHA minipaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:14

Sommige mensen showen heel veel en dat kost tijd en geld, en hoe meer prijzen ze winnen en in de afstamming zitten des te meer kans op kwaliteit.
Prijzen variëren van 500 tot 10000+ maar dat is hetzelfde als bij een kwpn-er, voor kwaliteit, afstamming, showresultaten, en ja ook een kleurtje betaal je vaak meer.
Dat wil niet zeggen dat je voor minder niet een mooi paardje kan treffen, maar dan moet je mazzel hebben, goed zoeken en er kijk op hebben. ;)

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:51

Prijsbepaling is altijd lastig. En ja dat zal ook te maken hebben met gewilde afstamming. Maar in de basis natuurlijk hoe ziet het paardje eruit. Koop voor jou budget het beste paardje wat je je kunt veroorloven, dat is beter dan met een heleboel slechte beginnen. Het is de basis van je beginnende fokkerij. Bij een wat oudere merrie kijk je wel of ze al nakomelingen heeft gehad, je mag best vraagtekens zetten bij een merrie van acht die nog nooit een veulen heeft gehad. Of een AMHA merrie die te groot is. Die zullen doorgaans ook goedkoper worden verkocht. Kijk dan in haar afstamming of er grote voorouders zijn. Het zou namelijk kunnen betekenen dat jou toekomstige fokkerij altijd gericht is op de grens. En dan zul jij ook de te grote nakomelingen goedkoper moeten gaan verkopen. Een hengst die kleiner fokt is leuk, maar ook geen garantie. Kleur moet je zien als iets extra's, maar geen basis uitgangspunt.

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 13:55

Heel erg bedankt voor de reacties, daar kan ik wel wat mee! Super. :)